Ulterior, în cadrul unui briefing de presă ce a avut loc la finalul ședinței de guvern din aceeași zi, au fost anunțate și etapele pe care antreprenorii le vor parcurge pentru înscrierea în cadrul proramului de investiții.
Cursurile de antreprenoriat vor debuta în data de 15 aprilie 2025
Spre deosebire de edițiile precedente, înscrierea în acest an în cadrul programului Start-up Nation va începe cu participarea obligatorie la cursurile de antreprenoriat organizate de furnizori de acreditați de formare profesională ce au fost selectați de către MEDAT în cadrul unei proceduri ce a demarat la finalul anului precedent.
Astfel, începând cu data de 15 aprilie 2025, persoanele interesate de obținerea finanțării nerambursabile de până la 250.000 de lei (aproximativ 50.000 euro) se vor înregistra la cursurile de antreprenoriat de cel puțin 40 de ore. La finalul cursului, participanții trebuie să promoveze examenul de absolvire și să obțină adeverința/certificatul de absolvire, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 129/2000.
Conform procedurii de implementare, un număr de 29.600 de persoane fizice vor participa la sesiunile de formare profesională în vederea dobândirii competențelor antreprenoriale.
Depunerea cererilor de finanțare va începe în data de 1 iunie 2025
Doar absolvenții cursurilor de pregătire antreprenorială vor putea înregistra societăți comerciale și vor putea pregăti și depune cereri de finanțare în vederea obținerii ajutorului financiar nerambursabil în valoare maximă de 250.000 de lei.
Bugetul disponibil va permite finanțarea unui număr de 7.750 de noi întreprinderi în cadrul celor două module ale programului de finanțare. Totodată, implementarea proiectelor de investiții va conduce la crearea unui număr de 15.500 noi locuri de muncă în perioada de implementare de cel mult 12 luni de la semnarea acordurilor de finanțare.
Această etapă va debuta în data de 1 iunie 2025 și se va desfășura prin intermediul platformei minimis.imm.gov.ro. Depunerea cererilor de finanțare se va realiza pe durata a 45 de zile lucrătoare, începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere și până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere. În cazul în care bugetul disponibil nu este epuizat în acest interval, MEDAT va prelungi termenul de depunere a cererilor de finanțare.
În maximum trei zile lucrătoare de la încheierea sesiunii de depunere a cererilor de finanțare, aplicația electronică va genera un număr de identificare pentru fiecare proiect în Registrul Unic Electronic (RUE), iar MEDAT va posta pe site listele aplicanților înscriși în ordinea numerelor RUE.
Selectarea la finanțare a antreprenorilor va avea loc în cursul lunii octombrie 2025
Selectarea la finanțare se va realiza în perioada 1 octombrie – 1 noiembrie 2025, în ordinea inversă a punctajelor obținute. Pe durata evaluării cererilor de finanțare depuse, funcționarii din cadrul Agenției pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Turism (AIMMT) pot solicita documente și informații suplimentare în vederea stabilirii eligibilității solicitantului și a proiectelor depuse.
În cazul admiterii cererii de finanțare, se va emite o decizie privind acceptarea de principiu la finanțare, antreprenorii fiind obligați ca în termen de 20 de zile să obțină și să încarce în aplicația electronică dovada cofinanțării (extras de cont bancar, scrisoare de aprobare a creditului sau contract de credit). Doar întreprinderile care dovedesc faptul că dispun de cofinanțarea necesară implementării proiectelor de investiții vor semna acordurile de finanațare.
Peste 7.500 de noi întreprinderi vor semna acordurile de finanțare
La data de 15 octombrie 2025 este estimată începerea etapei de semnare a acordurilor de finanțare cu întreprinderile nou-înființate. Conform procedurii de implementare, un număr de 7.750 de societăți comerciale vor primi finanțare nerambursabilă în valoare de până la 250.000 de lei.
După semnarea contractelor de finanțare, antreprenorii trebuie să finalizeeze implementarea proiectelor de investiții cel târziu la data de 18 septembrie 2026. Astfel, acesta este termenul-limită pentru realizarea cheltuielilor aprobate (achiziția activelor, prestarea serviciilor, plata sumelor forfetare) și încărcarea cererii de rambursare.
În situația neefectuării cheltuielilor sau în cazul în care cheltuielile nu corespund cu elementele de cost menționate în acordul de finanțare, beneficiarul nu primește ajutor financiar nerambursabil pentru acestea.
Monitorizarea proiectului de investiții va dura trei ani
Începând cu data încasării ajutorului financiar nerambursabil, proiectele vor intra în etapa de monitorizare, perioadă în care vor trebui să respecte mai multe obligații asumate prin acordul de finanțare:
- menținerea noilor locuri de muncă create pe durata asumată la data depunerii cererii de finanțare (cel puțin 24 de luni);
- menținerea activelor achiziționate în cadrul societății pe durata celor 36 de luni de monitorizare;
- menținerea activității finanțate, dar și a societății;
- încheierea anuală a unor polițe de asigurare pentru activele corporale achiziționate.
Comentarii articol (0)