Decontul precompletat de TVA (e-TVA) își va trage informațiile din mai multe surse, așa cum aflăm din OUG 70/2024, actul normativ care îl reglementează: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, Sistemul informatic integrat vamal și alte sisteme ale Ministerului Finanțelor.
Acest decont trebuie comparat de contribuabili cu propriul lor decont de TVA (D300), doar că, așa cum au punctat deja diverși specialiști, diferențele sunt inevitabile: mai exact, vor apărea diferențe între deconturile generate de ANAF și cele ale contribuabililor, ceea ce va necesita clarificări și justificări suplimentare. ANAF va trimite notificări pentru diferențe semnificative (>20%, nu mai puțin de 1.000 lei), iar contribuabilii vor trebui să răspundă foarte repede, altfel riscând amenzi între 2.000 și 10.000 lei. Desigur, asta se traduce în sarcini de muncă suplimentare pentru contabili.
„La acest moment, riscul este ca decontul să fie precompletat fără ca ANAF să știe toate informațiile despre societate (când a încasat / plătit o factură, dacă e o factură în relație cu o parte afiliată, dacă e o factură către o persoană fizică sau nerezident, dacă e TVA parțial deductibil sau nedeductibil etc.). Pentru toate aceste greșeli ( în condițiile în care nu se consulta , după cum am zis, cu specialiștii care ar putea să le răspundă la întrebări și să clarifice lucrui simple) cineva va trebui să facă note explicative și să clarifice, mai degrabă, unde a greșit ANAF, nu unde a greșit societatea”, declară Mirela Păunescu, consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București.
Aceeași opinie este împărtășită și de Delia Cataramă, Tax Partner, Viboal FindEx. „Cea mai mare problemă este faptul că acest «decont» nu va fi aproape niciodată la fel ca decontul real și, deci, cu toții estimăm că nu o să facem altceva decât să explicăm ANAF diferențele. Câteva motive pentru care acest Ro e-TVA nu va corespunde cu decontul: sistemul de TVA la încasare, deducerea pe bază de pro-rată, subvenții pentru care exigbilitatea este la încasare, emiterea de bon fiscal și factură pentru aceeași operațiune, etc.”
Dincolo de modul în care a fost adoptat, specialiștii arată că mecanismul nu ar fi trebuit să arate așa - cu note justificative ce îi pun pe contabili să corecteze greșelile din datele statului și cu amenzi și alte sancțiuni. Se vor cere note justificative pentru cazuri în ar fi putut fi ușor explicate, arată Mirela Păunescu.
„Ideea de decont precompletat e diferită față de ceea ce a ieșit în OUG nr. 70/2024. OUG 116/2023 vorbește despre punerea la dispoziție a unor deconturi precompletate care trebuie verificate și trimise în formă finală. Nu despre sancțiuni și note justificative. Cred că mulți au sperat că decontul precompletat e un pas înspre normalitate, în sensul că MF/ANAF ar trebui să vină în sprijinul antreprenorilor și plătitorilor de taxe și să le facă viață mai ușoară prin precompletarea deconturilor și declarațiilor care trebuie depuse. OUG 70/2024 nu face deloc asta. Dimpotrivă”, adaugă Mirela Păunescu pentru avocatnet.ro.
Timp insuficient pentru D390 și D394
Termenul pentru depunerea declarației recapitulative D390 va fi devansat, ceea ce creează și mai multă incertitudine și stres pentru contabili, sublinia recent Gabriel Biriș, fost secretar de stat, Co-Managing Partner Biriș Goran SPARL, arătând că sistemele informatice trebuie să proceseze un volum imens de date și tranzacții, iar capacitățile actuale ale serverelor CNIF sunt deja insuficiente.
„De ce trebuie să devansăm datele de depunere ale D390 și D394 ca să se poată emite acest decont precompletat care nu folosește nimănui? Și când va fi data de depunere? Pe 19? Căci până pe 15 este termenul normal al emiterii unei facturi cu exigibilitate în luna anterioară, ca urmare, legea ne spune că pentru a știi care este TVA exigibil într-o lună trebuie să așteptăm până pe data de 15 a lunii următoare, termen în care se pot emite facturi cu exigibilitate în luna anterioară? Există timpul necesar din data de 15 până pe 19 să se facă D390 și D394? Si, din nou, de ce? Cui folosește?”, afirmă Delia Cataramă pentru avocatnet.ro.
Implementare prematură și greșită
Într-un material recent publicat la Hotnews.ro, consultantul fiscal Adrian Bența critica implementarea prematură a e-TVA în contextul în care datele necesare vor fi disponibile complet abia de la 1 ianuarie 2025, ceea ce face sistemul ineficient și problematic pentru contribuabili.
Acesta arăta, printre altele, că pentru plătitorii cu cifra de afaceri anuală sub 4.500.000 lei, TVA se colectează la încasarea facturii și se deduce la plata acesteia. Fiscul nu are date complete despre momentul încasării sau plății facturilor, ceea ce va cauza erori în calculul TVA. În cazul taxei pentru autoturisme, când ne referim la utilizarea lor în scopuri non-economice, unde avem limita de deducere de 50%, Fiscul nu poate verifica dacă au fost întocmite foi de parcurs, necesare pentru deducerea completă a TVA, din cauza lipsei legislației clare pentru consumul de carburant în mediul privat.
Consultantul a mai dat exemplul situațiilor în care există două documente fiscale pentru aceeași tranzacție - de exemplu, vânzarea unui laptop, când se pot genera două raportări distincte în bazele de date ale fiscului (factura și bonul fiscal), creând astfel confuzii și erori.
Oare ANAF are atâția angajați să citească și să soluționeze notele justificative?
„Sunt munți de date pe care ANAF nu le folosește dar le cere (ceea ce implică timp și costuri pentru antreprenori) și le duplică (multe rubrici din D394 ar trebui să dispară atâta timp cât ANAF controlează în timp real facturile electronice). Sunt zvonuri că se vor devansa anumite declarații pentru că ANAF să aibă date și să precompleteze decontul de TVA. Acest lucru pune o presiune nejustificată și pe societăți și pe departamentele financiar- contabile sau pe profesioniștii care prestează servicii de contabilitate către firme. Sistemul se va bloca. Nici ANAF nu are atâția oameni care să citească și să soluționeze notele justificative. La final, va fi doar timp irosit, efort inutil și costuri suportate degeaba” a mai precizat Mirela Păunescu pentru avocatnet.ro.
Comentarii articol (2)