din 02/04/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 243 din 11/04/2007
Actul va intra in vigoare la data de 11 mai 2007
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. - Legea viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 333 din 20 mai 2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Capitolul I se abroga.
2. Alineatul (1) al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Plantatiile de vita-de-vie se grupeaza, teritorial, in zone viticole, regiuni viticole, podgorii, centre viticole si plaiuri viticole. Definitiile acestora sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege."
3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Evidenta plantatiilor viticole se realizeaza prin Registrul plantatiilor viticole, care cuprinde datele de identificare a tarlalelor, parcelelor viticole si suprafetelor pe soiuri din fiecare parcela, pe persoana fizica si juridica detinatoare, intocmit in baza cadastrului agricol si a planurilor cadastrale actualizate.
(2) Registrul plantatiilor viticole, actualizat, este tinut la directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti.
(3) Modelul si instructiunile de completare a Registrului plantatiilor viticole se aproba prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului administratiei si internelor."
4. Dupa articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 61, cu urmatorul cuprins:
"Art. 61. - Producatorii de struguri pentru vin au obligatia de a tine evidenta productiei si a modului de valorificare a acesteia in carnetul de viticultor, al carui model se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale."
5. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Producerea, controlul calitatii si comercializarea materialului saditor viticol si de inmultire se fac cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea si folosirea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante."
6. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Lista soiurilor de vita-de-vie admise in cultura se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale pentru fiecare regiune viticola, podgorie, centru viticol si directie de productie, pe baza propunerilor facute de Oficiul National al Viei si Vinului, denumit in continuare O.N.V.V., impreuna cu Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri, denumit in continuare, O.N.D.O.V., si de asociatiile de producatori.
(2) Pentru obtinerea vinurilor cu denumire de origine controlata se stabileste o lista a soiurilor pentru fiecare dintre denumirile de origine controlata aprobate."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins: "Art. 10. - Infiintarea plantatiilor de vita-de-vie se face in areale viticole delimitate din podgorii si centre viticole, cu exceptia plantatiilor infiintate pentru consumul familial sau in scop ornamental."
8. Alineatul (2) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Autorizatia plantarii/replantarii vitei-de-vie si de inscriere in Registrul plantatiilor viticole se elibereaza pe baza unui drept de plantare noua sau de replantare ori de plantare pe o rezerva. Crearea rezervei regionale, judetene si/sau nationale a drepturilor de plantare a vitei-de-vie are scopul de a permite administratiei publice locale si centrale atribuirea dreptului de plantare a vitei-de-vie acelor persoane fizice/juridice care, pe baza unor criterii obiective, vor justifica necesitatea obtinerii acestor drepturi. Dreptul individual de replantare neexercitat intr-o perioada de 8 campanii viticole de la data acordarii inceteaza pentru titularul acestuia. Dreptul individual de plantare noua este valabil pe durata a doua campanii viticole de la data acordarii, dreptul individual de plantare pe rezerva regionala sau judeteana este valabil pe o durata de 3 campanii viticole de la data alocarii, iar dreptul individual de plantare pe rezerva nationala este valabil pe o durata de doua campanii viticole de la data alocarii. Procedura si conditiile de acordare a dreptului de plantare noua, de replantare ori de plantare pe o rezerva se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
9. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Infiintarea plantatiilor de vita-de-vie in suprafata de peste 0,1 ha de operator economic sau de familie se face numai cu soiuri admise in cultura."
10. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins: "Art. 13. - (1) In scopul adaptarii productiei vitivinicole la cerintele pietei si in vederea asigurarii calitatii produselor vitivinicole, se prevad urmatoarele masuri:
a) reconversiunea plantatiilor viticole, inclusiv prin supraaltoire pe soiurile de struguri de vin;
b) replantarea suprafetelor viticole;
c) restructurarea plantatiilor viticole.
(2) La propunerea Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole si cu avizul tehnic al O.N.V.V., Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale aproba planurile de reconversiune, replantare si restructurare a plantatiilor viticole."
#PAGEBREAK#
11. Alineatul (2) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Viile destinate producerii de vinuri cu denumire de origine controlata sunt supuse unui regim de autorizare in vederea respectarii conditiilor de cultura, stabilite prin normele tehnice de producere si comercializare elaborate de O.N.D.O.V., cu consultarea O.N.V.V. si a asociatiilor de producatori din arealul vizat."
12. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Defrisarea plantatiilor de vita-de-vie in suprafata mai mare de 0,1 ha de operator economic sau de familie se face la cererea persoanei interesate, pe baza autorizatiei de defrisare a plantatiilor viticole, eliberate de directia pentru agricultura si dezvoltare rurala judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Persoanele care primesc autorizatia de defrisare beneficiaza de un drept individual de replantare, in suprafata echivalenta de cultura pura cu cea propusa pentru defrisare. Dreptul individual de replantare poate fi exercitat in termen de 8 ani de la data acordarii acestuia.
(3) Prin cultura pura se intelege suprafata efectiva ocupata cu butucii de vita-de-vie, inclusiv suprafata ocupata de alei, drumuri de acces si zone de intoarcere la capetele parcelei viticole."
13. Articolele 16 si 17 se abroga.
14. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Vinul este un produs agroalimentar.
(2) Clasificarea vinurilor se face conform dispozitiilor Regulamentului (CE) nr. 1493/1999 privind organizarea comuna a pietei vinului."
15. Articolul 20 se abroga.
16. La articolul 21, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Este interzisa fabricarea pichetului, obtinut prin epuizarea cu apa a tescovinei proaspete sau fermentate, cu sau fara adaos de zahar, in vederea comercializarii pentru consumul uman direct."
17. Titlul sectiunii a 2-a a literei B a capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 2-a
Definirea si dreptul de utilizare a denumirii de origine
controlata si a indicatiei geografice"
18. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Prin indicatie geografica se intelege numele unei localitati sau regiuni geografice care identifica provenienta vinurilor din acel teritoriu, in cazul in care calitatea sau o alta caracteristica specifica poate fi atribuita in mod esential acelui teritoriu, mediului natural si/sau factorilor umani.
(2) Indicatia geografica este de utilitate publica.
(3) Este interzisa utilizarea unei indicatii geografice pentru vinurile care nu provin din arealul delimitat pentru indicatia geografica respectiva si nu sunt produse conform normelor elaborate de O.N.D.O.V.
(4) Procedura si conditiile de acordare a dreptului de utilizare a indicatiei geografice pentru vin si alte produse pe baza de must si vin se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
19. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Prin denumire de origine controlata, denumita in continuare DOC, se intelege un nume geografic al unei podgorii, centru viticol sau localitate, ce identifica originea vinurilor provenite din acel teritoriu delimitat, cu caracteristici de calitate datorate exclusiv factorilor naturali si umani din acel teritoriu.
(2) Este interzisa utilizarea unei denumiri de origine controlata pentru vinurile care nu provin din acel teritoriu delimitat.
(3) Producerea si procesarea strugurilor pentru vinurile cu denumire de origine controlata, precum si conditionarea si imbutelierea acestora se realizeaza in teritoriul delimitat potrivit prevederilor alin. (1).
(4) In cazuri speciale si sub control strict al O.N.D.O.V., la propunerea organizatiei de producatori de vin cu denumire de origine controlata din arealul respectiv, conditionarea si imbutelierea vinurilor se pot realiza si in afara arealului in care au fost produsi strugurii. In aceste cazuri, se vor mentiona in mod obligatoriu pe eticheta imbuteliatorul si locul imbutelierii.
(5) Taria alcoolica naturala minima in volume pentru vinurile DOC se stabileste pentru fiecare denumire de origine. Pentru aceasta se iau in considerare tariile alcoolice naturale constatate in ultimii 3 ani la vinurile DOC ale arealului delimitat.
(6) Taria alcoolica naturala minima in volume prevazuta la alin. (5) poate fi stabilita la nivele diferite, in functie de:
a) subdenumire, comuna sau o parte a comunei;
b) soiul sau soiurile de vita-de-vie din care provin strugurii utilizati.
(7) In functie de stadiul de maturare a strugurilor si de caracteristicile lor calitative la cules, vinurile cu denumire de origine controlata se clasifica astfel:
a) DOC-CMD - vin cu denumire de origine controlata din struguri culesi la maturitate deplina;
b) DOC-CT - vin cu denumire de origine controlata din struguri culesi tarziu;
c) DOC-CIB - vin cu denumire de origine controlata din struguri culesi la innobilarea boabelor."
20. Articolul 24 se abroga.
#PAGEBREAK#
21. Titlul sectiunii a 3-a a literei B a capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 3-a
Conditii de producere si comercializare a vinurilor si produselor
pe baza de must si/sau vin"
22. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25. - Vinurile si celelalte produse obtinute din must si/sau vin, in momentul punerii lor in consum, trebuie sa corespunda caracteristicilor organoleptice si de compozitie stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
23. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins: "Art. 26. - (1) Practicile si tratamentele autorizate pentru a fi aplicate in producerea musturilor, a vinurilor si a celorlalte produse vinicole se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, urmand sa fie permanent actualizate in functie de progresele realizate in acest domeniu.
(2) Prepararea musturilor, a vinurilor si a produselor vinicole din alte materii prime decat cele stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi sau schimbarea compozitiei acestora prin adaugarea sau amestecarea unor substante, altele decat cele permise de lege, este interzisa.
(3) Constituie falsificari: diluarea vinului cu apa, mascarea unor defecte sau alterari ale vinurilor sau a bauturilor pe baza de must si/sau vin prin adaosuri care determina modificari ale gustului, aromei si compozitiei naturale ale acestora, prepararea vinului din drojdie sau tescovina, precum si folosirea oricaror practici nepermise prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4) Prin substituire se intelege prezentarea sub o identitate falsa a musturilor, vinurilor sau a produselor vinicole.
(5) Identitate falsa reprezinta utilizarea fara drept a denumirii unui soi de struguri, a unui areal de productie, a unei categorii de calitate, indicatie geografica sau denumire de origine controlata, contrafacerea sau folosirea fara drept a insemnelor de certificare a calitatii."
24. Articolul 27 se abroga.
25. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Persoanele fizice si persoanele juridice care produc, depoziteaza si comercializeaza produse vitivinicole au obligatia de a intocmi si de a depune, in termenul prevazut de normele metodologice de aplicare a prezentei legi, documente de evidenta a productiei vitivinicole privind declaratii de stocuri, declaratii de recolta, declaratii de productie si de a completa operativ registrele de evidenta obligatorii a produselor vitivinicole, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
(2) In cazul solicitarii dreptului de utilizare a unei denumiri de origine controlata, un exemplar al declaratiei de recolta si de productie va fi depus si la inspectorii teritoriali ai O.N.D.O.V.
(3) Persoanele fizice si juridice care detin o suprafata totala de vie de pana la 0,5 ha nu sunt obligate sa faca declaratii de stocuri, de recolta si de productie.
(4) Comerciantii care detin o cantitate de pana la 2.000 l de vin nu sunt obligati sa faca declaratii de stocuri."
26. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins: "Art. 30. - (1) Dreptul de utilizare a denumirii de origine controlata pentru producerea vinurilor se acorda prin certificate de atestare a dreptului de comercializare a vinurilor DOC, cu aplicarea insemnelor de certificare a acestei categorii de calitate, eliberate de O.N.D.O.V.
(2) In faza de productie, producatorul poate sa solicite O.N.D.O.V. declasarea unui vin DOC in vin de masa.
(3) Declasarea vinurilor DOC se face pe baza unor proceduri elaborate de O.N.D.O.V.
(4) Declasarea vinurilor DOC se stabileste de O.N.D.O.V. in cazul in care:
a) vinul a suferit alterari din punct de vedere calitativ;
b) vinul a fost supus unor tratamente sau practici oenologice neautorizate pentru aceasta categorie de calitate."
27. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31. - Producatorii de vin care poseda licenta de fabricatie eliberata in conditiile legii pot cumpara struguri pentru vinificatie numai de la producatorii care detin carnet de viticultor in anul de recolta respectiv, cu obligatia de a mentiona in evidentele primare cantitatea si soiul strugurilor cumparati."
28. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Producatorii si comerciantii de vinuri in vrac sunt obligati sa tina evidenta acestora, conform normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Producatorii care detin o suprafata de vie de pana la 0,5 ha si nu comercializeaza vinuri in vrac nu au obligatia de a tine evidenta prevazuta la alin. (1).
(3) Comercializarea vinului de masa in vrac sub denumire de soi, indicatie geografica sau denumire de origine controlata este interzisa.
(4) Conditiile de comercializare a vinului de masa in vrac se stabilesc prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului sanatatii publice si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
29. Articolele 34 si 36 se abroga.
30. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35. - Vinurile si celelalte bauturi pe baza de must si vin pot fi puse in consum sub forma imbuteliata sau neimbuteliata. Imbutelierea este obligatorie in cazul sucurilor de struguri, vinurilor cu denumire de origine controlata, vinurilor cu indicatie geografica, vinarsurilor, vinurilor speciale, cu exceptia pelinului."
#PAGEBREAK#
31. Alineatele (2) si (3) ale articolului 37 se abroga.
32. La articolul 39 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
"(2) Sustinerea financiara a masurilor de reglementare a filierei vitivinicole se poate asigura atat din fonduri publice, cat si din fonduri private constituite in conditiile legii, preluate in Fondul de promovare a vinului romanesc, administrat de Institutul Vinului.
(3) Organizarea si functionarea Institutului Vinului si constituirea Fondului de promovare a vinului romanesc se stabilesc prin hotarare a Guvernului."
33. La articolul 41, alineatul (1) si litera e) a alineatului (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 41. - (1) In vederea ameliorarii functionarii pietei vinurilor de calitate cu denumire de origine controlata si a celor de calitate cu indicatie geografica, Guvernul analizeaza propunerile organismelor de filiera in acest domeniu, astfel cum sunt definite la art. 40 alin. (3) lit. a), si stabileste regulile de comercializare si de reglare a ofertei in raport cu cererea pe piata.
...............................................................................................................................
e) valorificarea vinurilor si a altor bauturi pe baza de must si vin de calitate cu denumire de origine controlata, a vinurilor de calitate cu indicatie geografica, a etichetarii corespunzatoare produselor de calitate;".
34. Litera b) a articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
"b) Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri;".
35. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46. - I.S.C.T.V. asigura supravegherea aplicarii legii in realizarea productiei de struguri, de vinuri si a altor produse vitivinicole, inclusiv a celor cu denumire de origine controlata, si este organismul guvernamental abilitat in executarea controalelor oficiale pentru asigurarea calitatii si conformitatii produselor vinicole destinate consumului uman, avand urmatoarele atributii:
a) urmareste respectarea legislatiei privind infiintarea si reconversiunea plantatiilor viticole, modul de intretinere a acestora si de conservare a amenajarilor de combatere a eroziunii solului la producatorii de orice fel, indiferent de forma de proprietate sau de exploatare;
b) avizeaza cererile intocmite pentru acordarea dreptului de plantare a vitei-de-vie pe suprafete mai mari de 0,1 ha de familie sau operator economic, respectiv de defrisare, de catre directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti;
c) colaboreaza cu specialistii Inspectiei de Stat pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in scopul elaborarii si aplicarii normelor de producere si comercializare a materialului saditor viticol;
d) verifica si controleaza modul de aplicare a prevederilor legale privind producerea si comercializarea strugurilor, vinurilor si a celorlalte produse vitivinicole, buna practica vitivinicola, conditiile de igiena a produselor si spatiilor de productie si depozitare, respectarea conditiilor igienico-sanitare pentru produse vitivinicole, inclusiv controlul documentelor necesare pentru atestarea calitatii si punerea in consum a produselor vitivinicole;
e) verifica respectarea prevederilor prezentei legi si a normelor in vigoare cu privire la reglementarea productiei, circulatiei si comercializarii produselor vitivinicole in colaborare cu organismele institutionale de filiera recunoscute administrativ;
f) propune suspendarea licentei de fabricatie pana la remedierea abaterilor constatate;
g) exercita controlul tehnic in toate fazele producerii vinurilor si a celorlalte produse cu denumire de origine, precum si asupra eliberarii documentelor necesare pentru atestarea calitatii produselor respective, inclusiv la comercializare;
h) verifica activitatea laboratoarelor autorizate de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in vederea efectuarii de analize si expertize la vinuri si alte bauturi obtinute din must si subproduse vitivinicole pentru consumul intern si pentru export;
i) realizeaza in colaborare cu O.N.D.O.V. unele actiuni de control tehnic in legatura cu producerea vinurilor cu denumire de origine controlata si cu indicatie geografica;
j) constata vinurile si alte produse vitivinicole improprii consumului ori necorespunzatoare calitativ; limiteaza sau interzice utilizarea si comercializarea pentru consumul uman direct ori dispune distrugerea lor, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
k) interzice comercializarea loturilor de vin si a altor produse vitivinicole la care exista suspiciunea ca fiind necorespunzatoare sub aspect calitativ, pana la clarificarea situatiei;
l) preleveaza probele din produsele controlate si din alte materiale auxiliare necesare procesului de productie, pentru analizele efectuate in laboratoarele autorizate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
m) exercita controlul de conformitate pentru produsele vitivinicole importate;
n) pastreaza secretul profesional, pentru a nu divulga unei terte parti datele confidentiale de care a luat cunostinta in timpul controlului;
o) verifica, prin sondaj, corectitudinea intocmirii declaratiilor de stocuri, de recolta si de productie, scriptic si faptic, indiferent de declarant, persoana fizica sau juridica;
p) propune retragerea licentei de fabricatie a unitatilor producatoare si de comercializare a produselor mentionate, necorespunzatoare calitativ si contrare legii;
q) verifica si constata abandonarea si defrisarea plantatiilor de vita-de-vie;
r) elaboreaza normele metodologice pentru autorizarea laboratoarelor in vederea executarii de analize pentru vinuri si alte produse pe baza de must si vin ce urmeaza a fi expediate in scopul comercializarii pe piata interna, norme care se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale;
s) verifica si controleaza vinurile, produsele pe baza de must si/sau vin si produsele derivate vinicole importate;
s) aplica sanctiunile prevazute de legislatia in vigoare operatorilor economici, persoane fizice sau juridice din sfera productiei, circulatiei si comercializarii vinurilor si a altor produse vitivinicole, pentru abaterile constatate;
t) indeplineste alte atributii stabilite de actele normative in vigoare."
#PAGEBREAK#
36. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47. - Sumele incasate de I.S.C.T.V. din amenzi si din prestari de servicii se fac venit la bugetul de stat."
37. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48. - (1) O.N.D.O.V. se organizeaza si functioneaza ca institutie publica cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, finantata integral din venituri proprii.
(2) Modul de organizare si functionare a O.N.D.O.V., precum si structurile sale organizatorice, centrale si teritoriale se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
(3) O.N.D.O.V. poate organiza si sustine financiar programe de pregatire si instruire profesionala a angajatilor sai, in colaborare cu institutiile de invatamant si de cercetare din domeniul vitivinicol si cu unitatile producatoare de vinuri cu denumire de origine controlata si vinuri spumante cu denumire de origine controlata.
(4) In baza bugetului aprobat, O.N.D.O.V. poate acorda sprijin financiar pentru desfasurarea unor actiuni care vizeaza dezvoltarea, modernizarea si promovarea productiei vitivinicole, precum si a unor actiuni de promovare a produselor vitivinicole romanesti."
38. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49. - O.N.D.O.V. indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza normele tehnice pentru producerea vinurilor cu denumire de origine controlata, a vinurilor spumante cu denumire de origine controlata si a vinurilor cu indicatie geografica, cu consultarea O.N.V.V. si a organizatiilor de producatori de vinuri din arealul vizat, care se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale;
b) intocmeste, impreuna cu O.N.V.V., proiectele de ordine ale ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale pentru aprobarea denumirilor de origine controlata si/sau indicatiilor geografice;
c) intocmeste, impreuna cu O.N.V.V., documentatiile pentru vinurile cu denumire de origine controlata, vinurile spumante cu denumire de origine controlata si a vinurilor cu indicatie geografica;
d) elibereaza autorizatia de producator de struguri destinati obtinerii de vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata si autorizatia de producator de vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata, la solicitarea producatorilor;
e) elibereaza certificatele de atestare a dreptului de comercializare pentru vinurile si/sau vinurile spumante cu denumire de origine controlata, care atesta dreptul de utilizare a denumirii de origine, la solicitarea producatorilor;
f) controleaza modul de aplicare si respectare a prevederilor legale referitoare la vinurile si/sau vinurile spumante cu denumire de origine controlata;
g) controleaza, impreuna cu I.S.C.T.V., modul de respectare si aplicare a prevederilor legale in legatura cu regimul vinurilor cu indicatie geografica;
h) suspenda sau anuleaza certificatul de atestare a dreptului de comercializare pentru vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata, in cazul in care se constata nerespectarea de catre producatori a prevederilor legale privind producerea si comercializarea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata, si sesizeaza I.S.C.T.V. in vederea aplicarii sanctiunilor prevazute de lege;
i) controleaza calitatea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata din punct de vedere organoleptic, pentru atestarea conformitatii in vederea comercializarii, impreuna cu Asociatia Degustatorilor Autorizati din Romania;
j) controleaza plantatiile de vita-de-vie producatoare de struguri pentru obtinerea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata;
k) controleaza spatiile de productie si depozitare a vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata;
l) controleaza evidentele si alte documente cu privire la comercializarea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata."
39. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins: "Art. 50. - (1) Taxele pentru eliberarea autorizatiei de producator de struguri, vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata si a certificatului de atestare a dreptului de comercializare a acestora, solicitate de catre detinatorii de plantatii viticole, precum si de producatorii de vinuri din aceasta categorie se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
(2) Autorizatia de producator de struguri destinati obtinerii de vinuri cu denumire de origine controlata si autorizatia de producator de vinuri cu denumire de origine controlata se elibereaza anual la cererea producatorului, iar certificatul de atestare a dreptului de comercializare pentru vinurile cu denumire de origine controlata si/sau vinurile spumante cu denumire de origine controlata se elibereaza pe loturi."
40. Articolul 51 se abroga.
#PAGEBREAK#
41. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52. - (1) O.N.V.V. functioneaza in subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale ca organism specializat cu caracter tehnico-stiintific, cu personalitate juridica.
(2) Statutul, precum si modul de organizare si functionare ale O.N.V.V. se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale."
42. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53. - (1) O.N.V.V. este finantat din alocatii bugetare, prin bugetul stabilit pentru Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, si din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii ale O.N.V.V. se realizeaza prin:
a) sponsorizari;
b) donatii;
c) prestari de servicii.
(3) Alocatiile bugetare repartizate de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale pentru O.N.V.V., completate cu veniturile proprii, se utilizeaza pentru sustinerea activitatilor O.N.V.V., pentru plata personalului din aparatul executiv si pentru achitarea cotizatiei Romaniei de membru al Organizatiei Internationale a Viei si Vinului, denumita in continuare O.I.V."
43. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54. - (1) O.N.V.V. are in structura sa organizatorica:
a) consiliul stiintific, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, care este format din 7 membri, dintre care unul este reprezentant al Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, restul membrilor fiind numiti la propunerea organizatiei interprofesionale de profil recunoscute administrativ;
b) corpul de experti;
c) aparatul executiv.
(2) Consiliul stiintific aproba regulamentul propriu de organizare si functionare."
44. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55. - O.N.V.V. indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste studii si analize in domeniul viticulturii si vinificatiei, stabileste practicile si tratamentele in producerea strugurilor, vinurilor si a bauturilor pe baza de struguri, must si vin, in concordanta cu interesele economiei nationale si ale viticultorilor, cu reglementarile adoptate pe plan international si cu acquis-ul comunitar;
b) face propuneri de elaborare a unor proiecte de legi si a altor acte normative pentru sectorul vitivinicol, tinand seama de cerintele dezvoltarii viticulturii si vinificatiei din tara noastra;
c) colaboreaza cu institutiile centrale si teritoriale din subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in vederea stabilirii si realizarii obiectivelor de dezvoltare a sectorului vitivinicol romanesc;
d) participa la fundamentarea si implementarea proiectelor nationale si internationale de asistenta tehnica si de investitii in domeniul vitivinicol;
e) colaboreaza cu Academia de Stiinte Agricole si Silvice ÇþGheorghe Ionescu-SisestiÈO si cu unitatile de cercetare in realizarea programelor sectoriale de cercetare stiintifica si aplicativa in domeniul vitivinicol;
f) avizeaza lucrarile de delimitare a arealelor viticole, zonarea soiurilor de vita-de-vie, stabilirea tipurilor de vin si a altor produse pe baza de must si vin, inclusiv a celor cu denumire de origine controlata, precum si a altor lucrari privind dezvoltarea sectorului vitivinicol;
g) avizeaza normele tehnice privind stabilirea conditiilor de cultura a vitei-de-vie si de producere a vinurilor cu denumire de origine controlata si cu indicatie geografica;
h) avizeaza, anterior aprobarii prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, propunerile O.N.D.O.V. pentru fiecare denumire de origine controlata;
i) initiaza si sprijina organizarea de manifestari nationale si internationale cu caracter vitivinicol: congrese, simpozioane, consfatuiri, concursuri de struguri si vin etc.;
j) asigura legatura tarii noastre cu O.I.V., cu Biroul vin, alcool, tutun, seminte si hamei al Directiei generale de agricultura si dezvoltare rurala a Comisiei Europene, precum si cu alte organisme internationale similare;
k) colaboreaza cu I.S.C.T.V., O.N.D.O.V. si cu institutiile descentralizate din teritoriu, cu organizatiile de producatori, cu organizatiile si organismele din filiera pentru grupa de produse struguri, vin si produse procesate din acestea;
l) participa la editarea unor reviste de specialitate destinate informarii specialistilor si producatorilor interni si externi;
m) sprijina actiunile de promovare vitivinicola atat in tara, cat si in strainatate;
n) acorda premii pentru cele mai valoroase lucrari din domeniul viticulturii, oenologiei, economiei vitivinicole, precum si din cel al istoriei, medicinei si igienei in legatura cu via si cu produsele ei;
o) colaboreaza cu institutiile de invatamant superior, de cercetare stiintifica din tara si strainatate;
p) asigura participarea specialistilor romani la manifestarile internationale cu caracter tehnico-stiintific desfasurate sub egida O.I.V.;
q) gestioneaza Registrul plantatiilor viticole;
r) indeplineste si alte atributii stabilite prin acte normative in colaborare cu organismele institutionale de filiera recunoscute administrativ."
45. Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57. - Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) falsificarea sau substituirea vinurilor ori a bauturilor pe baza de must si/sau vin conform art. 19 si art. 26 alin. (2), (3) si (4), expunerea spre vanzare si/sau vanzarea acestora cunoscand ca sunt falsificate sau substituite, producerea pichetului, potrivit prevederilor art. 21 alin. (3), si se pedepsesc potrivit art. 313 si 297 din Codul penal;
b) producerea ori punerea in circulatie, conform art. 26 alin. (5), a produselor care fac obiectul prezentei legi, in scopul de a induce in eroare pe beneficiari se pedepseste potrivit art. 286 si 301 din Codul penal."
46. Alineatul (2) al articolului 58 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul savarsirii faptelor prevazute la art. 57 se aplica si masura confiscarii intregii cantitati fraudate."
47. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59. - Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) infiintarea de plantatii de vii in suprafata de peste 0,1 ha de persoana fizica sau juridica ori extinderea peste aceasta limita a celor existente, fara autorizatie de plantare eliberata de directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti, potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) si (2);
b) infiintarea de plantatii mai mari de 0,1 ha sau extinderea peste aceasta limita a celor existente cu alte soiuri decat cele admise in cultura, potrivit prevederilor art. 12 alin. (1);
c) incalcarea art. 12 alin. (2) prin plantarea de hibrizi direct producatori in arealele viticole sau in extravilanul localitatilor situate in afara arealelor viticole;
d) abandonarea plantatiilor de vita-de-vie cu soiuri admise in cultura, potrivit prevederilor art. 14 alin. (1);
e) imbutelierea vinurilor DOC in afara arealului delimitat, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 23 alin. (4);
f) punerea in consum si comercializarea unor vinuri si a altor produse obtinute din must si/sau vin, care nu corespund caracteristicilor calitative si de compozitie, stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
g) neintocmirea de catre producatorii si comerciantii de vinuri in vrac a evidentelor acestora, potrivit art. 33 alin. (1);
h) livrarea sau comercializarea vinurilor DOC fara aplicarea insemnelor de certificare a calitatii, potrivit prevederilor art. 30 alin. (1);
i) plantarea hibrizilor interspecifici cu rezistenta relativa la boli, obtinuti prin incrucisari complexe intre soiuri Vitis vinifera si soiuri apartinand altor specii ale genului Vitis, in alte conditii decat cele prevazute la art. 12 alin. (3);
j) nedepunerea in termenul prevazut in normele metodologice de aplicare a prezentei legi a declaratiilor de stocuri, de recolta si de productie;
k) vanzarea in spatii neautorizate a vinului in vrac;
l) omisiunea inscrierii sau inscrierea de date inexacte in registrele de evidenta a produselor vitivinicole, potrivit prevederilor art. 29 alin. (1);
m) nerespectarea normelor de etichetare prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
n) defrisarea vitei-de-vie din soiuri nobile admise in cultura, in suprafata mai mare de 0,1 ha, fara autorizatie de defrisare potrivit prevederilor art. 15 alin. (1);
o) impiedicarea sub orice forma a persoanelor autorizate de a-si exercita atributiile de serviciu legate de aplicarea prezentei legi."
#PAGEBREAK#
48. Alineatul (1) al articolului 60 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Contraventiile prevazute la art. 59 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, cele prevazute la lit. b) si n);
b) cu amenda de la 6.000 lei la 10.000 lei, cele prevazute la lit. a), c), d), g), i), j), l) si m);
c) cu amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei, cele prevazute la lit. e), f), h), k) si o)."
49. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62. - Contraventiilor prevazute la art. 59 si sanctiunilor prevazute la art. 60 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
50. Articolul 66 se abroga.
51. Anexele nr. 1, 2 si 4 se abroga, iar anexa nr. 3 devine anexa la Legea nr. 244/2002.
52. Articolul 68 se abroga.
Art. II. - Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. III. - Legea viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 333 din 20 mai 2002, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, PRESEDINTELE SENATULUI
VALER DORNEANU NICOLAE VACAROIU
Bucuresti, 2 aprilie 2007.
Nr. 83.
Comentarii articol (0)