O prima etapa in rezolvarea confilctului consta in identificarea tipului de conflict. Sociologii au identificat cinci tipuri de conflict:
Conflict intern - Un membru al echipei se confrunta cu un conflict care nu are nicio legatura cu echipa, insa il impiedica sa isi duca la bun sfarsit sarcinile din cadrul echipei;
Conflictul individual cu un membru - un membru al echipei este in conflict cu un alt membru;
Conflictul individual cu toate echipa - un membru este in conflict cu toata echipa;
Conflict intre mai multi membri;
Conflict intre echipe.
Cel care medieaza conflictele, de obicei liderul echipei, trebuie sa aibe bune abilitati de comunicare. Mediatorul trebuie sa stie ca limbajul trupului trebuie sa fie in armonie cu mesajul verbal, ca poate personaliza problemele si ca poate critica persoanele decat sa critice actiuni, comportamente sau situatii.
Ascultarea ajuta la aplanarea conflictelor
Un bun mediator de conflicte va sti sa asculte. Poate cea mai greseala intalnita in procesele comunicationale, este lipsa rabdarii de a a asculta parerile celuilalt. In fapt, fiecare membru al echipei va trebui sa stie sa ascule argumentele celorlalti si apoi sa isi formulzele propriul lor raspuns.
Specialistii identifica patru pasi in medierea si aplanarea unui conflict. Un conflict ar trebui diminuat in asa fel incat sa imbunatateasca coeziunea echipei. Efectele benefice ale aplanarii unui conflict sunt: un nivel de performanta ridicat al echipei, mai putin stres si mai multa atitudine pozitiva in campul muncii.
Primul pas in diminuarea conflictelor este acela ca fiecare membru trebuie sa invete sa comunice intr-un mod acceptat de catre toti ceilalti parteneri de lucru. Aceasta comunicare implica: a-i confrunta pe ceilalti, a asculta, a raspunde corespunator si a conveni asupra unui plan de actiune comun.
Al doilea pas se refera la dobandirea abilitatii fiecarui membru de a deveni la un moment dat mediator de conflict.
Crearea unui cadru in care echipa sa poata sa isi rezolve singura conflictele este cel de-al treilea pas. Echipa trebuie sa abie competenta de a crea si de a stabili propriul sistem de mediere. De exemplu, echipa poate organiza un brainstorming pentru ideea de conflict, rezultate negative si ce ar putea sa fie rezultat pozitiv. In timpul procesului se vor defini valorile echipei, expectatiile si procedurile de mediere.
A patra cerinta asigura ca dupa ce au fost parcursi primii trei pasi, membrii echipei vor sti sa recunoasca si sa rezolve conflicte la nivel colectiv. Colegii de echipa ar trebui sa interactioneze atunci cand un conflict intervine intre doi sau mai multi membri.
Pe scurt, aplanarea conflictelor s-ar rezuma la urmatorii pasi de urmat:
-lasa fiecare persoana sa isi spuna pe scurt punctul de vedere.
-gaseste membri neutri din cadrul echipei care sa opineze in acord sau in dezacord
-pune oponentii sa sugereze modificarile asupra propriilor llor punct de vedere
-daca nu se poate ajunge la un consens, intreaba oponentii daca accepta decizai echipei.
Comentarii articol (0)