Recent, autoritățile au decis înființarea unor registre speciale pentru anumiți utilizatori ai sistemului e-Factura, iar formularele pentru înscrierea în acestea au fost oficializate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, este vorba de Registrul e-Factura obligatoriu, de Registrul e-Factura opțional și de Registrul e-Factura executări silite.
Potrivit OUG 69/2024, s-a stabilit că
ANAF trebuie să operaționalizeze trei registre speciale pentru sistemul e-Factura: registrul obligatoriu, registrul opțional și registrul de executări silite. Astfel, ANAF a publicat în aceste zile, în Monitorul Oficial, câte un ordin separat pentru fiecare registru.
1. Registrul e-Factura obligatoriu -
Ordinul ANAF 3.789/2024, care e în vigoare din 26 iulie 2024; registrul devine operațional la 1 iulie 2025 și trebuie folosit pentru facturile emise începând cu aceeași dată.
Acest registru este pentru asociații, fundații, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partide politice și culte, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, dar și pentru agricultorii persoane fizice care aplică regimul lor special de TVA.
Până la 30 iunie 2025, aceste entități nu sunt obligate să folosească e-Factura, dar pot opta pentru folosirea sistemului, caz în care trebuie să se înregistreze în Registrul e-Factura opțional. Dacă nu optează între timp pentru folosirea sistemului, entitățile respective trebuie să se înregistreze, până la 1 iulie 2025, în Registrul e-Factura obligatoriu prin depunerea online a
formularului 082.
Ulterior datei de 30 iunie 2025, contribuabilii nou-înființați trebuie să solicite înregistrarea direct în registrul obligatoriu înainte de începerea activităților economice. De menționat că, în acest caz, înscrierea se face în termen de trei zile lucrătoare de la data depunerii formularului 082.
Registrul e-Factura obligatoriu va fi public și va putea fi consultat pe site-ul ANAF.
Radierea din acest registru intervine numai la radierea din Registrul contribuabililor.
2. Registrul e-Factura opțional -
Ordinul ANAF 3.788/2024, care e în vigoare din 29 iulie 2024; registrul urmează să fie operaționalizat.
În esență, acest registru este pentru asociații, fundații, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partide politice și culte, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, dar și pentru agricultorii persoane fizice care aplică regimul lor special de TVA.
Aceste entități pot opta pentru înscrierea în registrul opțional, numai pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024 - 30 iunie 2025, prin depunerea online a
formularului 081. Înscrierea în registru se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus formularul 081. Așa cum scrie mai sus, entitățile în discuție
nu trebuie să solicite „trecerea” în registrul obligatoriu dacă deja folosesc opțional sistemul înainte de 1 iulie 2025.
Totodată, în Registrul e-Factura opțional sunt
preluați automat toți operatorii economici nestabiliți în România care au optat pentru utilizarea e-Factura (în relația B2B/B2G) și care au fost înscriși, până la 1 iulie 2024, în fostul Registru e-Factura (registrul „original”, care a fost desființat odată cu apariția celor trei registre speciale detaliate în acest articol). Noii operatori economici nestabiliți în România care vor să folosească e-Factura trebuie să depună online formularul 081, fiind înscriși începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus cererea.
Registrul e-Factura opțional va fi public și va putea fi consultat pe site-ul ANAF.
Radierea din acest registru intervine la radierea din Registrul contribuabililor. Este posibilă și renunțarea la înscrierea în registrul opțional, însă numai dacă se depune un nou formular 081 înainte ca solicitarea inițială să producă efecte (adică înainte de data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus inițial declarația).
3. Registrul e-Factura executări silite -
Ordinul ANAF 3.769/2024, care e în vigoare din 23 iulie 2024; este neclar, momentan, dacă registrul urmează să devină operațional sau dacă deja este operațional.
Acest registru este pentru
organele de executare silită, inclusiv executorii judecătorești și Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, care emit facturi în numele și în contul furnizorilor, persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă furnizorii sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA, pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul operațiunilor de executare silită sau de valorificare a bunurilor mobile și imobile sechestrate în cadrul procesului penal.
Conform ordinului, este detaliat că
„Prin organe de executare silită se înțelege și organele de executare silită din subordinea organelor fiscale centrale și locale, precum și alte organe din subordinea instituțiilor sau autorităților publice care au competențe în valorificarea bunurilor, care emit facturi în numele și în contul debitorilor.”Aici, important de precizat este că,
prin excepție, organele de executare silită din subordinea organelor fiscale centrale sunt înregistrate din oficiu în Registrul e-Factura executări silite, începând cu data de 23 iulie 2024, pe baza informațiilor existente în bazele de date ale Ministerului Finanțelor.
În rest, entitățile trebuie să se înregistreze prin transmiterea online a
formularului 079. Organele de executare silită se consideră înscrise în registru începând cu ziua imediat următoare transmiterii formularului 079.
În acest caz, nu este precizat în mod expres dacă registrul este public sau nu.
Radierea din Registrul e-Factura executări silite intervine numai la radierea din Registrul contribuabililor.
Comentarii articol (0)