Pe 5 septembrie, MJ a venit cu un proiect de OUG cu câteva măsuri urgente care să răspundă blocajului creat în ultima perioadă în activitatea de la registrul comerțului: în primul rând, prin posibilitatea reîncadrării consilierilor juridici din ONRC ca registratori, pentru a suplini deficitul de personal, dar și prin desemnarea temporară a celor cu funcții de conducere de specialitate juridică din cadrul ONRC pentru a exercita controlul de legalitate prealabil înregistrării în registrul comerțului, aceștia urmând să acționeze ca registratori.
Miercuri, Guvernul a dat undă verde proiectului cu aceste măsuri, dar a renunțat la una dintre măsurile propuse inițial de MJ, respectiv la abrogarea art. 110 alin. (4) din Legea nr. 265/2022 (eliberarea documentului privind anumite informații punctuale referitoare la înmatriculare sau înregistrarea diferitelor mențiuni). Azi, OUG nr. 109/2024 a apărut în Monitorul Oficial.
Abrogarea fusese propusă în ideea reducerii documentelor/informațiilor ce însoțesc certificatele eliberate de oficiile registrului comerțului la finalizarea procedurii de înregistrare în registrului comerțului, perioada de aplicare a noii legi indicând că efortul logistic și de resurse umane pentru furnizarea acestora nu își găsește corespondent adecvat în valorificarea lor de către destinatar. Cum spuneam însă, în ordonanța publicată nu se mai regăsesc decât chestiunile ce privesc personalul de la oficiile din țară.
MJ spune că e vital ca ONRC să își îmbunătățească capacitatea administrativă pentru a evita blocajele în activitatea de înregistrare, care ar putea avea consecințe negative asupra mediului de afaceri. Consecințele negative însă deja s-au produs (mai multe despre „coșmarul digital de la ONRC”, aici). Pe scurt, începând cu 1 august 2024, ONRC a lansat o nouă platformă online, care ar fi trebuit să simplifice procesul de înființare și gestionare a entităților juridice în România. Cu toate acestea, în loc să îmbunătățească serviciile, platforma a generat confuzie și frustrare printre utilizatori, devenind un "coșmar digital".
Noua platformă, deși mai atrăgătoare vizual, este complicată și greu de navigat, în special pentru antreprenorii la început de drum. Structura haotică a informațiilor și dublarea termenilor îngreunează utilizarea, timpul necesar pentru înregistrarea cererilor s-a extins semnificativ, ajungând până la două săptămâni, în loc de trei - patru zile lucrătoare, cum era înainte. Aceasta afectează grav desfășurarea activităților companiilor, spun avocații. Mai departe, utilizatorii trebuie acum să efectueze sarcini care erau anterior realizate de personalul ONRC, ceea ce complică inutil procesul. Secțiunea dedicată facturilor nu funcționează, lăsând antreprenorii fără documentele necesare pentru contabilitate, ceea ce poate duce la amenzi din partea autorităților fiscale.