În aprilie a apărut Legea nr. 100/2024, cu scopul principal de a modifica radical ansamblul legislativ care reglementează asistența socială din România, după scandalul „azilelor groazei”, eliminând SRL-urile din lista furnizorilor de servicii sociale și permițând doar întreprinderilor sociale să activeze în domeniu. ONG-urile vor putea monitoriza centrele sociale, iar procedurile de acreditare și reacreditare a furnizorilor devin mai stricte, incluzând noi etape de consiliere și evaluare pe teren. Licențierea serviciilor sociale va necesita inspecții neanunțate, iar inspectorii sociali vor putea sesiza direct organele de cercetare penală în caz de nereguli.
Deși legea e aplicabilă, era nevoie și de modificări la nivelul normelor de aplicare prin care să se reflecte noile reglementări. Ministerul Muncii a propus în acest scop în dezbatere, spre final de mai, un proiect de HG însoțit de 37 de anexe. Joi, Guvernul a dat undă verde acestui proiect, care a mai primit între timp o anexă pe lângă cele 37 („Anexă”, „Anexa 1”, ... „Anexa 37”), documentul fiind publicat în aceeași zi în Monitorul Oficial - e vorba, mai exact, de HG nr. 924/2024.
Una dintre cele mai importante îmbunătățiri este includerea unei evaluări în teren înainte de acreditarea propriu-zisă și înainte de emiterea licenței provizorii de funcționare. Prin această etapă suplimentară se urmărește o evaluare mai riguroasă a condițiilor în care sunt oferite serviciile sociale. De asemenea, termenele de soluționare a cererilor de acreditare și licențiere vor fi revizuite pentru a eficientiza procesul și a asigura că furnizorii de servicii sociale pot începe activitatea într-un timp rezonabil.
Vorbim, totodată, de modificările aduse formularelor speciale - de exemplu, certificatul de acreditare va menționa explicit că nu acordă dreptul de a oferi servicii sociale înainte de obținerea licenței de funcționare. Sunt actualizate anexele cu informațiile necesare, precum planul de dezvoltare a serviciilor sociale și lista documentelor justificative.
Un alt punct important este actualizarea perioadei de valabilitate a licenței de funcționare provizorie, care va fi redusă la trei sau șase luni, în funcție de caz, pentru a asigura un control mai strict și o adaptare mai rapidă la standardele de calitate.
Toți furnizorii de servicii sociale vor fi obligați să arate autoriația de securitate la incendiu sau documentul emis de ISU care atestă că nu e nevoie de autorizație. Noile norme stabilesc că furnizorii de servicii sociale au obligația de a continua demersurile de obținere a autorizației pentru dosarele de licențiere sau, după caz, de relicențiere aflate în curs de soluționare de la data de 21 aprilie 2024 și de a transmite documentul la compartimentul de specialitate până la data de 31 decembrie 2024, sub sancțiunea retragerii licenței de funcționare.
Într-un efort de modernizare, se va facilita înregistrarea cererilor și documentelor aferente pentru licențiere/relicențiere într-o platformă online denumită eRegistru, odată cu dezvoltarea acestuia, simplificându-se astfel procesul administrativ. Doar că e posibil să mai dureze până vom vedea acest sistem informatic pus pe picioare - de la termenul de șase luni pe care și-l dăduseră inițial cei de la minister, în documentul care a trecut joi de Guvern regăsim un termen de un an de la intrarea în vigoare a hotărârii.
La data intrării în vigoare a Legii 100/2024, potrivit notei ce însoțește proiectul devenit HG 924/2024, „în evidența Ministerului Muncii și Solidarității Sociale erau înregistrate un număr de 38 cereri de acreditare a furnizorilor de servicii sociale și un număr de 99 cereri de licențiere a serviciilor sociale. La nivelul celorlalte instituții care emit licențe de funcționare a serviciilor sociale sunt înregistrate un număr total de 63 cereri”.