Ordinul ministrului mediului nr. 2202/2024 a fost publicat luni în Monitorul Oficial, după ce a fost pus la începutul verii în dezbatere la Ministerul Mediului. Noul ordin vine să răspundă cerinței de stabilire a acestor tarife din cuprinsul HG nr. 1074/2021. Tarifele aplicabile în prezent sunt stabilite prin chiar cuprinsul acestei hotărâri, dar aplicabilitatea lor încetează la 31 decembrie, fiind necesare unele noi, care să se aplice de la 1 ianuarie - detalii privind actualele tarife, aici.
Noile tarife sau, mai bine spus, noile modalități de calcul țin cont de propunerile administratorului desemnat al SGR, RetuRo, se arată în nota care a însoțit proiectul de ordin.
Tariful de administrare reprezintă suma de bani plătită de operatorii economici care introduc pe piață produse ambalate. Calculul se face pe baza unei formule care ia în considerare costurile de funcționare ale SGR, taxele, penalitățile, contribuțiile la Fondul pentru mediu și alte venituri obținute de administratorul SGR. Tariful este ajustat anual în funcție de rata inflației și de rezultatele financiare interimare.
Tariful e aplicat per unitate de ambalaj introdusă pe piața națională și e destinat acoperirii costurilor de implementare și funcționare ale sistemului de garanție-returnare, inclusiv contribuțiile pentru neîndeplinirea obiectivelor de reciclare și alte cheltuieli operaționale.
Tariful de gestionare acoperă costurile generate de preluarea, stocarea și gestionarea ambalajelor SGR. Este plătit de administratorul SGR către comercianții care operează puncte de returnare și comercianții HoReCa. Formula de calcul include costuri cu suprafața de amplasare, spațiul de depozitare și forța de muncă.
Acest tarif e stabilite pentru a acoperi costurile legate de preluarea, stocarea și gestionarea ambalajelor returnate prin sistemul SGR. Valorile diferă în funcție de tipul de ambalaj și metoda de preluare (manuală sau automată).
Atenție! Noile tarife se aplică de la 1 ianuarie 2025.