Conform proiectului de ordonanță aflat în prezent în dezbatere publică la MS, care are ca scop modificarea OG nr. 124/1998, una dintre cele mai importante modificări se referă la înființarea cabinetelor medicale. Astfel, se propune ca acestea să se constituie și să funcționeze pe baza Legii societăților nr. 31/1990, respectând următoarele condiții:
a) obiectul de activitate să fie: unic – activități medicale; obiect principal de activitate: servicii medicale și după caz obiect secundar: servicii publice conexe actului medical și / sau învățământ, cercetare, dezvoltare în domeniul medical;b) administratorul sau cel puțin o treime din numărul membrilor consiliului de administrație să fie medici.
O altă posibilitate este înființarea cabinetelor medicale sub forma organizațiilor non-guvernamentale (ONG), în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile, cu modificările și completările ulterioare. Cu toate acestea, pentru a se încadra în această formă juridică, entitățile respective trebuie să aibă ca scop și obiectiv principal furnizarea de servicii medicale.
În mod similar, cultele religioase şi lăcaşele de cult religios, legal constituite, pot înfiinţa şi organiza în structura lor, pe baza hotărârii organelor de conducere, cabinete medicale furnizoare de servicii medicale în regim ambulatoriu cu obligația ca serviciile medicale să fie furnizate exclusiv de personal cu drept de liberă practică.
Cabinetele de medicină sportivă se pot organiza conform prevederilor menționate anterior, cu respectarea condițiilor prevăzute de Legea nr. 321/2007 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de medicină sportivă. Actualmente, OG 124/1998 stabilește că unitățile medicale de tipul cabinetelor ș.a.m.d. pot sau nu să aibă personalitate juridică.
În proiect, se menționează expres față de forma actuală, faptul că serviciile de asistență medicală acordate în cabinetele medicale menționate anterior se realizează de medici cu drept de liberă practică şi alte categorii de personal medical autorizat. De asemenea, cabinetele medicale vor furniza servicii de asistență medicală preventivă, curativă și de recuperare, însă nu și servicii de urgență.
În ceea ce privește societatea civilă medicală, aceasta se va constitui, în baza unui contract de societate civilă, din doi sau mai mulți medici care au drept de liberă practică. În relaţiile cu terţii, societatea civilă medicală este reprezentată de organul de conducere al acesteia, prevăzut în contractul de societate civilă.
Cum se va face înregistrarea cabinetelor medicale
Cabinetele medicale individuale, grupate, asociate și cele de societate civilă se vor înregistra în Registrul unic al cabinetelor medicale, Partea I la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Cabinetele organizate în cadrul ONG-urilor, cultelor religioase și cele de medicină sportivă se înregistrează în Registrul unic al cabinetelor medicale, Partea a II-a la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Față de forma actuală, în funcție de forma de organizare, cabinetele medicale se înfiinţează la cererea medicului, a grupului de medici, a medicului delegat sau a reprezentantului legal al unității în structura căreia se înființează cabinetul.
Documentaţia necesară pentru înregistrarea cabinetului medical se va stabili prin Normele metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale și înscrierea acestora în Registrul unic al cabinetelor medicale, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. La fel, în ceea ce privește dotările minime obligatorii ale cabinetelor, o să apară un ordin al MS care va trata acest aspect.
Potrivit proiectului, cabinetele medicale, indiferent de forma de organizare, vor putea desfăşura, activităţi conform Clasificării Activităților din Economia Națională, secțiunea 86 ca obiect unic sau principal de activitate, respectiv:
- activități de asistență spitalicească;
- activități de asistență spitalicească;
- activități de asistență medicală ambulatorie și stomatologică;
- activități de asistență medicală generală;
- activități de asistență medicală specializată;
- activități de asistență stomatologică;
- servicii de diagnostic imagistic și activități ale laboratoarelor medicale;
- transportul pacienților cu ambulanța;
- activități ale psihologilor și psihoterapeuților, cu excepția medicilor;
- activități ale infirmierelor și moașelor;
- activități de fizioterapie;
- activități de medicină tradițională, complementară și alternativă;
- servicii de intermediere pentru servicii medicale, stomatologice și pentru alte servicii referitoare la sănătatea umană;
- alte activități referitoare la sănătatea umană n.c.a.
Controlul privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, indiferent de forma de organizare, se exercită de către personalul împuternicit de MS, din cadrul Inspecției Sanitare de Stat și al direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, precum și de către personalul cu atribuții din cadrul Colegiului Medicilor din România și Colegiului Medicilor Stomatologi din România, în funcție de obiectul de activitate al cabinetului medical.
De asemenea, cabinetele medical ar putea realiza venituri din:
a) contracte încheiate cu casele de asigurări de sănătate;b) contracte încheiate cu asigurătorii privaţi;
c) contracte încheiate cu autorităţile administraţiei publice locale;
d) contravaloarea serviciilor prestate pacienţilor în cadrul serviciilor necontractate cu terţi plătitori şi suportată de aceştia;
e) contracte de cercetare şi pentru activitate didactică;
f) donaţii, sponsorizări;
g) alte surse, conform legii.
Sancțiuni între 10.000 și 40.000 de lei pentru nerespectarea unor obligații
Constatarea şi aplicarea sancţiunilor se face de către personalul împuternicit de ministrul sănătăţii, din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Cabinetele medicale fără deținerea certificatului de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale se vor putea sancționa cu amendă de la 20.000 de lei la 40.000 de lei, față de valorile actuale, care sunt între 1.000 și 2.000 de lei.
De asemenea, în cazul în care personalul împuternicit de ministrul sănătăţii, din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti constată dacă nu sunt îndeplinite obligațiile privind raportarea indicatorii statististici realizați din activitatea desfășurată, acesta va întocmi un proces verbal cu termen de remediere.
Totuși, repetarea acestei abateri va constitui contravenție și se vor putea sancționa cu amendă de la 10.000 de lei la 20.000 de lei, față de actualele sancțiuni de care sunt curprinse 300 și 1.000 de lei.