Propunerea legislativă aflată în dezbaterea senatorilor vizează interzicerea cumulului de funcţii finanţate din bugetul de stat, după cum apare și-n titlul acesteia.
Concret, după ce proiectul va ajunge să se aplice, nu se va mai putea ca o persoană să aibă două sau mai multe contracte individuale de muncă, rapoarte de serviciu sau să fie beneficiarul a două sau mai multe acte de numire în cadrul autorităţilor şi instituțiilor publice centrale şi locale, precum şi în cadrul regiilor autonome, societăților naţionale, companiilor naţionale și societăţilor comerciale la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, în condiţiile în care acestea sunt retribuite prin indemnizaţii sau salarii de la bugetul de stat.
Viitoarea lege stabilește și situațiile în care nu se va aplica interdicția de cumulare a funcțiilor la stat, respectiv că sunt exceptate:
- activităţile de orice fel din domeniul privat, unde cumulul de funcţii nu este limitat;
- cumulul de funcţii bugetate de la bugetul de stat cu oricare funcții (în condițiile Codului muncii) din domeniul privat (sub condiţia ca doar o singură activitate să fie finanțată de la bugetul de stat);
- interzicerea cumulului pensiei cu salariul;
- persoanele alese în funcţii de autoritate sau demnitate publică, precum şi celor pentru care durata mandatului este stabilită expres prin Constituţie;
- personalul didactic de predare din învăţământ pensionat și reîncadrat;
- personalul din sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale care beneficiază de pensie de urmaș și de pensie de invaliditate gradul III cu drept de muncă;
- asistenții personali şi asistenții personali profesionişti prevăzuţi de Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
- persoanele care ocupă funcţii clericale sau funcţii de specialitate artistică;
- persoanele care beneficiază de drepturi de autor în condițiile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe;
- membrii Academiei Române şi ai academiilor de ramură înființate în baza unor legi speciale;
- personalul de îngrijire angajat prin plata cu ora de către autorităţile locale pentru asigurarea serviciilor comunitare la domiciliul persoanelor vârstnice, potrivit Legii asistenţei sociale nr. 292/2011;
- asistenții maternali prevăzuţi de Legea nr. 272/2004 privind protecția şi promovarea drepturilor copilului.
Prin introducerea acestei limitări se urmărește evitarea conflictului de interese, optimizarea cheltuielilor publice și asigurarea unei mai bune distribuiri a resurselor umane.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat în Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (1)