Sistemul de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat în acest fel trebuie să intre în vigoare din 30 noiembrie 2023, Guvernul nemaidorind să prelungească amânarea acestui termen. Regulile detaliate ale mecanismului se regăsesc în HG nr. 1074/2021.
Comercianții care pun în vânzare produse cu marcajul SGR vor trebui obligatoriu să rețină garanția de 50 de bani de la fiecare client (consumator final), iar în cazul comercianților HoReCa garanția se va reține doar pentru produsele care sunt consumate în afara incintei. Tot comercianții vor trebui să le dea garanția înapoi celor care aduc ambalaje cu marcajul SGR pentru colectare și care fac asta tocmai pentru a recupera banii plătiți pe acele ambalaje. Iar normele care guvernează SGR arată clar că ambalajele nu trebuie returnate fix acelorași comercianți de la care au fost cumpărate. Desigur, chestiunea returnării va fi diferită de la caz la caz, în funcție de mecanismul efectiv al punctelor de colectare - manuale, prin automate, la comun între mai mulți mici comercianți etc..
Deja vorbim de două fluxuri monetare ce vizează comerciantul și care sunt reprezentate de garanția de 50 de bani. Însă nu sunt singurii bani care ajung sau pleacă de la comerciant.
În schema SGR intră mai mulți actori și între ei circulă mai multe fluxuri monetare. Dincolo de garanția de 50 de bani, mecanismul SGR presupune și un tarif de gestionare, precum și un tarif de administrare.
Tariful de administrare: Pentru acoperirea obligațiilor financiare aferente aducerii la îndeplinire a răspunderii extinse a producătorilor pentru ambalajele care fac obiectul SGR, administratorul SGR stabilește și percepe de la producători tariful de administrare al SGR care trebuie să includă și tariful de gestionare. Tariful de administrare se percepe producătorilor și este stabilit în funcție de tipul de material, greutate și volum, prin raportare la costurile totale de funcționare ale SGR alocate producătorilor în mod proporțional cu cantitatea de ambalaje SGR puse pe piață.
|
Tariful de gestionare: Tariful de gestionare se achită operatorilor punctelor de returnare (printre care se numără comercianții) pentru ambalajele preluate de către administratorul SGR și e stabilit în funcție de modalitatea de preluare a ambalajelor SGR returnate, respectiv manuală sau prin echipament automat de preluare.
|
Acum, în cazul comercianților, RetuRO le plătește acestora tariful de gestionare pentru ambalajele colectate de la consumatori. Comerciantul primește garanția de 50 de bani plătită de consumator, dar la returnarea la punctul de colectare al comerciantului a unui ambalaj SGR, indiferent dacă produsul a fost cumpărat de acolo sau nu, comerciantul trebuie să dea cei 50 de bani consumatorului. Pentru a acoperi această nevoie financiară și alte costuri conexe, administratorul plătește comerciantului tariful de gestionare menționat mai sus.
Cu ocazia unui webinar recent, ReturRo sublinia că modul de calcul al tarifului de gestionare va ține cont de mai mulți factori:
a) costurile aferente achiziționării și operării RVM-urilor în cazul colectării automate;
b) costuri cu manipularea ambalajelor SGR;
c) spațiul și utilitățile aferente punctului de colectare;
d) costul sacilor și al etichetării acestora.
Producătorul sau importatorul sunt obligați însă să perceapă de la clienții lor garanția aferentă produselor în ambalajele SGR introduse pe piața națională și achiziționate de către aceștia. Adică inclusiv de la comerciantul care vinde către consumatorul final. Pentru a ilustra mai bine circuitul garanției în acest sistem, iată, mai jos, o schemă realizată de ReturRo:
„În cazul colectării manuale, facturarea garanției respectiv a tarifului de gestionare se va realiza pe baza ambalajelor SGR conforme identificate și numărate în centrele de numărare RetuRo, iar în cazul celor ce se folosesc de RVM-uri facturarea garanției restituite consumatorilor, respectiv a tarifului de gestionare se realizează pe baza rapoartelor transmise în mod automat de către RVM și centralizate de comercianți într-un raport unic trimis lunar către RetuRo. În ambele cazuri facturarea va fi realizată de către RetuRo (autofactura emisă de către RetuRo în numele comerciantului”, potrivit administratorului.
Cu ocazia unui alt webinar recent, administratorul de sistem (ReturRo) a încercat să ofere câteva lămuriri preliminare privind aceste fluxuri de bani în cazul producătorilor/importatorilor. Mai jos, o imagine care prezintă perspectiva producătorilor:
Producătorul/importatorul e cel care e obligat prin lege să plătească administratorului SGR valoarea garanției aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională, până în data de 25 a lunii următoare introducerii pe piață a produselor. Garanția se facturează în baza rapoartelor SGR transmise de către producători/ importatori către RetuRo.
„Pe baza rapoartelor SGR, RetuRo va emite factura în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea raportului sau expirarea termenului de raportare (ex: în cazul în care producatorul/ importatorul a transmis raportul SGR în data de 10 ianuarie 2024 RetuRo va emite factura până pe data de 17 ianuarie 2024)”, potrivit explicațiilor administratorului. Dacă s-au introdus, să zicem, un milion de unități, factura va fi pentru 50 de bani înmulțit cu un milion. Foarte important, garanția de 50 de bani nu intră în sfera de aplicare a TVA. În rândul fiscaliștilor a apărut însă observația că ar trebui modificat Codul fiscal pentru a prevede expres acest lucru.
Notă: Cu trei luni înainte de data intrării în funcțiune a SGR, producătorul va furniza RetuRO informații cu privire la cantitățile lunare estimate (în mod agregat) de ambalaje SGR pe care le va introduce pe piața din România în primele 3 luni de la data intrării în funcțiune a SGR.
Comentarii articol (2)