Putem spune fără urmă de exagerare că Legea nr. 283/2024 va avea un impact semnificativ asupra achizițiilor publice în România - desigur, va fi necesară și urmărirea respectării prevederilor sale de către angajatori. Aducând noutăți importante în legislația muncii, legea, publicată luna trecută în Monitor și producând deja efecte la momentul scrierii acestui articol, impune operatorilor economici care participă la proceduri de achiziții să respecte cerințele privind acordarea salariului minim și prevederile Legii dialogului social, în special cele referitoare la inițierea negocierilor colective pentru operatorii cu peste 10 salariați.
Mai mult, existența unui contract colectiv de muncă la nivel de unitate sau de sector devine un criteriu de evaluare în atribuirea contractelor de achiziție publică (o obligație văzută de unii specialiști ai dreptului ca fiind excesivă, dar aplaudată de alții), operatorii economici condamnați penal în ultimii doi ani pentru nerespectarea salariului minim urmând a fi excluși de la participarea la procedurile de atribuire - rămâne de văzut însă dacă organele penale vor decide, în atare cazuri, că există interesul continuării urmăririi și chiar trimiterii în judecată.
De asemenea, Legea 283 vizează și concesiunea de bunuri publice, stabilind printre criteriile de atribuire a contractului de concesiune „respectarea obligaţiilor aplicabile în domeniile mediului, social şi al relaţiilor de muncă, stabilite prin legislaţia adoptată la nivelul Uniunii Europene, prin legislaţia naţională, prin contractele colective sau prin tratatele, convenţiile şi acordurile internaţionale în aceste domenii”. Vizate și concesiunile de servicii și lucrări, unde se specifică, mai nou, în rândul criteriilor obiective de evaluare, necesitatea de a avea la nivel de unitate (concesionarul) sau de a-i fi aplicabil un contract colectiv de muncă.
Neplata salariilor minime dă dreptul la rezilierea contractelor
„Autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru/de concesiune orice operator economic care a fost condamnat prin hotărâre judecătorească penală definitivă la o pedeapsă în ultimii 2 ani anteriori depunerii ofertei, pentru încălcarea legislaţiei în materia stabilirii şi plăţii salariilor minime către lucrătorii lor”, stabilește Legea 283/2024.
În cazul în care condamnarea apare pe durata existenţei contractului de achiziţie publică/concesiune, autoritatea contractantă are dreptul de a rezilia contractul pe acest motiv.
Legea 283 a mai introdus, totodată, o cauză specială de încetare a contractului de achiziții publice: mai precis, autoritatea contractantă are dreptul de a denunţa unilateral un contract de achiziţie publică în perioada de valabilitate a acestuia contractantul sau subcontractanţii acestuia nu mai respectă obligaţiile prevăzute de „reglementările obligatorii în domeniile mediului, social şi al relaţiilor de muncă, stabilite prin legislaţia adoptată la nivelul Uniunii Europene, legislaţia naţională, prin acorduri colective sau prin tratatele, convenţiile şi acordurile internaţionale în aceste domenii”.
Merită punctat că posibilitatea de a denunța nu vizează doar nerespectarea reglementărilor în domeniul muncii, ci și a normelor de mediu.
„Foarte interesant este faptul că printre criteriile care se evaluează atunci când atribuie un contract de achiziție publică sau de concesiune lucrări sau servicii este și existența unui contract colectiv de muncă la nivel de unitate sau la nivel de sector. Știm cu toții că până acum principalul factor de atribuire era prețul cel mai mic. Acum pare că devine foarte importantă și existența acestui contract colectiv.
Mi s-a părut foarte interesantă abordarea legiuitorului care, pe de o parte, vine și spune că ești obligat / că vei fi descalificat efectiv dacă nu observi prevederile din legea dialogului social (...) este un plus dacă ai contract colectiv. Cu alte cuvinte, dacă vrei să te plasezi printre potențialii câștigători ai contractului, nu este suficient doar să faci formal inițierea negocierilor colective, că știm cu toții că formal putem s-o facem foarte, foarte ușor -- două hârtii și gata -- , ci ar trebui să faci un super-efort astfel încât să ajungi să ai și un contract colectiv”, e de părere Anca Zegrean, Partener, Coordonatorul practicii de Dreptul Muncii, Biriș Goran SPARL. Subiectul a fost dezbătut cu ocazia unui eveniment recent organizat de avocatnet.ro.
Prevederi clare în contracte
„Autorităţile organizatoare ale procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice, precum şi de atribuire a concesiunilor includ în contractele de achiziţie publică, respectiv contractele de concesiune clauze privind obligaţia operatorilor economici de a garanta lucrătorilor plata salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi a salariilor minime stabilite prin contracte colective de muncă, după caz. Aceleaşi obligaţii sunt aplicabile şi subcontractanţilor operatorilor economici participanţi la proceduri de atribuire a contractelor de achiziţii publice sau de atribuire a unor concesiuni”, prevede Legea 283.
Încălcarea acestor clauze se sancţionează cu excluderea operatorului de la participarea la aceste proceduri pe o perioadă de doi ani sau, după caz, un an de la reintrarea în legalitate, confirmată de către inspectoratul teritorial de muncă competent printr-un raport adus la cunoştinţa publică.
În fine, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a Legii 283 (17 martie 2025), Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice va actualiza documentele standard, formularele şi modelele-cadru, ghidurile, manualele şi alte instrumente operaţionale, astfel încât să asigure punerea în aplicare a noilor prevederi:
„În elaborarea documentelor standard, formularelor şi modelelor-cadru, ghidurilor, manualelor şi a altor instrumente operaţionale, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice va avea în vedere, pentru asigurarea respectării de către operatorii economici a obligaţiilor aplicabile în domeniul relaţiilor de muncă, atât prin documente de calificare, cât şi în executarea contractului şi în aplicarea prevederilor art. 51 şi 55 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 38 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, principiul promovării negocierilor colective şi respectarea de către operatorii economici a prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare”.
Comentarii articol (0)