Considerati ca anumite prevederi, criterii sau practici, în aparenþã neutre, v-ar putea pune într-un dezavantaj specific comparat cu persoane de sex opus exceptând situaþia în care aceste prevederi, criterii sau practici pot fi justificate prin factori obiectivi iar mijloacele de atingere a scopului sunt strict necesare? In limbajul folosit de legislatia romaneasca, aceste situatii sunt definite ca discriminare indirecta?
In 2002 a fost adoptata Legea nr. 202 privind egalitatea de sanse între femei si barbati. Reglementarile aduse de aceasta lege au vizat inlaturarea oricaror situatii discriminante din societatea romaneasca.
De curand, Ministerul Muncii a elaborat un proiect de modificare a acestei Legi, prin care, spre exemplu, se doreste infiintarea Agenþiei Naþionale pentru Egalitate de ªanse între Femei ºi Bãrbaþi (ANES). Agenþia are rolul de implementare ºi de monitorizare a aplicãrii principiului egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi în legislaþia internã inclusiv prin asigurarea transpunerii prevederilor documentelor internaþionale la care România este parte ºi a acquis-ului comunitar în domeniu.
Persoanele care se considerã discriminate dupã criteriul de sex se pot adresa cu plângeri Agenþiei sau direct instanþelor judecãtoreºti competente. Plângerile persoanelor care se considerã discriminate dupã criteriul de sex, adresate instanþelor judecãtoreºti competente, sunt scutite de taxa de timbru.
Pentru cei interesati, Avocatnet.ro prezinta mai jos proiectul de act normativ in integralitatea sa:
Proiect
ORDONANÞÃ
pentru modificarea ºi completarea Legii nr.202/2002 privind egalitatea de sanse între femei si barbati
Art.I Legea nr.202/2002 privind egalitatea de ºanse între femei ºi bãrbaþi, publicatã în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002, se modificã ºi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 4 literele a), b), c) ºi d) se modificã ºi vor avea urmãtorul cuprins:
" a) discriminare directã - situaþia când o persoanã este tratatã mai puþin favorabil, pe baza criteriului de sex, într-o situaþie comparabilã;
b) discriminare indirectã - situaþia în care niºte prevederi, criterii sau practici, în aparenþã neutre, ar putea pune persoana de un anumit sex într-un dezavantaj specific comparat cu persoane de sex opus exceptând situaþia în care aceste prevederi, criterii sau practici pot fi justificate prin factori obiectivi iar mijloacele de atingere a scopului sunt strict necesare;
c) hãrþuire - situaþia în care o conduitã nedoritã referitoare la sexul unei persoane apare cu scopul sau efectul de atingere a demnitãþii unei persoane prin creerea unei situaþii de intimidare, degradare, adversitate, umilinþã sau împrejurare de agresivitate;
d) hãrþuire sexualã - orice comportament nedorit, verbal, nonverbal sau fizic, în legãturã cu sexul, despre care cel care se face vinovat ºtie cã afecteazã demnitatea persoanelor, dacã acest comportament este refuzat ºi reprezintã motivaþia pentru o decizie care afecteazã acele persoane, apare cu scopul sau efectul de atingere a demnitãþii unei persoane, respectiv când creeazã intimidare, degradare, adversitate, umilinþã sau împrejurare de agresivitate;”
2. La articolul 6, litera g) a alineatului (1) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"g) beneficii, altele decât cele de naturã salarialã precum ºi la securitate socialã."
3. La articolul 8, litera e) a alineatului (1) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"e) beneficii, altele decât cele de naturã salarialã precum ºi la securitate socialã;"
4. La articolul 10, alineatul (1) ºi partea introductivã a alineatului (2) se modificã ºi vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Este consideratã discriminare dupã criteriul de sex, atât hãrþuirea cât ºi hãrþuirea sexualã a unei persoane de cãtre o altã persoanã la locul de muncã sau în alt loc în care aceasta îºi desfãºoarã activitatea.
(2) Constituie discriminare dupã criteriul de sex orice comportament definit drept hãrþuire sau hãrþuire sexualã, având ca scop:
……………………………………………………………………………………"
5. Articolul 11 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11 Pentru prevenirea ºi eliminarea oricãror comportamente, definite drept discriminare dupã criteriul de sex, angajatorul are urmãtoarele obligaþii:
a) sã prevadã în regulamentele de ordine interioarã ale unitãþilor sancþiuni disciplinare, în condiþiile prevãzute de lege, pentru angajaþii care încalcã demnitatea personalã a altor angajaþi, intimidare, degradare, duºmãnie, umilinþã sau împrejurãri ofensive, prin acþiuni de discriminare definite la art. 4 lit. a) - d) ºi la art. 10;
b) sã asigure informarea tuturor angajaþilor cu privire la interzicerea hãrþuirii ºi a hãrþuirii sexuale la locul de muncã, inclusiv prin afiºarea în locuri vizibile a prevederilor regulamentare de ordine interioarã pentru prevenirea oricãrui act de discriminare dupã criteriul de sex;
c) sã informeze imediat dupã sesizare autoritãþile publice abilitate cu aplicarea ºi controlul aplicãrii legislaþiei privind egalitatea de ºanse ºi tratament între femei ºi bãrbaþi."
6. La articolul 14, alineatul (1) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Este interzisã orice formã de discriminare dupã criteriul de sex în ceea ce priveºte accesul femeilor ºi bãrbaþilor la toate nivelurile de instruire ºi de formare profesionalã, inclusiv ucenicia la locul de muncã, la perfecþionare ºi, în general, la educaþia continuã."
7. Titlul Capitolului V se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Agenþia Naþionalã pentru Egalitate de ªanse între Femei ºi Bãrbaþi"
8. Articolul 23 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23 (1) Se înfiinþeazã Agenþia Naþionalã pentru Egalitate de ªanse între Femei ºi Bãrbaþi (ANES), denumitã în continuare Agenþia, ca organ de specialitate al administraþiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului ºi în coordonarea primului-ministru, cu sediul în Bucureºti, finanþatã prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(2) Agenþia are ca scop realizarea Programului de guvernare în domeniul promovãrii principiului egalitatii de ºanse ºi tratament între barbaþi ºi femei.
(3) Agenþia are rolul de implementare ºi de monitorizare a aplicãrii principiului egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi în legislaþia internã inclusiv prin asigurarea transpunerii prevederilor documentelor internaþionale la care România este parte ºi a acquis-ului comunitar în domeniu.
9. Dupã articolul 23, se introduc articolele 23-1 – 23-9 cu urmãtorul cuprins:
"Art.23-1 Agenþia îndeplineºte urmãtoarele funcþii:
a) de strategie, prin care se asigurã fundamentarea, elaborarea ºi aplicarea strategiei ºi politicilor Guvernului în domeniul egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi;
b) de reglementare, prin care se asigurã cadrul normativ ºi instituþional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniul sãu de activitate;
c) de armonizare cu reglementãrile Uniunii Europene a cadrului legislativ din domeniul sãu de activitate;
d) de administrare, prin care se asigurã administrarea fondurilor bugetare ºi a surselor financiare extrabugetare precum ºi distribuirea acestora în vederea realizãrii programelor care sã asigure egalitatea de ºanse ºi tratament între femei ºi bãrbaþi ;
e) de reprezentare, prin care se asigurã, în numele statului român, reprezentarea pe plan intern ºi extern în domeniul sãu de activitate;
f) de autoritate de stat, prin care se asigurã urmãrirea aplicãrii ºi controlul respectãrii reglementãrilor în domeniul sãu de activitate, precum ºi al funcþionãrii instituþiilor ºi organismelor care îºi desfãºoarã activitatea sub autoritatea sau în coordonarea sa.
Art.23-2 (1) În exercitarea funcþiilor prevãzute la art. 231 Agenþia îndeplineºte, în principal, urmãtoarele atribuþii:
a) fundamenteazã, coordoneazã elaborarea ºi asigurã aplicarea strategiei ºi politicilor Guvernului în domeniul egalitãþii de ºanse între femei ºi bãrbaþi;
b) elaboreazã ºi supune spre aprobare Guvernului proiecte de acte normative în domeniul sãu de activitate ºi avizeazã proiecte de acte normative iniþiate de alte autoritãþi, în vederea integrãrii ºi respectãrii principiului egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi;
c) elaboreazã ºi supune spre aprobarea Guvernului, Planurile Naþionale de Egalitate de ªanse între Femei ºi Bãrbaþi ºi coordoneazã în colaborare cu autoritãþile administraþiei publice centrale reprezentate în Comisia consultativã interministerialã în domeniul egalitãþii de ºanse între femei (CODES) realizarea obiectivelor din Planul naþional de acþiune pentru egalitatea de ºanse între femei ºi bãrbaþi, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1273/2000;
d) elaboreazã studii, analize ºi rapoarte de evaluare a stãrii existente privind aplicarea principiului egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi în toate domeniile de activitate ºi pune la dispoziþie, mass-mediei ºi cetãþenilor, rezultatele studiilor ºi cercetãrilor de interes public
e) elaboreazã studii de oportunitate ºi de recomandãri privind introducerea principiului egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi în politicile guvernamentale generale sau sectoriale;
f) efectueazã studii, sondaje, cercetãri, analize, prognoze, strategii sau proiecte de interes în domeniu;
g) sprijinã cunoaºterea ºi înþelegerea de cãtre public a strategiilor ºi proiectelor guvernamentale, prin acþiuni de informare ºi difuzarea de materiale de interes public;
h) elaboreazã, tipãreºte, difuzeazã în þarã ºi în strãinãtate materiale de informare privind derularea strategiilor guvernamentale în domeniu, iniþiazã ºi organizeazã colocvii, dezbateri, simpozioane, sesiuni de pregãtire, mese rotunde ºi alte acþiuni;
i) sprijinã ºi organizeazã acþiuni socioculturale desfãºurate în colaborare cu organisme neguvernamentale ºi instituþii din þarã ºi din strãinãtate;
j) dezvoltã programe de parteneriat cu instituþii financiare internaþionale;
k) asigurã participarea personalului propriu la acþiuni cu caracter ºtiinþific ºi cultural, la reuniuni ºi expoziþii internaþionale, precum ºi la acþiuni având ca scop integrarea europeanã ºi euroatlanticã;
l) organizeazã ºi/sau sprijininã formarea în domeniu atât a personalului propriu cât ºi a personalului altor instituþii/organisme a cãror activitate implicã promovarea principiului egalitãþii de ºanse ºi tratament între femei ºi bãrbaþi;
m) primeºte petiþii ºi sesizãri privind încãlcarea dispoziþiilor normative referitoare la principiul egalitãþii de ºanse ºi tratament între femei ºi bãrbaþi ºi al discriminãrii dupã criteriul de sex, de la persoane fizice, persoane juridice, instituþii publice, le analizeazã, adoptã mãsurile corespunzãtoare ºi comunicã rãspunsul în termenul prevãzut de legislaþia în vigoare;
n) promoveazã culegerea ºi prelucrarea a datelor statistice precum ºi calcularea indicatorilor statistici pe sexe;
o) promoveazã mãsuri de informare a femeilor cu privire la drepturile lor la locul de muncã ºi în societate, cu scopul eradicãrii stereotipurilor sexiste, a discriminãrilor, susþinând accesul tuturor femeilor la un loc de muncã demn, în condiþii egale cu cele ale bãrbaþilor;
p) asigurã funcþionarea unitãþilor sale din teritoriu;
q) coopereazã cu celelalte structuri guvernamentale, cu autoritãþile locale, instituþiile de învãþãmânt ºi cercetare, cu firme private ºi organizaþii neguvernamentale în îndeplinirea atribuþiilor ce îi revin;
r) elaboreazã, propune ºi implementeazã proiecte ºi programe cu finanþare internã ºi/sau externã;
s) este autoritatea de coordonare a proiectelor aprobate de Comisia Europeanã în cadrul Strategiei cadru comunitare privind egalitatea de gen;
t) este autoritate de implementare a proiectelor din cadrul programului EQUAL; FSE………………..
u) este reprezentatã, cu drept de veto, în consilile de administraþie, comitete, comisii sau alte structuri destinate sã coordoneze sau sã gestioneze fonduri comunitare alocate României, în vederea respectãrii includerii principiului egalitãþii de ºanse între femei ºi bãrbaþi;
v) reprezintã Guvernul României în organismele europene ºi internaþionale din domeniu ºi colaboreazã cu structuri similare din alte þãri;
(2) Alte atribuþii ale Agenþiei se stabilesc prin Statutul Agenþiei Naþionale pentru Egalitate de ªanse între Femei ºi Bãrbaþi, aprobat prin hotãrâre de guvern.
(3) În scopul îndeplinirii atribuþiilor sale Agenþia are dreptul sã solicite informaþii de la celelalte organe ale administraþiei publice centrale, de la autoritãþile administraþiei publice locale, de la alte instituþii ºi autoritãþi publice, de la societãþile comerciale la care statul este acþionar sau asociat, precum ºi de la organizaþii patronale ºi sindicale reprezentative la nivel naþional, acestea având obligaþia de a furniza datele solicitate.
(4) În exercitarea atribuþiilor sale Agenþia colaboreazã cu Ministerul Muncii Solidaritãþii Sociale ºi Familiei, în calitatea sa de coordonator al CODES ºi cu toate ministerele reprezentate în CODES precum ºi cu autoritãþile administraþiei publice centrale, autoritãþile administraþiei publice locale, alte instituþii publice, organizaþii neguvernamentale, persoane juridice ºi fizice, conform legii.
(5) În scopul îndeplinirii atribuþiilor sale de fundamentare, elaborare ºi aplicare a strategiei ºi a politicilor Guvernului, în domeniul sãu de activitate, Agenþia colaboreazã ºi sprijinã activitatea Comitetului Consultativ al organizaþiilor neguvernamentale din domeniul egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi;
Art.23-3.(1) Agenþia este condusã de Consiliul de Conducere.
(2) Consiliul de Conducere este alcãtuit din 15 membri, dupã cum urmeazã:
a) 7 membri, reprezentanþi ai Guvernului, numiþi de primul-ministru;
b) 4 membri, desemnaþi prin consens de asociaþiile patronale reprezentative la nivel naþional;
c) 4 membri desemnaþi prin consens de organizaþiile sindicale reprezentative la nivel naþional;
(3) Consiliul de Conducere este condus de un preºedinte care este ºi preºedintele Agenþiei, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru.
(4) Preºedintele conduce activitatea Agenþiei ºi o reprezintã în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu alte autoritãþi ale administraþiei publice, cu organizaþii, precum ºi în raporturile cu persoane fizice ºi juridice, române sau strãine.
(5) Preºedintele poate participa ca invitat la ºedinþele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul de activitate al Agenþiei.
(6) În exercitarea atribuþiilor sale preºedintele emite ordine, norme ºi instrucþiuni. Ordinele, normele ºi instrucþiunile cu caracter normativ se publicã în Monitorul Oficial al României, în condiþiile legii.
(7) Preºedintele este ordonator principal de credite.
Art.23-4 (1) Agenþia are un secretar general, înalt funcþionar public, numit în condiþiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineºte atribuþiile prevãzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea ºi funcþionarea Guvernului României ºi a ministerelor, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(3) Secretarul general al Agenþiei poate îndeplini ºi alte însãrcinãri prevãzute de regulamentul de organizare ºi funcþionare al acesteia ori încredinþate de preºedinte.
Art.23-5 (1) Structura organizatoricã a Agenþiei se stabileºte prin Statutul Agenþiei Naþionale pentru Egalitate de ªanse între Femei ºi Bãrbaþi, aprobat prin hotãrâre de guvern.
(2) Coordonarea ºi atribuþiile compartimentelor din cadrul Agenþiei se stabilesc prin regulamentul de organizare ºi funcþionare, aprobat prin ordin al preºedintelui.
(3) De asemenea prin ordin al preºedintelui, se pot organiza ºi servicii, birouri sau colective temporare de lucru, în condiþiile legii.
Art.23-6 Agenþia va deveni operaþionalã începând cu 1 ianuarie 2005 ºi va funcþiona cu un numãr total de 201 de posturi, exclusiv demnitarii, respectiv 35 de posturi în aparatul central, câte 5 posturi în 8 Agenþii regionale ºi câte 3 posturi în 42 de Unitãþi judeþene ale Agenþiei.
Art.23-7 (1) Pentru organizarea ºi coordonarea activitãþii în domeniul egalitãþii de ºanse ºi de tratament între femei ºi bãrbaþi, la nivel de regiune, se înfiinþeazã Agenþii regionale pentru egalitate de ºanse între femei ºi bãrbaþi, denumite în continuare agenþii regionale, unitãþi cu personalitate juridicã.
(2) Agenþiile regionale pentru egalitate de ºanse între femei ºi bãrbaþi au sediul în oraºele reºedinþã de judeþ din: Cluj, Craiova, Timiºoara, Cãlãraºi, Bucureºti, Brãila, Alba-Iulia, Piatra Neamþ.
(3) Unitãþile judeþene ale Agenþiei se înfiinþeazã ca subunitãþi fãrã personalitate juridicã ale agenþiilor regionale, în fiecare din cele 42 de judeþe.
(4) Organizarea, coordonarea ºi atribuþiile compartimentelor agenþiilor regionale ºi ale unitãþilor judeþene vor fi stabilite prin Statutul Agenþiei.
Art.23-8 Agenþia asigurã respectarea ºi exercitã controlul asupra aplicãrii prevederilor prezentei legi.
10. Articolele 24 - 28 se abrogã.
11. Articolul 29 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art.29 Avocatul Poporului colaboreazã cu Agenþia pentru soluþionarea plângerilor privind egalitatea de ºanse ºi tratament între femei ºi bãrbaþi, pentru combaterea discriminãrii pe bazã de sex în domeniile reglementate prin prezenta lege."
12. Articolul 30 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art.30 Institutul Naþional de Statisticã colaboreazã cu Agenþia pentru a dezvolta statistica de gen, în cadrul activitãþii sale curente, în scopul sprijinirii promovãrii egalitãþii de ºanse ºi tratament între femei ºi bãrbaþi.”
13. La articolul 32 se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
„(4) Inspectorii reprezentanþi ai unor autoritãþi publice de control sau personalul de control autorizat care efectueazã acþiuni de control privind respectarea prevederilor prezentei legi au obligaþia de a menþiona în raportul de control ºi opinia reprezentanþilor sindicali din unitãþi cu atribuþii pentru asigurarea respectãrii egalitãþii de ºanse ºi tratament între femei ºi bãrbaþi la locul de muncã.”
14. Dupã articolul 32 se introduce articolule 32¹ având urmãtorul cuprins:
"Art. 32¹. (1) În fiecare judeþ se constituie Comisia judeþeanã consultativã în domeniul egalitãþii de ºanse între femei ºi bãrbaþi (COJES) în vederea îndeplinirii prevederilor HG nr. 1273/2000 ºi HG nr. 285/2004 privind aplicarea Planului naþional de acþiune pentru egalitatea de ºanse între femei si bãrbaþi, respectiv pentru promovarea egalitãþii de ºanse ºi de tratament la nivel judeþean ºi cu scopul de a asigura un permanent schimb de informaþii privind mãsurile ºi politicile sectoriale.
(2) Organizarea, funcþionarea ºi atribuþiile Comisiei judeþene consultative în domeniul egalitãþii de ºanse între femei ºi bãrbaþi (COJES) se aprobã prin hotãrâre de guvern. ”
15. La articolul 33 se modificã alineatul (2), ºi se introduce dupã alineatul (2) un nou alineat (2)1 astfel :
"(2) În cazul în care aceastã sesizare/reclamaþie nu a fost rezolvatã la nivelul unitãþii prin mediere, persoana angajatã care justificã o lezare a drepturilor sale în domeniul muncii, în baza prevederilor prezentei legi, poate sã o transmitã Agenþiei ºi are dreptul sã introducã plângere cãtre instanþa judecãtoreascã competentã, la secþiile sau completele specializate pentru conflicte de muncã ºi litigii de muncã ori de asigurãri sociale în a cãror razã teritorialã de competenþã îºi desfãºoarã activitatea angajatorul sau fãptuitorul ori, dupã caz, la instanþa de contencios administrativ, dar nu mai târziu de un an de la data sãvârºirii faptei.
(2) În cazul în care Preºedintele Agenþiei, în urma analizei sesizãrii/reclamaþiei, propune, printr-un aviz de oportunitate, aplicarea unei sancþiuni, aceasta se transmite fie Consiliului Naþional pentru Combaterea Discriminãrii fie la instanþa judecãtoreascã competentã, dupã caz, pentru decizie finalã ºi pentru aplicarea sancþiunii corespunzãtoare."
16. Articolul 38 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38 (1) Persoanele care se considerã discriminate dupã criteriul de sex se pot adresa cu plângeri Agenþiei sau direct instanþelor judecãtoreºti competente.
(2) Plângerile persoanelor care se considerã discriminate dupã criteriul de sex, adresate instanþelor judecãtoreºti competente, sunt scutite de taxa de timbru.
(3) Sindicatele ºi organizaþiile neguvernamentale care urmãresc protecþia drepturilor omului au calitatea sã reprezinte în justiþie persoanele discriminate, la cererea acestora.
(4) Sindicatele ºi organizaþiile neguvernamentale care au calitatea sã reprezinte în justiþie persoanele discriminate întreprind acþiunea în mod gratuit atunci când persoana discriminatã nu dispune de mijloacele materiale necesare.
17. Articolul 40 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art.40 (1) Constituie contravenþii, dacã faptele nu sunt sãvârºite în astfel de condiþii încât, potrivit legii penale, sã constituie infracþiune, ºi se sancþioneazã cu amendã contravenþionalã de la 15.000.000 lei la 150.000.000 lei încãlcarea dispoziþiilor art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1) ºi (2), art. 10, art. 12 ºi ale art. 14 - 20.
(2) Constatarea contravenþiilor prevãzute de prezenta lege se face de cãtre inspectorii de muncã sau de personal de control autorizat ;
(3) Actul de constatare a contravenþiei se transmite Agenþie pentru aviz de oportunitate;
(4) Avizul privind oportunitatea aplicãrii sancþiunilor de încãlcare a prevederilor prezentei legi se semneazã de cãtre Preºedintele Agenþiei;
(5) Aplicarea amenzilor contravenþionale se fac de cãtre Consiliul Naþional pentru Combaterea Discriminãrii sau de instanþa de judecatã competentã."
Art.II. - Legea nr.202/2002 privind egalitatea de ºanse între femei ºi bãrbaþi, cu modificãrile ºi completãrile aduse prin prezenta ordonanþã, se va republica în Monitorul Oficial al României, dându-se articolelor o nouã numerotare.
Art.III. - Statutul Agenþiei Naþionale pentru Egalitate de ªanse între Femei ºi Bãrbaþi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului în termen de 90 de zile de la data republicãrii Legii nr.202/2002 privind egalitatea de ºanse între femei ºi bãrbaþi.
Comentarii articol (0)