de Adrian Popa
(adrian.popa@mediaon.ro)
In Romania investesc in fonduri doar cei care au acces la informatia specializata sau sunt in contact cu mediul economic si financiar. Pentru ceilalti, posibilitatea de a pune banii la lucru prin intermediul diferitelor instrumente oferite de piata de capital fie nu exista, fie le provoaca inca anxietate, dupa celebrele tunuri FNI sau FMOA.
Investitia medie in tara noastra a crescut de la 5 euro/locuitor, cat era in 2005, la aproape 8 euro la sfarsitul acestui an. Suma ramane in continuare mult mai scazuta decat in tarile din centrul si estul Europei, unde cifrele sunt semnificativ mai mari. In Ungaria avem o investitie medie de 450 de euro pe cap de locuitor, in Slovacia - 400 de euro, iar in Polonia - 250 de euro. In Statele Unite vorbim de echivalentul a 21.000 de euro, iar in Franta de o medie de 17.000 de euro. Investitorul roman prefera, atunci cand este vorba despre economisirea banilor, siguranta si nu performanta. Astfel, ponderea depozitelor in totalul activelor financiare ale populatiei este de 85%. Depasim cu mult tarile din centrul si estul Europei, unde ponderea este de 74%, dar si pe cele din Zona Euro, unde ponderea depozitelor este de 44% din totalul plasamentelor.
"Procesul de convergenta a economiei romanesti va determina cresterea fondurilor mutuale si a celorlalte active financiare (fonduri de pensii, asigurari) ca pondere in totalul activelor financiare ale populatiei. Mai mult, piata fondurilor de investitii din Romania poate atinge unu-doua miliarde de euro in urmatorii trei ani", spune presedintele Raiffeisen Asset Management, Mihail Ion. In cazul societatii pe care o conduce, investitia medie pe client ajunge la 8.000-10.000 de euro. Ei sunt atat investitori mari, care cauta diversificarea propriilor plasamente, dar si investitori mai mici, dornici de a obtine randamente mai ridicate si o fructificare a sumelor plasate pe termen mediu si lung.
"In general, clientii de fonduri au o intelegere mai buna a fenomenului economic si financiar, studii superioare, venituri peste medie si locuiesc in orasele mai mari", adauga Ion. Presedintele Societe Generale AM, Dan Nicu, crede ca este destul de greu de realizat un profil al investitorului roman. "Exista o paleta larga de investitori, ei putand fi caracterizati dupa toleranta la risc, starea materiala sau nivelul de educatie. Pentru toti exista fonduri care sa vina in intampinarea nevoilor lor, astfel ei nu trebuie sa fie foarte sofisticati. Avem investitori cu varstele cuprinse intre 20 si 80 de ani, precum si din toate categoriile sociale", explica Nicu.
Bancpost a postat pe internet un chestionar, in urma caruia a incercat sa afle care sunt lucrurile care ii fac pe cei interesati sa decida in alegerea unui anumit fond de investitii. La intrebarea "Care sunt elementele in functie de care iei decizia de a investi in unitati de fond?", 43% dintre respondenti au ales "accesul facil la informatii detaliate/actualizate despre evolutia unitatilor de fond", iar 33% "renumele/experienta societatii de administrare". Mai mult, doresc transparenta cat mai mare si un brand cat mai puternic posibil, in care sa poata avea incredere. Rezultatele sunt concludente, aceste doua elemente fiind intr-adevar importante in alegerea unui fond de investitii. Potrivit aceluiasi sondaj, investitorii isi aleg fondul mutual si in functie de "suma minima pe care trebuie sa o investesc" - 11% dintre cei chestionati, "imaginea mea despre banca de unde cumpar unitatile de fond" - 11% si "recomandarea prietenilor/ cunoscutilor"- 2%.
Comentarii articol (0)