Conform unei comunicări recente a Camerei Consultanților Fiscali, Guvernul a creat și o problemă atunci când a introdus această listă în normele Codului fiscal. De ce? Pentru că regulile IMCA din Cod nu impun restricția impusă acum prin normele sale.
„În cazul în care aceste prevederi rămân în forma actuală, și anume că doar operatorii economici plătitori de accize pot scădea accizele din baza de calcul a IMCA, se vor genera foarte multe litigii în instanță, între Fisc și contribuabilii care au procedat la scăderea accizelor din baza de calcul a IMCA, în cursul anului 2024, în baza prevederilor generale și nelimitative din Codul fiscal, care au fost evident aplicabile, iar acum, ca urmare a acestei reinterpretări foarte discutabile a textului legal prin normele recent adoptate, Fiscul le poate solicita depunerea de declarații rectificative prin care să-și recalculeze IMCA sau poate iniția controale fiscale pentru stabilirea de obligații suplimentare semnificative”, scrie în adresa către Guvern a fiscaliștilor, care cer modificarea hotărârii.
Este vorba, mai exact, despre HG 1.393/2024, care a adus, din 11 noiembrie 2024, mai multe noutăți la normele Codului fiscal. Documentul conține o sumedenie de prevederi legate de determinarea IMCA, inclusiv exemple teoretice, precum și clarificarea entităților care pot să scadă accizele din veniturile totale.
Astfel, se prevede că „scăderea veniturilor reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli se efectuează de către plătitorii de accize, potrivit dispozițiilor titlului VIII «Accize și alte taxe speciale» din Codul fiscal”, fiind detaliat că este vorba de:
- antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau orice altă persoană care eliberează produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau în numele căreia se efectuează această eliberare (art. 341 alin. 1 lit. a pct. 1 din Codul fiscal);
- importator (art. 341 alin. 1 lit. d din Codul fiscal);
- destinatarul certificat (art. 341 alin. 1 lit. f din Codul fiscal);
- distribuitorii sau redistribuitorii autorizați de gaz natural (art. 356 alin. 1 din Codul fiscal);
- operatorii economici producători sau operatorii economici care efectuează achiziții intracomunitare ori care importă cărbune, cocs și lignit (art. 357 din Codul fiscal);
- producătorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrică (art. 358 alin. 2 din Codul fiscal);
- operatorii economici care produc și comercializează în România produsele supuse accizelor nearmonizate (art. 439 din Codul fiscal), achiziționează din teritoriul Uniunii Europene ori importă respectivele produse (art. 444 alin. 1 din Codul fiscal).