Discutia cu francizatii deja existenti in sistem este un pas indispensabil, chiar daca uneori poate presupune efort si investitii financiare si de timp. Francizatii unei afaceri sunt cei care s-au integrat deja in retea, care au trecut prin experienta procesului de demarare si de operare a unei unitati francizate din respective afacere si au interactionat cu francizorul si compania acestuia; acesti francizati pot oferi informatii pretioase pe care un potential francizat nu le poate afla din alte surse.
Unul din scopurile principale ale acestei discutii cu francizatii unei afaceri este de a va forma o idée, in linii mari, despre cam care este atmosfera in reteaua respective, daca lucrurile sunt in realitate chiar asa cum vi le prezinta francizorul. Pentru a va putea forma o idée generala insa trebuie sa vorbiti cu un numar suficient de francizati. De asemenea, in functie si de dimensiunile sistemului respectiv de franciza, incercati sa discutati cu cit mai multe tipuri de francizati din reteaua respectiva: francizati care opereaza o singura unitate, francizati care detin mai multe unitati, francizati care sunt in afacere de mult timp, francizati care si ei abia s-au alaturat sistemului, francizati care au succes, precum si francizati care se confrunta cu probleme. In cazul acestora din urma este important sa aflati si motivele pentru care afacerile acestor francizati nu merg prea bine. Si, nu in ultimul rind, incercati sa discutati cu fosti francizati ai sistemului respectiv.
O greseala pe care potentialii francizati o comit frecvent este aceea de a se “indragosti” de o afacere, de un concept si se lasa orbiti de entuziasm, trecind cu vederea relatarile francizatilor cu privire la aspectele negative ale afacerii, ascultin doar laudele aduse respectivului sistem. Chiar daca majoritatea francizatilor existenti vorbesc doar in termeni pozitivi despre francizor si compania sa, un intreprinzator intelept va incerca sa discute si cu cei care au avut experiente negative cu respectivul francizor. Astfel, aflind cum interactioneaza un anume francizor cu francizatii sai, potentialul francizat isi va putea forma o imagine de ansamblu privind modul de functionare al afacerii.
Dar ce informatii atit de pretioase va pot oferi francizatii? Francizatii va pot oferi informatii de prima mina referitoare la francizor, la modul cum isi respecta acesta promisiunile facute si, mai ales, obligatiile pe care le are fata de francizati si, foarte important, modalitatea si nivelul la care face acest lucru. De asemenea, francizatii va pot oferi estimari multe mai realiste privind investitiile financiare pe care ajungeti in final sa le faceti, precum si investitiile de timp si de efort. Ei va mai pot spune daca francizorul exercita un control excesiv asupra afacerii sau daca, din contra, nu prea are afacerea sub control.
In general francizorii ofera potentialilor francizati o lista cu cei care activeaza deja in sistem. De asemenea, website-urile companiilor francizoare contin si o lista cu adresele de contact ale francizatilor, deci gasirea si contactarea francizatilor afacerii vizate nu ar trebui sa fie o problema. De multe ori, chiar, francizorul insusi solicita celui care se arata interesat in a achiziona o licenta sa viziteze una dintre unitatile francizate tocmai pentru a-si putea face o imagine despre cum functioneaza aceasta afacere. Insa, pentru a afla informatiile de care avem nevoie trebuie sa punem intrebarile corecte. Deci, despre ce subiecte ar trebui sa discute un potential francizat cu francizatii deja existenti ai unei afaceri? Despre ce anume sa ii intrebe? Iar daca este cazul, ce ar trebui sa incerce sa afle potentialul francizat de la fostii francizati ai unui sistem de franciza?
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)