Impozitul pe profit
Norme pentru IMCA și ICAS (pct. 1 din noua hotărâre). La titlul II din normele metodologice ale Codului fiscal, cel legat de impozitul pe profit, apar detalieri tehnice importante legate de IMCA și ICAS. În linii mari, vorbim despre explicații suplimentare de care contribuabilii au nevoie pentru determinarea impozitelor minime (ce sunt aplicabile din 2024), dar și de exemple de calcul (inclusiv pentru grupurile de impozit pe profit și contribuabilii care aplică sistemul cu plăți anticipate trimestriale). În sfera accizelor, este important de precizat că s-a clarificat cine poate să le scadă din veniturile totale, la calcularea IMCA.
Impozitul micro
1. Ce reguli verifică firmele la care asociații/acționarii au dețineri de 25% sau mai puțin (pct. 2). Pentru aplicarea regimului micro, se prevede că o persoană juridică cu asociați/acționari care dețin, direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot verifică, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, doar condițiile privind:
- plafonul de venituri de 500.000 euro (dacă este cazul, trebuie făcută o coroborare cu regulile referitoare la cumulul cu veniturile întreprinderilor legate);
- deținerea capitalului social de către persoane;
- inexistența situației dizolvării urmate de lichidare;
- realizarea de venituri majoritare din alte activități decât cele de consultanță și/sau management;
- existența unui salariat, cel puțin;
- depunerea la termenul legal a situațiilor financiare anuale.
2. Clarificări legate de deținerea indirectă (pct. 2). Este explicat că deținerea indirectă se referă la situația în care o persoană deține o cotă-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoană juridică, prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectivă deține titluri de participare sau drepturi de vot. Astfel, deținerea indirectă se calculează prin înmulțirea procentelor deținerilor, începând cu procentul deținerii sale directe la prima persoană juridică deținută și continuând cu procentele de deținere, pe lanțul de persoane juridice, până la cea pentru care se verifică statutul de microîntreprindere.
Prevederile legate de cumularea cu veniturile întreprinderilor legate sunt aplicabile dacă procentul deținerii indirecte, astfel calculat, este de peste 25% sau dacă rezultatul însumării procentelor de deținere directă și indirectă este de peste 25%. În acest sens, Guvernul a introdus aici și trei exemple ilustrative pentru conceptul de întreprinderi legate.
3. Clarificări despre întreprinderile legate și PFA, II, IF (pct. 3). Una dintre regulile privind întreprinderile legate face referire la asociații/acționarii unei microfirme (cu deținere de peste 25%) care derulează activitate și prin PFA, II, IF sau altă formă de organizare a unei activități economice fără personalitate juridică. În acest caz, se detaliază în norme că:
- activitățile economice desfășurate de PFA/II/IF/altă formă de organizare includ activități de comerț, prestări servicii, activități specifice profesiilor liberale, realizate în mod individual și/sau într-o formă de asociere, precum și activități adiacente, vizate de titlul IV din Codul fiscal (impozitul pe veniturile persoanelor fizice);
- veniturile PFA/II/IF/altei forme de organizare care se cumulează cu cele realizate de persoana juridică/alte întreprinderi legate sunt cele prevăzute la art. 53 din Codul fiscal, încasate și înregistrate în registrul-jurnal de încasări și plăți, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
Potrivit Codului fiscal, în cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere n-a depus în termen situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar precedent, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită condiția amintită. Pentru această prevedere, în norme a apărut următoarea explicație: în cursul anului fiscal N, prevederea din Codul fiscal se aplică prin referință la situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar N–1 și la termenul de depunere la organele fiscale competente, conform Legii contabilității nr. 82/1991.
5. O listă cu cei ce nu pot aplica impozitul micro (pct. 3). De asemenea, autoritățile au introdus o listă de detaliere cu persoanele juridice care nu pot aplica regimul micro:
- persoanele juridice - instituții de credit, definite potrivit legilor speciale de organizare și funcționare din domeniul bancar (cum sunt: băncile, organizațiile cooperatiste de credit, băncile de economisire și creditare în domeniul locativ și băncile de credit ipotecar);
- persoanele juridice care se organizează și funcționează potrivit legilor speciale din domeniul asigurărilor și reasigurărilor, respectiv din domeniul pieței de capital (cum sunt: societăți de asigurare, societăți de reasigurare, societăți de asigurare-reasigurare, burse de valori sau de mărfuri, societăți de servicii de investiții financiare, societăți de registru, societăți de depozitare);
- persoanele juridice care desfășoară activități de intermediere/distribuție în domeniul asigurărilor și reasigurărilor, respectiv al pieței de capital, cu excepția intermediarilor secundari de asigurări și/sau reasigurări, care au realizat venituri din activitatea de distribuție de asigurări/reasigurări în proporție de până la 15% inclusiv din veniturile totale;
- persoanele juridice care desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc, potrivit legii speciale de organizare și funcționare;
- persoanele juridice care desfășoară activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere și gazelor naturale, potrivit legilor speciale de organizare și funcționare.
Accize
Clarificare privind activitatea de producție a antrepozitarilor din domeniul tutunului (pct. 8, 9). Conform Codului fiscal, antrepozitarul autorizat poate desfășura în antrepozitul fiscal de producție și alte activități de producție.
Aici, normele Codului detaliază, mai nou, că antrepozitarii autorizați pentru producția de tutun prelucrat pot desfășura în antrepozitul fiscal de producție activitatea de producție a următoarelor produse supuse accizelor nearmonizate: produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00.
În acest sens, antrepozitarii trebuie să anunțe în scris această intenție la autoritatea vamală teritorială și să depună tot acolo manualul de procedură corespunzător produselor supuse accizelor nearmonizate.