Dan Vardie, analist al industriei auto, spune ca punctele de maxima slabiciune sunt mai curand la importatorii de masini noi decat la fabricantii autohtoni. La importatori, considera Vardie, marea problema este partea de service si piese de schimb, in special in ce priveste calitatea fortei de munca angajate. Vardie vorbeste despre "acei mecanici care, in ciuda eforturilor depuse, raman niste ciubucari nepriceputi".
"In industria auto romaneasca", opineaza Dan Vardie, "punctele slabe sunt: ARO, care nu mai exista; Roman Brasov, care, daca mai exista, ma-ndoiesc sa mai intreprinda ceva; Rocar Bucuresti, cam in aceeasi situatie. Poate vor face unii terenuri de golf pe aceste spatii industriale, ca inteleg ca, in rest, nu vrea sa stie nimeni ce s-a intamplat, intr-adevar, de s-a ajuns in aceasta situatie". In acest moment, Romania are un producator redutabil de automobile, Dacia-Renault, si unul in curs de privatizare, Daewoo.
In prezent, in Romania se pot importa si inmatricula numai masini de standard Euro 3 si Euro 4. Pentru aceste automobile, cumparatorii platesc TVA si o acciza, diferentiata in functie de cilindree si standardul Euro 3 sau Euro 4. Taxa pe valoarea adaugata este, in prezent, 19%, iar acciza este intre 2% si 8%, in functie de cilindreea autoturismului, la valoarea de catalog a masinii - exista cataloage speciale pentru masinile second-hand. La intrarea in tara, cumparatorul unei masini din spatiul UE este inregistrat si plateste TVA si acciza la punctul de vama unde ajunge masina cu noul proprietar, in functie de domiciliul stabil al acestuia.
Liviu Dobrin de la Autovit, societate care administreaza targul de masini second-hand din Bucuresti, in zona Vitan-Barzesti, critica noul Cod fiscal, care ar institui o taxa speciala discriminatorie pentru masinile la mana a doua, din cauza careia acestea vor ajunge sa aiba, de anul viitor, un pret prohibitiv. De exemplu, un autoturism care in tara de origine costa 2.000 de euro poate sa ajunga, cu tot cu taxele aferente din Romania, la 6.000 de euro sau chiar si la 8.000 de euro. "Legiuitorul roman justifica taxa speciala, in noul Cod fiscal, dand ca exemplu state nouintegrate in anul 2004, ca Polonia, despre care se spune ca a fost invadata de circa un milion de autoturisme second-hand dintre cele mai proaste si mai putin performante. Se afirma ca vrem astfel sa evitam sa devenim un cimitir de fiare vechi ale Europei", spune Liviu Dobrin.
Dobrin critica insa acest argument. Un Mercedes C-Klasse vechi de zece ani, care va costa pana la 8.000 de euro, cu o taxa speciala de 3.500 de euro, va fi inferior, in viziunea legiuitorului roman, din punctul de vedere al calitatii masinii, unei Dacii fabricate acum 30 de ani, care "functioneaza, merge pe sosea si nu plateste taxa". Reprezentantul Autovit crede ca se putea evita acest sistem de taxare, pe care-l considera discriminatoriu si prohibitiv pentru masinile second-hand aduse din statele UE: "Daca se urmarea gradul redus de poluare al tarii si stimularea cetateanului sa cumpere masini mai putin poluante, trebuia folosit sistemul nemtesc: pentru o masina mai veche, la care noxele nu mai concorda cu standardul actual, se plateste o suprataxa la impozitul anual. Esti descurajat sa o mai tii", este de parere Liviu Dobrin.
Totusi, surse din piata ne-au explicat ca taxa speciala exact asta va face: de la 1 ianuarie 2007, se vor putea importa si masini la mana a doua, care folosesc benzina Euro 2, 1 si noneuro, dar taxa va fi cu atat mai mare cu cat standardul este mai putin evoluat. Standardele Euro 2, 1 sau 0 inseamna ca benzina pe care o arde motorul masinii contine mai mult sulf. Din contra, sustin sursele citate, afacerea celor care vand masini second-hand va creste, in pofida acestei taxe speciale, pentru ca se deschide o noua piata, cea a masinilor second-hand noneuro, 1 si 2 noneuro din afara UE.
O taxa care i-ar avantaja pe importatori
Liviu Dobrin mai sustine ca taxa speciala ii va proteja exclusiv pe importatorii de autoturisme noi. "Nu cred ca exista o tara in lume care sa protejeze importatorii!", exclama responsabilul Autovit, argumentand ca uzinele Dacia-Renault, de exemplu, nu fac masini la standarde Euro 5 si nici macar Euro 4, "pe care le vor introduce in fabricatie de-abia anul viitor". Dacia-Renault produce, in momentul de fata, autoturisme dotate cu catalizator Euro 3 care, conform acestei taxe speciale, este taxabil, mai spune Dobrin, si concluzioneaza: "Cine are de castigat? Singurele autoturisme care nu vor fi taxate sunt cele noi, venite din import". Surse bine documentate din piata ne-au informat ca uzinele Dacia-Renault fabrica deja si masini Euro 4. Astfel stau lucrurile in cazul variantei diesel, Dacia Logan 1.5 DCI, precum si in cazul noului motor cu 16 supape, lansat recent, tot Euro 4, care echipeaza modelele break si berlina ale Daciei Logan.
Fara documente vamale
HPotrivit legislatiei privind circulatia pe drumurile publice, dupa 1 ianuarie 2007, documentele vamale pentru autoturismele provenite din UE nu vor mai fi necesare, fapt care simplifica procedurile de inmatriculare. Dupa 1 decembrie 2006, inmatricularea se va face intr-o maniera simplificata: autoturismele vor fi inregistrate doar la primarii. Masinile nu vor mai fi radiate la schimbarea proprietarului. Operatiunea va fi necesara doar daca autovehiculul va fi dezmembrat, distrus ori exportat. Autovehiculul va fi inmatriculat o singura data, iar in cazul unei masini aflate sub un contract de leasing, se va inscrie in certificatul de inmatriculare si utilizatorul. Termenul pentru solutionarea inmatricularilor a fost stabilit la 20 de zile.
Top vanzari autoturisme import - marci - octombrie 2006
MARCA Octombrie septembrie 10 luni 2006
unitati* crestere** unitati*
RENAULT 2.068 56,8% 17.257
SKODA 1.602 -26,5% 16.565
VOLKSWAGEN 1.392 14,8% 12.039
OPEL 1.069 5,0% 8.443
HYUNDAI 1.063 34,4% 6.501
PEUGEOT 1.015 23,6% 8.742
CHEVROLET 821 -1,8% 5.768
FORD 808 5,6% 7.638
FIAT 765 26,4% 5.122
TOYOTA 623 58,9% 4.249
Alte marci 2.037 18,0% 16.957
TOTAL 13.263 13,7% 109.281
*) numar de unitati vandute efectiv la client;
**) procent fata de luna anterioara
***) procent fata de anul 2005
Sursa: APIA
Top vanzari autoturisme import - modele - octombrie 2006
MARCA octombrie septembrie 10 luni 2006
unitati* crestere** unitati*
RENAULT CLIO 1.470 110,9% 10.790
OPEL ASTRA CLASSIC 715 21,8% 4.607
HYUNDAI SANTA FE 565 195,8% 1.466
CHEVROLET AVEO 539 0,9% 3.156
SKODA OCTAVIA TOUR 538 -13,6% 5.557
SKODA FABIA 520 -53,0% 5.952
RENAULT MEGANE 509 -2,9% 5.458
VOLKSWAGEN POLO 489 51,4% 4.188
SKODA OCTAVIA 448 12,8% 4.416
FIAT ALBEA 423 41,0% 2.674
Alte marci 7.047 10,4% 61.017
TOTAL 13.263 13,7% 109.281
*) numar de unitati vandute efectiv la client;
**) procent fata de luna anterioara:
***) procent fata de anul 2005
Sursa: APIA
Dan Vardie: "Taxa speciala este foarte criticata de Comisia Europeana"
Analistul Dan Vardie vorbeste despre interesele de pe piata auto europeana si taxa speciala pe care vrea sa o aplice guvernul roman.
Bilant: Care este cea mai importanta diferenta intre taxele actuale din sectorul auto si cele de anul viitor?
Dan Vardie: Taxa la masinile din afara UE va fi de 10%, nu de 30%, cat este in prezent.
Bilant: Care este ponderea in pret a taxei speciale, ce va aparea de la inceputul anului viitor?
Dan Vardie: Fata de valoarea sa la masinile second-hand, are o valoare nesemnificativa la masinile noi. Principiul este: poluezi mai mult, platesti mai mult.
Bilant: In functie de standardele de poluare. Euro 2, Euro 1.
Dan Vardie: As incepe cu noneuro, aceea este baza.
Bilant: Taxa nu intra in conflict cu principiile liberei concurente?
Dan Vardie: Este foarte criticata de Comisia Europeana. Din punctul de vedere al liberei concurente si al liberei circulatii a marfurilor, nu are cum sa fie in regula. Dar regulile acestea nu se aplica in toate domeniile. Nici in ceea ce priveste libera circulatie a fortei de munca nu se aplica. Ori aplicam aceste reguli la toate capitolele, ori, daca o facem discriminatoriu...
Bilant: Dar au existat astfel de experiente si in alte tari noi membre UE.
Dan Vardie: Polonia n-a avut o astfel de taxa. Au intrat foarte multe masini second-hand, ceea ce a creat mari probleme unei intregi industrii. In Polonia, ca si in Romania, industria automobilelor este extrem de puternica. Cand iti dispare jumatate de piata, jumatate din salariati raman fara obiectul muncii si te-ai nenorocit! Creezi probleme greu de imaginat.
Bilant: Ce au facut polonezii? Au introdus taxa de mediu?
Dan Vardie: Nu, au facut-o ungurii la putin timp dupa integrare. Au inteles pericolul si au facut-o, intrand in conflict cu UE. Ce se intampla acum in Romania are sursa de inspiratie in cazul ungar. E vorba de interesele unora versus celor ale altora.
Bilant: Adica?
Dan Vardie: Vest-europenii au parcuri auto uriase si au tot interesul sa scape de ele, sa-si innoiasca masinile. Cum poti scapa de un VW Golf din anul 1994?
Bilant: Multi romani isi doresc masina asta.
Dan Vardie: Nu cred. Masinile vechi poarta dupa ele multe tare. As incerca sa-i conving pe romani sa-si ia doar masini noi. Nu e normal sa dau pe o masina 3.000 de euro, apoi sa ma coste reparatia 6.000! Golful acela are nevoie de piese, reparatii, asigurari. Masinile la mana a doua ascund un istoric asupra caruia noul proprietar nu este sigur.
Bilant: Masinile second-hand din Germania sunt asa ieftine pentru ca au, uneori, kilometrajul adus la zero?
Dan Vardie: Bineinteles, asta se-ntampla din 1990 incoace.
Comentarii articol (0)