Ordinul MAI 185/2024, care a intrat în vigoare de luni, 18 noiembrie, aduce modificări Ordinului 105/2020 privind examinarea medicală a candidaților care doresc să intre în instituțiile de învățământ ale ministerului de interne sau să se încadreze în MAI. Una dintre modificările principale ale măsurii se referă la transparența tatuajelor candidaților.
Ordinul introduce noi prevederi pentru a asigura o evidență riguroasă a tatuajelor candidaților, medicul de unitate având rolul de a verifica și consemna informațiile declarate de aceștia. Pe versoul consimțământului informat, candidatul trebuie să declare toate tatuajele și elementele ornamentale pe care le are pe corp.
În timpul examinării medicale, medicul de unitate are obligația de a verifica dacă informațiile declarate de candidat corespund cu realitatea și de a consemna acest lucru în fișa medicală. Atât corespondența, cât și eventualele neconcordanțe trebuie menționate în fișa medicală.
Dacă, în timpul examinării medicale, sunt identificate tatuaje care nu au fost declarate de candidat, acesta este obligat să le declare pe loc, completând consimțământul informat în prezența medicului. Medicul va verifica din nou dacă declarația completată corespunde cu realitatea și va consemna acest lucru în fișa medicală.
Fișa medicală și consimțământul informat, certificate pentru conformitate, se transmit apoi unității de recrutare.
Deși medicul de unitate are responsabilitatea de a verifica și consemna informațiile referitoare la tatuaje, decizia finală privind continuarea procesului de recrutare, în funcție de tatuajele candidatului, aparține structurilor MAI responsabile de recrutare și selecție.
Candidații declarați "inapți" au dreptul de a contesta această decizie, adresându-se Direcției medicale din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Odată primită contestația, Direcția medicală are obligația de a informa unitatea sanitară care a efectuat examinarea medicală inițială și a emis decizia de inaptitudine.
Analiza contestației va fi făcută de o comisie special constituită în acest scop, care are rolul de a solicita de la unitatea sanitară toate documentele relevante cazului, inclusiv o copie certificată a fișei medicale a candidatului.
După examinarea acestor documente, comisia formulează o decizie finală, pe care o comunică atât candidatului, cât și unității sanitare. Decizia finală este, de asemenea, consemnată în fișa medicală-tip de soluționare a contestațiilor.
Foarte important, pentru concursurile nefinalizate la data intrării în vigoare a ordinului (18.11.2024), se aplică prevederile legale de la data publicării anunțurilor de concurs.
Forma oficializată a ordinului diferă în mod semnificativ de varianta pusă inițial în dezbatere publică. În primul rând, aceasta conferea medicului unității puterea discreționară de a respinge sau de a accepta un candidat.
În al doilea rând, referitor la tatuaje și alte ornamente corporale, forma inițială a ordinului conținea prevederi care obligau candidații să prezinte fotografii cu acestea, indiferent de zona corpului pe care sunt aplicate: ”în vederea examinării medicale, candidații sunt obligați să prezinte medicului de unitate o copie a adeverinței eliberate de medicul de familie, depusă în dosarul de recrutare, precum și fotografii cu tatuajele ori elementele ornamentale, de orice natură, aplicate, inserate sau implantate pe/în întreg corpul”.
Comentarii articol (0)