HG nr. 1506/2024 prevede că începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, prevăzut la art. 164 alin. (1) Codul muncii, se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră.
Proiectul de hotărâre a fost adoptat destul de târziu, existând inclusiv un dubiu că vom vedea HG-ul în Monitorul Oficial, întrucât proiectul hotărârii fusese avizat negativ la Ministerul Finanțelor. Motivul? Rămăseseră mai puțin de 180 de zile până la terminarea mandatului Guvernului anterior, perioadă în care NU pot fi adoptate măsuri care duc la creșterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor în sectorul bugetar. Cu toate acestea, proiectul a fost adoptat.
Concret, vorbim de o creștere de 9,46% față de luna decembrie 2024.
„La stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată s-au avut în vedere:
- art. 3 din Convenţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, ratificată de România în 1975;
- reducerea numărului persoanelor salariate aflate în risc de sărăcie și excluziune socială;
- factorii de ordin economic, inclusiv cerinţele dezvoltării economice, productivitatea muncii, evoluția indicelui prețurilor de consum, creșterea economică, creșterea câștigului mediu şi interesul care există pentru a realiza şi a menţine un înalt nivel de folosire a forței de muncă”, scrie în nota de fundamentare care însoțește proiectul de HG.
Noua valoare a salariului minim a fost discutată în prima parte a lui octombrie 2024 în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social (CNTDS).
Totodată, merită menționat că beneficiul de netaxare pentru cei 300 de lei rămâne aplicabil pe tot parcursul anului 2025, conform unei ordonanțe adoptate de Guvern în penultima zi din an.
Cum s-a ajuns la această sumă?
Conform formulei de calcul stabilite în rândul reformele sociale din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, actualizarea nivelului salariului minim brut pe țară garantat în plată se face cu suma dintre rata inflației și creșterea reală a productivității muncii.
Conform documentelor din ședința CNTDS din octombrie analizate de redacția avocatnet.ro, rata inflației prognozată pentru anul 2025 e de 4,2%, iar creșterea reală a productivității muncii pentru anul 2025 ar fi de 2,5%.
„Prin urmare, după aplicarea formulei, creșterea rezultată a salariului minim brut garantat în plată în anul 2025 față de anul 2024 este de: 4,2% + 2,5% = 6,7%”, ceea ce ar însemna o creștere a salariului minim brut la valoarea de 3.948 de lei, doar că, în acest context, raportul dintre această valoare și câștigul salarial mediu brut prognozat pentru anul 2025 devine 46% (câștigul salarial mediu brut pe 2025 fiind de 8.597 lei).
„Conform mecanismului propus și proiectului de lege (cel pentru transpunerea directivei privind salariul minim - n.red.), nivelul orientativ al raportului (dintre salariul minim brut și câștigul mediu brut - n.red.) este între 50%-52% (sau 47%-52%, după amendamentul propus de organizațiile patronale).
- Salariul minim brut garantat în plată 2025 la 47% din câștigul salarial mediu brut = 4041 lei
- Salariul minim brut garantat în plată 2025 la 50% din câștigul salarial mediu brut = 4299 lei
- Salariul minim brut garantat în plată 2025 la 52% din câștigul salarial mediu brut = 4470 lei”, scrie în documentele consultate de avocatnet.ro.
Practic, consensul privind creșterea salariului minim este în sensul unei creșteri la 4.050 lei, adică aproximarea primeia dintre cele trei sume de mai sus.
Respectăm directiva europeană?
Ne amintim însă de directiva europeană care stabilește salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE), pe care am transpus-o printr-o lege adoptată chiar toamna trecută. Între altele, directiva se referă la un grad de adecvare a salariului minim prin rapotare la salariul mediu brut de 50% (vorbim, mai exact, de Legea nr. 283/2024):
„Statele membre folosesc valori de referință orientative pentru a ghida evaluarea gradului de adecvare a salariilor minime legale. În acest scop, ele pot folosi valori de referință orientative utilizate în mod obișnuit la nivel internațional, cum ar fi 60 % din salariul median brut și 50 % din salariul mediu brut și/sau valori de referință orientative utilizate la nivel național”.
Deși proiectul legii pentru transpunerea directivei prevedea inițial un nivel orientativ al ponderii salariului minim în câștigul salarial mediu brut de 50-52%, parlamentarii au decis să modifice acest interval, cel adoptat la Senat și încuviințat și de deputați fiind de 47 - 52%. Practic, respectăm și nu prea respectăm directiva.
Comentarii articol (4)