Legea de aprobare a OUG nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice trecea de Senat în martie 2015 - acum aproape nouă ani. Din iunie și până în octombrie 2015 primea niște avize de la comisiile de specialitate din Parlament, precum și o remarcă de la Guvern, adică emitentul însuși al ordonanței respective, doi ani mai târziu (2017), cum că va susține niște amendamente în procesul adoptării acestei legi de aprobare a ordonanței. Întrucât componența Guvernului s-a schimbat în ultimii ani 10 de atât de multe ori per mandat, nu e de mirare că emitentul actului din 2015, deși teoretic același, are viziuni diferite asupra conținutului ordonanței doi ani mai târziu.
Deși ordonanțele trebuie să ajungă toate în Parlament pentru a fi analizate și aprobate / respinse sau aprobate cu modificări, ele producând efecte între timp, unele ordonanțe ale Guvernului ajung să fie uitate ani de zile în sertare la Parlament. Ordonanța privind DEEE a stat în Parlament aproape nouă ani, până să primească în 2024 votul final și să fie publicată săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Un alt exemplu de proiect uitat de aleșii poporului este cel al legii care trebuia să aprobe/respingă ordonanța privind taxele judiciare, care stă de 11 ani în Parlament din cauza unor diferențe de opinie între diversele grupuri preocupate de conținutul acestei legi.
Din octombrie 2015 și până în martie 2024 nu s-a mai întâmplat nimic cu legea de aprobare a OUG 5/2015, singura mențiune din caseta de proiect de la Camera Deputaților fiind documentul Guvernului din 2017 privind susținerea unor amendamente. În martie 2024, comisia de mediu a dat în sfârșit un raport de aprobare cu amendamente, realizându-se astfel importante modificări ale conținutului ordonanței prin legea sa de aprobare. Legea nr 127/2024 pentru aprobarea OUG nr. 5/2015 a apărut pe 14 mai în Monitorul Oficial și produce deja efecte.
Această lege nu numai că aprobă ordonanța dată acum nouă ani, dar introduce și o serie de modificări ce vizează îmbunătățirea proceselor de colectare, reutilizare și reciclare a echipamentelor electrice uzte.
Una dintre cele mai importante schimbări este completarea Anexei nr. 4 a ordonanșei cu o listă neexhaustivă a echipamentelor electrice și electronice, oferind astfel o perspectivă mai clară asupra obiectelor vizate („completarea este necesară avand în vedere că suntem pe domeniul cu cea mai mare și rapidă dezvoltare”, potrivit autorilor amendamentului) . În plus, centrele de colectare sunt acum obligate să primească toate DEEE „cel puțin gratuit” de la deținători și distribuitori, ceea ce reprezintă o mică, dar semnificativă nuanță față de formularea anterioară - „în mod gratuit”. Nu regăsim însă o motivare specificată în dreptul acestei modificări în proiectul cu amendmente de la deputați.
Importanța standardizării este consolidată prin cerința potrivit căreia operatorii economici să fie autorizați conform unui standard specific (SR EN 50614:2020). În același timp, se stabilesc cote de colectare minimă pentru diferite categorii de echipamente, cu scopul de a atinge un obiectiv ambițios de 50% până în 2029.
Pentru fiecare EEE introdus pe piață, cu excepția panourilor fotovoltaice, avem următoarele cote de colectare minimă:
-
de la 1 ianuarie 2025, de cel puțin 15%;
-
de la 1 ianuarie 2026, de cel puțin 20%;
-
de la de 1 ianuarie 2027, de cel puțin 30%;
-
de la 1 ianuarie 2028, de cel puțin 40%;
-
de la 1 ianuarie 2029, de cel puțin 50%.
Un alt aspect de noutate este introducerea unor proceduri și criterii stricte pentru licențierea organizațiilor colective și pentru aprobarea planurilor de operare pentru producătorii care își gestionează individual obligațiile. Aceste organizații vor trebui să respecte o structură financiară specifică, asigurându-se că majoritatea fondurilor sunt alocate pentru procesele de gestionare a DEEE.
Pe lângă acestea, organizațiile colective care implementează răspunderea extinsă a producătorului vor trebui să constituie o garanție financiară consistentă pentru a asigura îndeplinirea obligațiilor lor - vorbim de 2 milioane de lei. Cel puțin 70% din contribuțiile financiare percepute producătorilor în contextul răspunderii extinse vor constitui costuri de colectare, preluare, tratare, valorificare și eliminare în condiții de protecție a mediului a DEEE pentru toate echipamentele puse pe piață.
În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) poate introduce un sistem de coordonare național pentru gestionarea DEEE, implicând toți actorii relevanți de pe piață.
Responsabilitatea producătorilor de echipamente electrice și electronice este extinsă, aceștia fiind obligați să se asigure că obiectivele de colectare sunt atinse pentru toate DEEE colectate separat. În cazul în care organizațiile colective nu își îndeplinesc obligațiile financiare, producătorii pot fi solicitați să acopere diferențele.
În fine, avem în noile prevederi niște termene importante de urmărit anul acesta: în șase luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 127/2024 (17 noiembrie 2024) operatorii autorizați pentru tratarea DEEE sunt obligați să solicite revizuirea autorizațiilor de mediu. Începând din 1 octombrie 2024, în schimb, reprezentantul autorizat va constitui o garanție în cuantum de 100.000 lei în favoarea AFM cu scopul garantării obligațiilor fiscale.