Codul muncii stabilește că „salariatul care a încasat de la angajator o sumă nedatorată este obligat să o restituie”, fără a distinge în ce măsură această situație se datorează culpei salariatului sau a angajatorului.
Practic, aici se încadrează și erorile de calcul în privința salariului, așa cum este cazul în situația următoare, relatată pe forumul avocatnet.ro:
„Lucrez în sistemul sanitar și din 2022 luna Noiembrie am primit salariu de Medic Primar. Însă, din anumite calcule sau erori la RUNOS, am primit salariu mai mare cu 186 lei. Eu, împreună cu alți colegi, la aceeași gradație. Acum, s-au recalculat unele salarii și s-au văzut erorile efectuate...însă, am înțeles, că o să se facă ceva în privința asta și cred că or să pună o reținere pe salariu ca să recupereze bănuții dați în plus. Acum, sunt ok cu acest lucru, doar că din acei 186 lei, s-au oprit impozit, CAS și CASS. Practic, nu am beneficiat de cei 186 lei. Din câte am înțeles de la un alt coleg că vor să facă un calcul lunar cu suma de 186 lei și să se facă reținere pe suma totală, ceea ce mi se pare puțin ciudat. |
Un aspect foarte important este perioada de timp, suficient de îndelungată, în care această eroare a produs efecte juridice, fiind în discuție în prezent peste 3.000 de lei plătiți eronat, însă numai o parte a ajuns în posesia salariatului, pentru că peste 40% sunt deja raportați din punct de vedere fiscal și plătiți sub formă de contribuții și impozit la stat.
Deși salariatul nu a intrat în posesia celor 186 de lei în fiecare lună, calculul salariului include și aceste contribuții și impozitul, iar revenirea la situația corectă presupune aplicarea aceluiași mecanism, cu recalcularea veniturilor salariale și, evident, cu rectificarea declarațiilor pentru perioada în discuție.
Altfel spus, salariatul a încasat o sumă nedatorată, iar la bugetele asigurărilor sociale și la bugetul de stat a ajuns tot o sumă nedatorată, deci sumele achitate în plus, incorect, vor fi recalculate și astfel salariatul nu va fi prejudiciat.
În același timp, tot Codul muncii prevede că „nicio reținere din salariu nu poate fi operată, în afara cazurilor și condițiilor prevăzute de lege”, însă în situația de față salariatul înțelege eroarea și astfel nu se pune problema unei acțiuni în instanță, situație care ar genera, cel mai probabil, alte cheltuieli.
Fiind, până la urmă, o eroare a angajatorului, pentru că nu discutăm despre vinovăția salariatului, aceste aspecte vor fi soluționate aplicând dispozițiile legale, cel mai probabil cu reținerea în rate lunare și luând în calcul o perioadă de timp similară, dar și cu recalcularea contribuțiilor și a impozitului corespunzător.
Am precizat că nu putem lua în calcul o vină a salariatului, pentru că sistemul fiscal este suficient de complicat pentru a-i permite unui salariat să-și calculeze singur venitul net, în special atunci când discutăm și despre salarizarea personalului plătit din fonduri publice, deci o astfel de eroare ar fi fost imposibil de sesizat de către salariați.
Într-adevăr, în funcție de perioada de timp în care s-a produs o astfel de eroare se poate ajunge la sume semnificative, iar recuperarea într-o singură tranșă ar dezechilibra din punct de vedere financiar salariatul respectiv
Oricât am discuta despre litera legii, practica ne oferă tot timpul exemple de situații la limita sa. În scopul de a înțelege cât mai bine cum se aplică legea în situații concrete, ne-am propus să plecăm de la poveștile oamenilor. Dacă vrei să ne povestești despre ce se petrece la locul de muncă ori cu angajații tăi, ne poți scrie la adresa realitati_hr@avocatnet.ro și împreună cu specialiști vom încerca să oferim o perspectivă juridică asupra situației respective. |