Copiii capabili de performanță școlară înaltă, ce au cerințe educaționale speciale (CES), vor putea învăța în grupe speciale, în baza unei programe care să răspundă nevoilor acestora, potrivit unui proiect legislativ aflat, de puțină vreme, în dezbaterea deputaților.
Propunerea legislativă, care are ca scop modificarea
Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, vizează completarea prevederilor legate de învățământul dedicat copiilor cu CES.
Mai precis, se dorește extinderea acestei categorii de elevi, prin introducerea
„copiilor de două ori excepționali”, așa cum sunt numiți în proiect.
Astfel, potrivit proiectului de lege, educația specială reprezintă forma de educație flexibilă acordată copiilor cu CES, care, din cauza unor dizabilități mintale, psihice, intelectuale și/ sau senzoriale, precum și din cauza unor dizabilități fizice, motorii și neuromotorii, tulburări emoționale, de neurodezvoltare, inadaptare socială sau a oricărei alte boli, tulburări sau a unei afecțiuni cronice, genetice, au nevoie de resurse și de sprijin specializat
și copiilor de două ori excepționali.
După cum explică inițiatorii,
„noţiunea de «copii de două ori excepţionali», deși nu are o definiţie legală până la acest moment, reprezintă o categorie distinctă de copii cu CES, care, printr-un concurs de circumstanţe, sunt capabili de performanţe înalte, graţie unei capacităţi cognitive excepţionale”.
Practic, în legea învățământului va fi introdusă definiția copilului de două ori excepțional, care este, conform viitoarei legi,
“minorul sau majorul (sic!) înmatriculat în învățământul preuniversitar obligatoriu, capabil de performanțe înalte, cu cerințe educaționale speciale”.
Apoi, se stabilește că educația specială se desfășoară prin intermediul învățământului special ori special integrat și va viza, pe lângă beneficiarii actuali, și copiii de două ori excepționali,
în grupe/ clase speciale organizate în cadrul unităților de învățământ, în baza unui curriculum special, particularizat nevoilor acestora.
Metodologia și curriculumul special particularizat nevoilor copiilor de două ori excepționali, dar și metodologia ce va fi folosită pentru identificarea acestora vor trebui elaborate de Ministerul Educației ulterior intrării acestor măsuri în vigoare, termenul stabilit fiind de trei luni de la acel moment.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să treacă de Parlament, să fie promulgat și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)