Am finalizat recenta analiză privind noutățile legislative ce vizează companiile care trebuie să aibă un procent de 4% angajați cu handicap cu meționarea, pe scurt, a unei obligații care are un termen-limită chiar săptămâna aceasta - o obligație nou-introdusă în Legea 448/2006, aplicabilă de anul acesta, ce vizează raportarea anuală a unei situații centralizate a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilităţi angajate şi unui inventar al competenţelor solicitate la angajare.
„(24) Entităţile prevăzute la alin. (2) au obligaţia să transmită anual, până la data de 31 ianuarie pentru anul anterior, către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă o situaţie centralizată a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilităţi angajate şi un inventar al competenţelor solicitate la angajare”, scrie, mai precis, în Legea 448/2006, începând de la 1 ianuarie.
Cum nu există niciun indiciu legislativ că anul acesta nu se fac raportări, este destul de clar că prima raportare are termen chiar vinerea aceasta. Deși am scris despre obligația de raportare încă de când OUG 127/2024 a fost publicată, adică din decembrie anul trecut, ce ne-a lipsit până de curând a fost un model oficial al acestei raportări. El a apărut abia zilele trecute, când Ordinul comun nr. 28/11/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial. În anexa nr. 2 a ordinului regăsim modelul situației centralizate.
Cine are obligația de a raporta? Entitățile care intră sub incidența art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 – adică autorități și instituții publice, precum și persoane juridice, publice sau private, care au cel puțin 50 de angajați – și care atingeau acest prag la 1 ianuarie 2025, când a intrat în vigoare obligația.
Raportarea trebuie făcută chiar și dacă nu există nicio persoană cu handicap în schema de personal actuală? Prevederile legale nu disting. Obligația de raportare trebuie privită însă coroborat cu obligația acestor angajatori de a se adresa ONG-urilor și celor două agenții atunci când nu au bifat procentul de 4% lucrători cu handicap. Cu alte cuvinte, la cele două agenții oricum se trimit date privind posturile care ar putea fi ocupate de persoane cu handicap.
Prima raportare se face, cum spuneam, anul acesta și vizează situația pe 2024. Ulterior, pentru anul 2025 se raportează până la 31 ianuarie 2026 și tot așa în fiecare an.
Cui se transmite raportarea?
- Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANDPD) și
- Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (prin agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă sau a municipiului București, în funcție de sediul angajatorului).