- Participarea la cursurile de antreprenoriat este obligatorie pentru obținerea ajutorului nerambursabil de 50.000 euro.
- Înscrierea la cursuri începe pe 15 aprilie și se face online, locurile fiind ocupate pe principiul „primul venit, primul servit”.
- Programul are doi piloni, cu 29.600 de locuri disponibile pentru viitorii antreprenori.
Înscrierea se va efectua prin completarea unui formular online și atașarea unor documente justificative pentru confirmarea vârstei și a domiciliului, dar și pentru validarea unor criterii suplimentare de eligibilitate.
Mai mult, locurile disponibile pentru participarea la cursurile de antreprenoriat se vor ocupa în ordinea înscrierilor, conform principiului „primul venit, primul servit”. Astfel, locurile rămase disponibile pentru fiecare categorie a grupului-țintă vor fi afișate în timp real în aplicația electronică de înscriere, până la epuizarea acestora.
Sunt disponibile 29.600 de locuri în cadrul celor doi piloni ai programului de finanțare
Ediția din acest an a programului Start-up Nation are mai multe particularități, inclusiv clasificarea solicitanților eligibili în cadrul a două categorii, respectiv piloni:
Pilonul 1: Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor. În cadrul acestui pilon sunt disponibile 25.000 locuri pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 30 de ani, disponibile persoanelor cu domiciliul în București-Ilfov sau în regiuni mai puțin dezvoltate, dintre care 10% din numărul de participanți vor fi persoane care aparțin minorității rome.
Pilonul 2: Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul persoanelor din grupul-țintă. În cadrul acestui pilon sunt disponibile 4.600 locuri pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 30 de ani, repartizate astfel:
- persoane cu vârsta între 30 de ani și până în 35 de ani neîmpliniți, la momentul înscrierii în aplicația electronică, indiferent de statutul pe piața muncii;
- persoane în căutarea unui loc de muncă, indiferent de vârstă;
- șomeri, indiferent de vârstă;
- șomeri de lungă durată, indiferent de vârstă;
- persoane inactive, indiferent de vârstă;
- persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii (persoane cu nivel scăzut de instruire, persoane cu dizabilități, persoane din comunitățile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zonele rurale, persoane eliberate din detenție, tineri postinstituționalizați), indiferent de vârstă.
Documente necesare realizării înscrierii la cursurile de antreprenoriat
Pentru a dovedi eligibilitatea, solicitantul trebuie să pregătească o serie de documente, respectiv:
- cartea de identitate, pe baza căreia se va putea determina vârsta, sexul și domiciliul persoanei;
- ultima diplomă de studii sau adeverință care să confirme nivelul studiilor finalizate.
- persoanele în căutarea unui loc de muncă vor încărca unul dintre următoarele documente:
- adeverință / document înregistrare eliberate de Agenția Națională sau Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă sau de alt furnizor acreditat de servicii de ocupare;
- șomerii vor încărca unul dintre următoarele documente:
- adeverință șomaj;
- carnet șomer;
- decizie acordare indemnizație șomaj;
- șomerii de lungă durată vor încărca unul dintre următoarele documente:
- adeverință șomaj;
- decizie de încetare a indemnizației de șomaj când perioada de plată a indemnizației a fost depășită;
- fișa de monitorizare a șomerului;
- persoanele inactive (inclusiv studenți, pensionari, persoane casnice, persoane care se întrețin din alte venituri, inclusiv chirii, dobânzi, etc);
- persoanele cu nivel scăzut de instruire vor încărca unul dintre următoarele documente:
- documentul care atestă finalizarea ciclului gimnazial de învățământ, însoțit de o declarație pe propria răspundere că nu a urmat alte forme superioare de învățământ nivelului ISCED 2;
- persoanele cu dizabilități vor încărca unul dintre următoarele documente:
- certificatul de încadrare în grad și tip de handicap;
- dispoziție/decizie de acordare a unui drept de asistență socială;
- persoanele din comunitățile supuse riscului de excluziune socială vor încărca unul dintre următoarele documente:
- document emis de către administrația publică locală care atestă ancheta socială sau verificarea în teren a riscului de excluziune socială;
- persoanele din zonele rurale vor încărca unul dintre următoarele documente:
- cartea de identitate care atestă domiciliul în zona rurală;
- persoanele eliberate din detenție vor încărca unul dintre următoarele documente:
- cazier judiciar;
- certificatul de eliberare din detenție;
- hotârîre judecătorească de eliberare / eliberare condiționată;
- adeverință de la instituția penitenciară;
- tinerii postinstituționalizați vor încărca unul dintre următoarele documente:
- adeverință eliberată de Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului;
- documente emise de ONG-uri sau alte instituții private.
Completarea formularului online și selectarea furnizorului de formare profesională
Conform procedurii pentru Start-up Nation, fiecare aplicant la cursuri va avea posibilitatea alegerii, din lista formatorilor înscriși în cadrul programului, unul dintre furnizorii de cursuri de formare antreprenorială.
La momentul selecției, cursantul va avea posibilitatea vizualizării locațiilor fizice de curs aferente fiecărui formator și numărul de locuri online disponibile. Va putea selecta, astfel, modalitatea de participare la curs: în sală sau online.
Pe parcursul înscrierii, după selecția formatorului, aplicația va rezerva pentru o perioadă de cinci minute locul selectat, iar în cazul în care formularul nu va fi transmis până la expirarea termenului de rezervare, acesta se va deselecta automat și procesul va trebui reluat.
După completarea și transmiterea formularului de înscriere, cursantul nu va mai avea posibilitatea modificării furnizorului selectat, cu singura excepție în care formatorul ales renunță la participarea în cadrul măsurii de sprijin, caz în care i se va oferi posibilitatea unei noi selecții.
Doar absolvenții cursurilor de antreprenoriat pot solicita sprijin financiar nerambursabil
Procedura de implementare a acestei ediții de finanțare din Start-up Nation condiționează participarea în etapa de depunere a cererilor de finanțare de absolvirea cursului de antreprenoriat. Astfel, la finalul sesiunilor de instruire, cursanții trebuie să susțină examenul final și să-l promoveze. Obținerea certificatului de absolvire este, astfel, necesară pentru continuarea etapelor următoare ale programului de finanțare:
- încasarea de către cursanți a subvenției de participare la curs în sumă de 5 lei / oră, echivalentul a 200 de lei pentru un curs de 40 de ore;
- înregistrarea unei noi societăți comerciale;
- depunerea cererii de finanțare începând cu data de 1 iunie 2025.