Ordinul 21.364/2024 a fost publicat recent în Monitorul Oficial, documentul aprobând "Normele metodologice pentru punerea în aplicare a Programului național pentru transformarea digitală a autorităților publice locale". Programul are ca scop transformarea digitală a autorităților locale din România, prin integrarea, și la nivel local, a proiectelor naționale de digitalizare dezvoltate de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), precum ROeID, Ghișeul.ro și Sistemul de interoperabilitate tehnologică cu statele membre UE, dar și în procesul de conectare la Platforma Națională de Interoperabilitate la momentul la care aceasta va fi disponibilă.
Programul Național pentru Transformarea Digitală a Autorităților Publice Locale, la care ministrul Cercetării a făcut referire recent sub numele de ”DigiLocal”, va debuta pe 19 septembrie, dată de la care va putea începe depunerea cererilor de finanțare.
Obiectivele de finanțare ale programului, cărora prevederile ordinului în discuție li se subsumează, sunt legate de integrarea, la nivel local, a proiectelor naționale de digitalizare dezvoltate de ADR (ROeID, Ghișeul.ro și Sistemul de interoperabilitate tehnologică cu statele membre UE), cât și în procesul de conectare la Platforma Națională de Interoperabilitate, la momentul la care aceasta va fi disponibilă.
De asemenea, este vizată sprijinirea autorităților executive la nivelul unităților administrativ-teritoriale în vederea îndeplinirii obligațiilor statuate prin Legea 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei naționale de interoperabilitate.
Deși măsura se concentrează pe aspectele tehnice ale implementării programului, scopul final al acesteia este îmbunătățirea relației dintre cetățeni și administrația publică locală, prin intermediul tehnologiei.
Astfel. unul dintre cele mai importante beneficii preconizate este accesul simplificat și rapid la o gamă variată de servicii publice online. În baza acestora, cetățenii vor putea obține documente, vor putea plăti taxe și impozite, vor putea face programări la diverse instituții, toate acestea din confortul propriei locuințe, eliminând astfel drumurile și timpii de așteptare.
Mai mult decât atât, digitalizarea va duce la o mai mare transparență a actului administrativ pentru că, teroretic, informațiile de interes public vor fi ușor accesibile.
Prin implementarea de soluții digitale moderne, cum ar fi chatbots sau platforme online dedicate diverselor servicii puse la dispoziție de administrațiile publice locale, cetățenii vor putea adresa întrebări, vor putea solicita informații sau vor putea depune solicitări, fără a fi nevoiți să se deplaseze la sediul instituțiilor.
Automatizarea proceselor administrative și interconectarea sistemelor informatice din diferite instituții.
Conform normelor aprobate prin acest ordin, pentru Programul național pentru transformarea digitală a autorităților publice locale sunt prevăzute o serie de cheltuieli eligibile, care se încadrează în trei categorii principale.
Prima dintre acestea cuprinde sistemele informatice, care includ atât echipamente IT, cât și licențe software. Echipamentele prevăzute se referă la hardware-ul necesar pentru transformarea digitală și furnizarea de servicii publice, cum ar fi infrastructura hardware, echipamente pentru comunicații și alte dispozitive conexe. Măsura impune o limită de 30% din finanțarea acordată pentru aceste echipamente.
În ceea ce privește licențele software, acestea acoperă o gamă largă de aplicații, de la sisteme ERP și chatbot-uri, până la platforme de gestionare integrată și software pentru securitate cibernetică.
A doua categorie de cheltuieli eligibile constă în serviciile de dezvoltare software, care includ integrarea cu aplicații ale autorităților publice centrale și europene, precum și dezvoltarea și migrarea paginilor de internet ale autorităților locale la un model standard.
În cele din urmă, a treia categorie cuprinde serviciile conexe, precum găzduirea în cloud-uri publice și serviciile de transmisie de date de mare viteză. Aceste servicii sunt eligibile pentru o perioadă de maximum un an.Finanțarea se va acorda diferențiat, în funcție de tipul beneficiarului, respectiv:
- finanțare în cuantum de maxim 250.000 lei, inclusiv TVA , pentru consiliile județene și primăria capitalei;
- finanțare în cuantum de maxim 175.000 lei, inclusiv TVA, pentru primăriile de municipiu și primăriile de sector din București;
- finanțare în cuantum de maxim 125.000 lei, inclusiv TVA, pentru primăriile de orașe;
- finanțare în cuantum de maxim 75.000 lei, inclusiv TVA, pentru primăriile de comune.
Comentarii articol (0)