Pentru Google, batalia cu eBay si Amazon pare sa fie, de departe, cea mai grea de pana acum. Mai intai, compania are de luptat cu inertia pe care au impus-o cele doua site-uri in comportamentul utilizatorilor fideli, care le considera imposibil de inlocuit. Apoi este clar ca, in comertul electronic, unul dintre cele mai interesante stimulente este reprezentat de serviciile conexe oferite cumparatorilor de produse. Spre exemplu, in cazul Google, compania nu poate controla livrarea produselor achizitionate prin intermediul sau. Pentru cei doi vanzatori online, surprinzator, amenintarea Google s-a transformat in-tr-un stimulent real pentru cresterea propriilor cote de piata.
eBay a avut un an bun
In 2005, Google lansase proiectul Google Base (base.google.com), un catalog online in care toti cei interesati isi puteau incarca propriile produse, noi sau uzate. In 2006, operatiunea s-a incheiat odata cu lansarea Google Checkout, competitor direct al PayPal-ului de la eBay (sistem de procesare a platilor online). Asa ca finalul de an 2006 avea toate sansele sa fie unul dintre cele mai crancene traite pana atunci de eBay. In 24 ianuarie 2007, odata cu anuntarea rezultatelor financiare inregistrate de companie in trimestrul patru al anului 2006, toata lumea a aflat surpriza. Potrivit datelor oficiale, vanzarile au crescut cu aproape 30%, ajungand la un total de 1,72 miliarde dolari. Pe total, anul 2006 s-a incheiat cu o cifra de afaceri cu 31% mai mare fata de anul anterior, ajungand la un total de 6 miliarde dolari. Mai mult, in decembrie 2006, eBay.com a primit peste 70 de milioane de vizitatori, care au petrecut, in medie, peste o ora si jumatate online.
In privinta PayPal, cifra de afaceri anuntata pentru trimestrul patru al anului trecut este de 417 milioane dolari, cu 37% mai mare decat perioada similara a anului 2005. Nivelul-record al tranzactiilor procesate de PayPal a fost de peste 11 miliarde dolari, cu 57% mai mult decat in perioada similara din 2005. Potrivit unei cercetari de piata a JPMorgan Chase & Co., PayPal este cel mai utilizat sistem de microplati din lume. Doar 6% din utilizatorii de Internet au facut achizitii folosind sistemul Google Checkout, spre deosebire de procentul de 42%, care au folosit PayPal.
Bilete vandute online
Linistiti de aceste rezultate spectaculoase, cei de la eBay au inceput in forta anul 2007. In prima saptamana, compania a anuntat achizitionarea StubHub.com, un vanzator online de bilete pentru evenimente sportive. Afacerea este estimata la 310 milioane dolari si urmeaza a se finaliza in primul trimestru al anului 2007, dupa ce va fi aprobata de actionarii StubHub si de autoritatile care reglementeaza piata de capital.
StubHub este liderul american al pietei de vanzari online a biletelor sportive, anuntand pentru 2006 vanzari de peste 400 milioane dolari din tichete revandute de catre spectatori. Printre competitorii sai cei mai importanti s-au aflat eBay, Ticketmaster si Craigslist. Pe total, StubHub a incercat sa se pozitioneze cat mai bine, in ultimii ani, intr-o piata estimata la peste 10 miliarde dolari anual. Spre deosebire de vanzatorii de bilete care stau in fata unui stadion, StubHub garanteaza ca biletele vandute prin intermediul website-ului sunt autentice. Prin aceasta achizitie, eBay doreste sa-si extinda influenta in privinta vanzarilor de noi categorii de produse.
Amazon investeste in livrare
Amazon a simtit amenintarea Google, desi la un nivel mai subtil. Multe voci din piata au comentat, odata cu lansarea Google Checkout, faptul ca noul sistem de microplati, alaturat sistemului de comparare de preturi de la Google (Froogle.com), este o amenintare directa la adresa Amazon. Marele vanzator a primit in decembrie 2006 peste 55 de milioane de vizitatori, care au petrecut fiecare aproape o jumatate de ora online.
Compania isi va face cunoscute (printr-o transmisiune in direct, prin Internet), la inceputul lunii februarie, profiturile inregistrate in ultimul trimestru al lui 2006. Pana atunci, lu-crul pe care il putem spune este acela ca 2006 va fi numit pentru Amazon anul in care a investit mai mult in serviciile conexe vanzarilor online. Amazon a introdus anul trecut un nou program, denumit Amazon Prime (www.amazon.com/prime), care ofera cumparatorilor posibilitatea de expediere a produselor in maximum doua zile, in schimbul achizitionarii unui abonament anual de 79 de dolari. Abonamentul este aplicabil comenzilor pentru cel putin un milion de produse si nu exista o limita minima a comenzii. Membrii pot comanda pana la 6.30 seara, comanda urmand a fi livrata a doua zi. Mai mult, beneficiile programului pot fi impartite cu ceilalti membri ai familiei care locuiesc in aceeasi casa.
Potrivit estimarilor companiei, vanzarile online se asteapta sa fie situate undeva intre 3.625 si 3.950 miliarde dolari in trimestrul 4 al anului 2006, cu o crestere de 22-33% in comparatie cu aceeasi perioada a anului 2005. Pentru tot anul 2006, asteptarile includ vanzari de peste 10 miliarde dolari, cu o crestere de cel putin 22% fata de perioada similara a anului anterior.
Amazon si incaltamintea online
La inceputul lui 2007 a aparut pe piata Endless.com. Un website in cazul caruia vizitatorii curiosi aveau nevoie de cercetari importante pentru a putea observa ca apartine Amazon.com (doar pentru cei care citesc pagina "Despre noi", acest secret este dezvaluit intr-un final). Endless.com vinde doar pantofi si genti. In schimb, livrarea este integrata principiilor companiei-mama. Spre exemplu, in toata luna februarie, cumparatorii vor beneficia de livrare peste noapte a produselor comandate. In loc sa plateasca o taxa de livrare, acestia vor primi o reducere de 5 dolari, aplicata la pretul total al comenzii. Pentru cei care n-au auzit inca de pantofii si gentile vandute de Amazon.com, Endless.com este o varianta extrem de atractiva de a promova produsele respective.
De fapt, daca Endless.com se va dovedi un succes, pentru Amazon s-ar deschide posibilitati greu de imaginat la acest moment. Pana la urma, "vanzatorul" are peste 36 de categorii generale de produse pe care le comercializeaza in acest moment. Un magazin online dedicat doar jucariilor? Un magazin dedicat doar mobilei de bucatarie? Toate aceste lucruri sunt posibile. 2007 este doar anul in care Amazon incearca sa se extinda altfel decat a facut-o pana acum.
Comentarii articol (0)