Pentru a simplifica obligațiile pe care le au persoanele care obțin venituri din chirii, autoritățile au stabilit ca în cazul bunurilor comune un singur proprietar să înregistreze contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura se va aplica de la 1 ianuarie 2025, un proiect de ordin în acest sens fiind pus recent în dezbatere.
Noua regulă pentru
înregistrarea contractelor de închiriere pentru bunurile comune este prevăzută de
OUG 128/2024, măsura fiind aplicabilă, de la
1 ianuarie 2025, pentru contractele nou-încheiate și pentru noile acte pentru modificarea contractelor în derulare.
Mai precis, vorbim de completarea unei dispoziții care a fost mutată de la articolul 120 la articolul 83 al Codului fiscal:
Varianta veche a dispoziției: „Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent.”
Varianta nouă a dispoziției: „Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. În situația în care bunul este deținut în comun, prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemnează proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care îndeplinește obligația înregistrării contractului încheiat între părți.”
Pentru a pune în aplicare modificarea, ANAF a lansat recent în dezbatere un
proiect de ordin pentru
modificarea procedurii de înregistrare a contractelor de închiriere și a
cererii de înregistrare. Astfel, precizarea actuală ce impune înregistrarea contractului de către toți coproprietarii va fi modificată pentru a desemna o singură persoană care să facă acest lucru.
„În cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum și în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplică prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal care îndeplinește obligația de înregistrare a contractului de închiriere”, este precizat expres în proiectul ANAF. Asta înseamnă că regula modificată se va aplica contractelor nou-încheiate și noilor acte pentru modificarea contractelor aflate în derulare.
La fel ca până acum, înregistrarea contractului de închiriere și a modificărilor survenite ulterior se face în termen de
cel mult 30 de zile de la încheierea, respectiv modificarea contractului.
OUG 128/2024 a venit cu
o sumedenie de simplificări legate de veniturile independente obținute de persoanele fizice.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie adoptat de ANAF și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)