Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, a personalului acestora, precum si a cetatenilor straini cu statut diplomatic sau consular in Romania, in conditii de reciprocitate. Limita plafonului pentru care se aplica aceasta scutire se stabileste de Ministerul Afacerilor Externe.
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania, precum si a membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organizatii.
De asemenea, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea cetatenilor straini cu statut diplomatic sau consular intr-un alt stat membru si a reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru.
Si institutiile Comuntatilor Europene beneficiaza de scutirea de taxa pe valoarea adaugata.
Cetatenii cu statut diplomatic beneficiaza de aceasta scutire numai pentru achizitiile de bunuri si servicii a caror valoare totala depaseste plafonul de 700 lei.
Sunt asimilate taxei pe valoarea adaugata, in ceea ce priveste aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata, impozitele pe consum generale aplicate in statul membru in care sunt acreditate misiunile diplomatice si oficiile consulare.
Cetatenii straini cu statut diplomatic sau consular trebuie sa fie inregistrati la Ministerul Afacerilor Externe (MAE) pentru a beneficia de aceasta scutire.
Pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii in favoarea persoanelor mentionate, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii au obligatia, conform prevederilor art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, sa emita facturi, care trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu denumirea persoanelor mentionate, cu exceptia livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii prevazute la art. 6 alin. (2), precum si a livrarilor de carburanti auto.
Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza prin urmatoarele modalitati:
a) prin facturare fara taxa pe valoarea adaugata de catre furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii, in favoarea persoanelor mentionate, pe baza certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata eliberat de Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, de catre directiile generale ale finantelor publice judetene in a caror raza teritoriala isi au sediul persoanele respective;
b) prin facturare fara taxa pe valoarea adaugata de catre furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii, in favoarea persoanelor mentionate, pe baza documentului mentionat la art. 1 alin. (8). Documentul respectiv trebuie anexat la copia facturii emise conform art. 2, ca dovada a scutirii;
c) prin facturarea chiriei fara taxa pe valoarea adaugata de catre persoanele impozabile care inchiriaza spatii cu destinatia de:
1. sediu al misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, locuinte/resedinte pentru personalul/sefii acestora si pentru orice cetateni straini avand statut diplomatic sau consular in Romania sau intr-un alt stat membru, inclusiv locurile de parcare si/sau garajele aferente;
2. sediu al reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania sau intr-un alt stat membru, al institutiilor Comunitatilor Europene, resedinte ale sefilor reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania, precum si locuinte pentru membrii ai reprezentantelor, inclusiv locurile de parcare si/sau garajele aferente;
d) prin restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor si serviciilor achizitionate in Romania de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si (2).
e) prin restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de carburanti auto si achizitiilor de bunuri si/sau servicii prevazute la art. 6 alin. (2), efectuate de persoanele prevazute la art. 1 alin. (3) si (4). Restituirea se efectueaza de catre Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti, conform procedurii prevazute la art. 7.
Certificatul de scutire de taxa pe valoarea adaugata se elibereaza la cererea furnizorului/prestatorului pe baza urmatoarelor documente:
a) copie de pe actul constitutiv;
b) copie de pe certificatul de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata;
c) dovada dotarii cu aparatura necesara pentru utilizarea cartilor de credit;
d) declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte ca nu se va incasa contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate in numerar ori cu instrumente nenominale.
Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, directia generala a finantelor publice judetene va comunica Ministerului Afacerilor Externe lista cuprinzand furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii carora li s-au eliberat certificate de scutire de taxa pe valoarea adaugata.
Cererile de eliberare a certificatelor de scutire de taxa pe valoarea adaugata se solutioneaza in termen de 15 zile de la data depunerii cererii si documentelor.
Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza la solicitarea persoanelor mentionate, de catre Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti, pe baza documentului emis de autoritatea competenta a statului membru in care activeaza persoanele respective, semnat si stampilat de autoritatile fiscale sau de autoritatile cu atributii de afaceri externe din acel stat membru. In vederea restituirii trebuie prezentate de asemenea:
a) bonurile fiscale emise conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt stampilate si au inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare al autovehiculului, in cazul achizitiilor de carburanti auto;
b) documentele care atesta achitarea contravalorii bunurilor si serviciilor, dupa caz;
c) decontul cuprinzand cheltuielile comune si taxa pe valoarea adaugata, intocmit de administratorul imobilului, cu indicarea cotei-parti pe care colocatarul este obligat sa o plateasca, potrivit normelor legale privind repartizarea cheltuielilor comune pe locatari, precum si chitanta emisa de administratia imobilului, prin care se certifica plata cheltuielilor comune si a taxei pe valoarea adaugata, rezultata din decont, in cazul achizitiilor de bunuri si/sau servicii efectuate in mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente.
(1) Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, directia generala a finantelor publice judeteana analizeaza cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata si documentele insotitoare. Verificarea si analiza efectuate urmaresc:
a) ca documentele ce atesta achizitionarea de bunuri si servicii sa fie emise conform prevederilor legale in vigoare si sa se refere la trimestrul pentru care se solicita restituirea, cu exceptia cazurilor in care conditiile de reciprocitate prevad termene mai mari de 3 luni si a cazurilor prevazute la art. 7;
b) existenta avizului favorabil al Ministerului Afacerilor Externe, in cazul cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse de persoanele mentionate.
(2) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se realizeaza conform procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.
Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de bunuri si/sau de servicii efectuate in trimestrul IV al anului 2006 se solutioneaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.898/2004.
Comentarii articol (0)