Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati
din 24/03/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 305 din 08/05/2007
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Potrivit art. 35 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, si pct. 119 din Regulamentul de organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, republicat, denumit in continuare Regulament de organizare si functionare, pe langa consiliul fiecarei filiale a Corpului functioneaza o comisie de disciplina, compusa din 5 membri titulari si 5 supleanti, astfel: presedintele si 4 membri alesi de Adunarea generala pentru un mandat de 4 ani dintre membrii experti contabili, care se bucura de autoritate profesionala si morala deosebita.
Membrii supleanti sunt alesi, respectiv desemnati, in aceleasi conditii.
Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.
2. Potrivit art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, pe langa Consiliul Superior al Corpului functioneaza Comisia superioara de disciplina, compusa din 7 membri titulari si 7 supleanti, astfel:
a) presedintele si 2 membri experti contabili alesi de Conferinta nationala pentru un mandat de 4 ani dintre expertii inscrisi in evidenta Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, care se bucura de autoritate profesionala si morala deosebita;
b) 2 membri, desemnati de ministrul finantelor publice;
c) 2 membri, desemnati de ministrul justitiei.
Membrii supleanti sunt alesi, respectiv desemnati, in aceleasi conditii.
Mandatul membrilor Comisiei superioare de disciplina este de 4 ani.
3. In cazul vacantarii unora dintre locurile membrilor titulari in cursul mandatului, din motive obiective, neimputabile acestora, inlocuitorii vor fi desemnati dintre membrii supleanti de catre Consiliul Superior sau de catre consiliul filialei, respectiv de catre ministrul finantelor sau ministrul justitiei, dupa caz.
In functie de necesitati, membrii supleanti pot fi desemnati de presedintele comisiei de disciplina in solutionarea cauzelor supuse judecatii, situatie in care acestora le sunt aplicabile prevederile prezentului regulament.
4. Comisiile de disciplina vor fi sprijinite in activitatea lor de catre un secretar (referent de specialitate) pentru executarea lucrarilor de secretariat.
Secretarul (referentul) comisiei de disciplina participa la dezbaterile in completul de judecata, fara drept de vot la adoptarea hotararilor.
Atributiile de secretariat pot fi indeplinite de un salariat al filialei (Corpului) desemnat de presedintele consiliului respectiv sau de un membru al comisiei de disciplina titular ori supleant, prin rotatie, desemnat de presedintele acelei comisii.
In functie de volumul de activitate a comisiei de disciplina, generat de numarul si de complexitatea cauzelor primite spre solutionare, la cererea presedintelui comisiei de disciplina se poate angaja o persoana, cu program permanent, pe postul de secretar al Comisiei de disciplina, care va asigura buna functionare a activitatii administrative a comisiei de disciplina.
5. Activitatea comisiilor de disciplina este o activitate interna aplicabila exclusiv membrilor si stagiarilor Corpului; ea nu poate fi invocata in cauzele aflate pe rol la instantele de drept comun ale statului.
CAPITOLUL II
Atributiile comisiilor de disciplina
A. Comisia de disciplina de pe langa consiliul filialei
6. Comisia de disciplina de pe langa consiliul filialei este competenta sa sanctioneze abaterile disciplinare savarsite de catre expertii contabili si contabilii autorizati, membri ai filialei, cu domiciliul in raza teritoriala a acesteia, chiar daca abaterile au fost savarsite in raza teritoriala a altei filiale (pct. 120 primul alineat din Regulamentul de organizare si functionare).
Incetarea provizorie de a mai face parte din Corp la cererea sa ori din initiativa consiliului filialei nu il exonereaza de raspundere disciplinara pe cel in cauza pentru abaterile savarsite anterior (pct. 100-102 din Regulamentul de organizare si functionare).
7. Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de un an de la savarsirea faptei (pct. 126 din Regulamentul de organizare si functionare) si in acelasi termen de un an de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti in cazurile in care un membru al Corpului a fost condamnat pentru infractiuni care sunt sanctionabile si disciplinar potrivit legii si Regulamentului de organizare si functionare.
In cazurile in care faptelor sanctionabile disciplinar, incriminate de autorul reclamatiei, nu li se poate atribui o data certa a savarsirii lor de catre profesionistul contabil (expert contabil sau contabil autorizat membru al Corpului), termenul de un an in care poate fi exercitata actiunea disciplinara curge de la:
- data predarii Raportului de expertiza catre beneficiar, in cazul lucrarilor contabile extrajudiciare, executate pe baza de contract incheiat cu beneficiarul (clientul), precum si in cazul expertizelor judiciare solicitate de organele de cercetare;
- data actului emis de instanta (incheiere, hotarare etc.) prin care se constata depunerea Raportului de expertiza, in cazul expertizelor efectuate in cauze care se gasesc in faze de judecata.
8. In cazul in care in interiorul termenului in care actiunea disciplinara poate fi exercitata a aparut o cauza de intrerupere dovedita cu inscrisuri oficiale, cel in drept va fi repus in termenul legal de un an, in momentul incetarii cauzei de intrerupere. Repunerea in termen se va face la cererea partii interesate. Toate obligatiile privind dovada intreruperii termenului apartine celui care solicita repunerea in termen. Din termenul de un an se va scadea perioada deja scursa care nu a fost afectata de o cauza de intrerupere.
9. Potrivit prevederilor pct. 43 lit. a) si b) si pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare si functionare, nu sunt de competenta de solutionare a comisiilor de disciplina de pe langa consiliile filialelor:
a) plangerile referitoare la fapte savarsite de membrii Consiliului Superior si ai consiliilor filialelor, inclusiv de presedintii acestora;
b) plangerile referitoare la fapte savarsite de persoane fizice straine carora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat in Romania.
In situatiile de mai sus, plangerile se depun la Comisia superioara de disciplina.
10. In raport de gravitatea abaterilor savarsite si de urmarile acestora, comisia de disciplina de pe langa consiliul filialei, potrivit art. 35 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, aplica urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de exercitare a profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioada de la 3 luni la un an.
#PAGEBREAK#
B. Comisia superioara de disciplina
11. Comisia superioara de disciplina are urmatoarele competente:
a) analizeaza plangerile referitoare la abateri de la conduita etica si profesionala ale membrilor Consiliului Superior si ai consiliilor filialelor, inclusiv ale presedintilor acestora, facand, daca este cazul, propunere de sanctionare Conferintei nationale, care hotaraste [art. 30 lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, pct. 7 lit. g), pct. 43 lit. a) si pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare si functionare];
b) solutioneaza plangerile referitoare la abaterile de la conduita etica si profesionala ale persoanelor fizice straine carora le-ar fi fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat in Romania si aplica, dupa caz, sanctiunile prevazute la art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare [art. 43 lit. b) si pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare si functionare];
c) aplica sanctiunea privind interzicerea dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat membrilor Corpului care au savarsit abateri grave, atat in cauzele judecate de Comisia superioara de disciplina, cat si in cauzele judecate de comisiile de disciplina ale filialelor, daca este cazul, la propunerea acestora [pct. 43 lit. d) din Regulamentul de organizare si functionare];
d) judeca si solutioneaza contestatiile formulate impotriva hotararilor disciplinare pronuntate de comisiile de disciplina ale filialelor [pct. 43 lit. c) din regulamentul sus-mentionat];
e) solutioneaza plangerile referitoare la abateri de la conduita etica si profesionala ale membrilor comisiilor de disciplina de pe langa consiliile filialelor (inclusiv ale presedintilor acestora), aplicand, dupa caz, sanctiunile prevazute la art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
12. Plangerile referitoare la abateri de la conduita etica si profesionala ale membrilor si ale presedintelui Comisiei superioare de disciplina se depun la Consiliul Superior al Corpului, care le analizeaza si le prezinta Conferintei nationale.
C. Atributii comune Comisiei superioare si comisiilor de disciplina ale
filialelor
13. Comisiile de disciplina judeca abaterile disciplinare constand in fapte sau omisiuni savarsite de membrii Corpului, prin nerespectarea obligatiilor ce le revin si a normelor de conduita etica si profesionala, prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, in Regulamentul de organizare si functionare, in Codul etic national al profesionistilor contabili si in hotararile organelor de conducere ale Corpului.
De asemenea, comisiile de disciplina pot judeca si sanctiona disciplinar abaterile savarsite de membrii Corpului prin incalcarea prevederilor din alte acte normative a caror aplicare este gestionata de alte organe abilitate, in masura in care abaterile respective aduc atingere conduitei etice si profesionale, prestigiului si credibilitatii profesiei contabile.
14. Comisiile de disciplina, din punct de vedere al profilului activitatii si al procedurii folosite, sunt asimilabile cu instantele de judecata si, ca urmare, acestea judeca si hotarasc pe baza probelor depuse de cei interesati sau abilitati ori administrate de comisiile de disciplina (documente, declaratii ale martorilor si alte probe administrate pe parcursul elaborarii raportului si al judecarii cauzei).
In cadrul activitatii lor, comisiile de disciplina nu sunt abilitate sa efectueze lucrari contabile, de control sau expertiza contabila care sa constituie probe in solutionarea plangerilor ori sesizarilor primite. Nemultumirile care vizeaza probleme de natura tehnico-contabila in lucrarile executate de membrii Corpului, a caror solutionare presupune completarea sau refacerea lucrarilor pentru stabilirea adevarului, sunt solutionabile de parti potrivit clauzelor prevazute in contractele incheiate de profesionistii contabili cu clientii, in cazul expertizelor contabile si al altor lucrari extrajudiciare, ori de catre organele de cercetare sau de catre instantele de judecata care au dispus efectuarea expertizelor contabile judiciare, aceste organe putand dispune, daca apreciaza ca este cazul, completarea expertizei sau efectuarea de contraexpertize in aceeasi cauza.
15. Daca sunt sesizate cu reclamatii vizand calitatea lucrarilor de expertiza contabila, comisiile de disciplina trebuie sa apeleze la serviciile expertilor verificatori de la nivelul filialei sau de la nivelul Corpului, dupa caz, care, potrivit art. 9 lit. b) din Normele privind activitatea de expertiza contabila judiciara au ca atributie si "intocmirea referatelor de verificare tehnico-profesionala asupra lucrarilor de expertiza contabila aflate pe rol la comisiile de disciplina ale filialelor, la cererea acestor comisii".
16. Abaterile sanctionabile disciplinar, enumerate la pct. 124 si 125 din Regulamentul de organizare si functionare, acopera o mare parte din prevederile cu caracter dispozitiv sau restrictiv stipulate in prezentul regulament, precum si in actul normativ mentionat la pct. 10 din prezentul regulament. Faptul ca abaterile enumerate nu sunt exhaustive rezulta si din finalul textului de la lit. k) al pct. 124 din Regulamentul de organizare si functionare, avand enuntul "precum si orice alte incalcari ale conduitei etice si profesionale".
Astfel, incalcarea unor norme de conduita etica si profesionala si nerespectarea unor cerinte prevazute in Codul etic national al profesionistilor contabili, care pot afecta calitatea lucrarilor, credibilitatea, reputatia, prestigiul si onoarea profesionistilor contabili si ale Corpului in general, sunt de natura a constitui abateri sanctionabile disciplinar, ca de exemplu:
- nerespectarea cerintelor referitoare la integritate si obiectivitate in profesia contabila;
- nerespectarea normelor de conduita si a cerintelor pentru asigurarea independentei in profesia contabila;
- nerespectarea unor obligatii referitoare la relatiile cu colegii liber profesionisti, constand in respectul reciproc, abtinerea de la orice cuvinte jignitoare, imputari rauvoitoare, manifestari dure si necuviincioase, precum si de la orice alte actiuni susceptibile a aduce daune altor profesionisti contabili.
Enumerarile de mai sus nu sunt limitative.
Comisiile de disciplina, respectiv completele de judecata, trebuie sa analizeze cu discernamant si obiectivitate abaterile reclamate, incadrarea lor in prevederile actelor normative care reglementeaza activitatea si conduita etica si profesionala ale profesionistilor contabili mentionate la pct. 10 din prezentul regulament, sa asigure o judecata dreapta si sa aplice, unde este cazul, sanctiunea disciplinara corespunzatoare, in raport cu natura si gravitatea abaterilor, cu consecintele acestora si cu gradul de vinovatie a faptuitorului.
CAPITOLUL III
Primirea, analiza si punerea in lucru a reclamatiilor
(plangerilor, sesizarilor)
17. Se pot adresa comisiilor de disciplina cu reclamatii (plangeri, sesizari), pentru abateri disciplinare savarsite de membrii Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati:
- persoanele fizice si juridice interesate;
- Consiliul Superior, consiliile filialelor si birourile permanente ale acestora;
- secretarul general al Corpului este abilitat sa propuna Comisiei superioare de disciplina pe cei care se fac vinovati de incalcarea reglementarilor privind publicitatea [pct. 40 lit. g) din Regulamentul de organizare si functionare];
- presedintii consiliilor filialelor Corpului, pentru abaterile constatate in actiunile efectuate potrivit Regulamentului privind controlul de calitate in profesia contabila, in conditiile prevazute in prezentul regulament, precum si in alte situatii;
- ceilalti membri ai Corpului.
Reclamatiile vor cuprinde:
a) datele de identificare a partilor, respectiv numele (denumirea), domiciliul sau resedinta, numarul telefonului la care acestia pot fi contactati si profesia reclamantului si paratului;
b) obiectul reclamatiei si motivele de drept si de fapt pe care se intemeiaza reclamatia;
c) dovezile, probele pe care se sprijina fiecare capat de acuzare.
In cazurile in care dovada, probele constau in inscrisuri, acestea vor fi nominalizate in reclamatie si anexate la aceasta, iar pentru proba cu martori, acestia vor fi nominalizati, cu precizarea datelor de identificare mentionate la lit. a) de mai sus.
18. Reclamatia indreptata impotriva mai multor membri ai Corpului va forma obiectul unui singur dosar, daca obiectul reclamatiei il constituie o obligatie comuna ori daca obligatiile au aceeasi cauza.
19. Comisiile de disciplina se pot autosesiza pe baza materialelor aparute in mass-media, in care se fac referiri la abateri disciplinare care ar fi fost savarsite de profesionistii contabili membri ai Corpului, procedand la analiza, instrumentarea si judecarea cazurilor respective potrivit prevederilor prezentului regulament, cu respectarea competentelor prevazute la paragrafele 5, 7 si 10-12.
20. Reclamatiile se inregistreaza la filiala sau la aparatul central la care au fost primite si se transmit comisiei de disciplina pendinte in termen de 48 de ore.
Asupra reclamatiilor primite presedintele comisiei de disciplina il instiinteaza lunar pe presedintele consiliului filialei, pana la data de 5 a lunii urmatoare.
#PAGEBREAK#
21. Presedintele comisiei de disciplina analizeaza reclamatia, urmarind daca:
- sunt mentionate toate datele de identificare a partilor si martorilor, prevazute la pct. 14;
- obiectul reclamatiei si motivele pe care aceasta se intemeiaza sunt clare;
- persoanele reclamate intra in competenta de judecata a comisiei de disciplina careia i-a fost adresata reclamatia; in caz contrar, reclamatia se transmite in termen de 10 zile comisiei de disciplina competente sa o solutioneze sau Comisiei superioare de disciplina.
22. In functie de rezultatele analizei prevazute la pct. 17, presedintele comisiei de disciplina desemneaza ca raportor pe unul dintre membrii alesi ai comisiei de disciplina.
CAPITOLUL IV
Procedura de judecata disciplinara
23. Raportorul desemnat de presedintele comisiei de disciplina analizeaza dosarul cauzei si, daca este cazul, convoaca la sediul comisiei pe reclamant, parat si martori pentru clarificarea tuturor aspectelor din reclamatie si probe. Raportorul va proceda in asa fel incat sa fie complet edificat asupra realitatii in cauza respectiva.
Raportul se intocmeste si se depune la comisia de disciplina in termen de 30 de zile. Daca este necesar, presedintele comisiei de disciplina poate prelungi acest termen sau poate desemna un nou raportor din randul membrilor alesi, titulari sau supleanti.
24. Dupa depunerea raportului, presedintele comisiei de disciplina fixeaza termenul de judecata, dispune citarea partilor si stabileste completul de judecata in vederea judecarii cauzei.
25. Completul de judecata este format din 3 membri ai comisiei de disciplina.
Unul dintre membrii completului de judecata este desemnat presedintele acestuia.
Membrii completului de judecata si raportorul sunt obligati sa completeze o declaratie de independenta, pe propria raspundere, potrivit modelului prevazut in anexa la prezentul regulament.
26. Pentru judecarea cauzei, se citeaza paratul, reclamantul si eventualii martori si avocati propusi de parti.
Citatia este trimisa celor in cauza cu cel putin 10 zile inainte de termenul de judecata, iar dosarul cauzei, cuprinzand in special concluziile raportului, este pus la dispozitia acestora, la secretariatul comisiei de disciplina, cu 7 zile inainte de acelasi termen.
Citarea trebuie facuta prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
27. Daca la primul termen de judecata procedura de citare a fost legal indeplinita, iar paratul nu se prezinta ori nu este reprezentat legal (procurator sau avocat), completul de judecata va dispune amanarea judecarii cauzei la un termen de cel mult 45 de zile, cu repetarea procedurii de citare.
Daca paratul nu se prezinta nici la al doilea termen de judecata si nu face dovada imposibilitatii fizice de a fi prezent, prin certificat medical sau o alta proba relevanta, si nici nu si-a desemnat un reprezentant, judecata se va face in lipsa acestuia.
Audierea partilor si a martorilor nu este publica.
28. La primul termen de judecata partile pot recuza pentru motive temeinice, prezentate in scris in urmatoarele 5 zile, pe presedintele sau pe unii dintre membrii completului de judecata.
De asemenea, daca unul dintre membrii completului de judecata se afla in una dintre situatiile care pot duce la recuzare, acesta se poate abtine printr-o cerere scrisa, motivata, adresata presedintelui comisiei de disciplina, in termen de 5 zile de la desemnare.
Motivele temeinice care pot duce la recuzarea membrilor completului de judecata si, respectiv, la cererea de abtinere a acestora sunt:
a) exista relatii de rudenie, pana la gradul al II-lea inclusiv, intre membrul completului de judecata vizat si una dintre parti;
b) membrul completului de judecata vizat si-a manifestat anterior opiniile in legatura cu abaterile reclamate;
c) alte situatii care pot determina ca membrul completului de judecata sa nu se poata exprima obiectiv in cauza supusa judecatii.
Daca motivele de recuzare sau de abtinere sunt temeinice, presedintele comisiei de disciplina va dispune inlocuirea membrului completului de judecata vizat.
Daca cel vizat este presedintele comisiei de disciplina, cererea de recuzare sau de abtinere se solutioneaza de catre Comisia superioara de disciplina sau de catre Consiliul Superior (in cazul presedintelui Comisiei superioare de disciplina).
29. Cauza se afla in stare de judecata daca partile au fost legal citate conform prevederilor prezentului regulament, au fost solutionate cererile cu privire la recuzare sau abtinere si partile nu au solicitat administrarea altor probe decat cele prezentate anterior si administrate de raportor.
In mod exceptional, la primul termen de judecata partile pot solicita completarea probelor, situatie in care, daca aceasta cerere va fi incuviintata, cauza se va intoarce la raportor pentru suplimentarea raportului in functie de noile probe admise.
Raportorul va proceda la completarea raportului in termen de 15 zile de la incuviintarea administrarii de noi probe.
30. Dezbaterile au loc fara publicitate, in prezenta partilor, si sunt conduse de presedintele completului de judecata, dupa cum urmeaza:
- raportorul prezinta oral sinteza raportului;
- reclamantul, daca este prezent, isi sustine oral faptele sesizate in reclamatie, avand totodata libertatea de a renunta, partial sau total, la incriminarile din reclamatie si, respectiv, la depozitiile martorilor;
- paratul isi prezinta apararile, personal sau prin reprezentant;
- pe parcursul dezbaterilor, in functie de oportunitate, sunt chemati martorii pentru depozitii, daca acestia au fost propusi de parti.
Cu incuviintarea presedintelui, ceilalti membri ai completului de judecata, in virtutea rolului lor activ, pot interveni pe parcursul dezbaterilor pentru solicitarea unor lamuriri sau pentru clarificarea unor aspecte prezentate in cadrul dezbaterilor.
#PAGEBREAK#
31. In urma dezbaterilor, secretarul (referentul) comisiei de disciplina redacteaza o incheiere in care sunt consemnate prezenta, depozitiile partilor si, dupa caz, ale martorilor si interventiile membrilor completului de judecata.
32. In termen de 15 zile de la incheierea dezbaterilor, completul de judecata se va pronunta prin hotarare asupra admiterii plangerii si aplicarii de sanctiuni sau respingerii acesteia ca nefondata, prescrisa sau din alte motive.
Membrii completului de judecata hotarasc, fara publicitate, cu majoritate de voturi. Hotararea se semneaza de toti membrii completului de judecata si de secretarul (referentul) comisiei.
In hotarare se vor face referiri la: identitatea reclamantului si a paratului, obiectul reclamatiei pe scurt, abaterile disciplinare confirmate sau neconfirmate, sanctiunea disciplinara aplicata ori neaplicarea de sanctiuni, mentiunea referitoare la dreptul si termenul de contestare a hotararii si unde se adreseaza contestatia.
33. Hotararile comisiilor de disciplina (adoptate de completele de judecata) se comunica in termen de 15 zile de la data adoptarii lor, prin scrisoare recomandata, persoanelor interesate (reclamant si parat).
Hotararile comisiei de disciplina a filialei se comunica si presedintelui consiliului filialei.
In cazul hotararii comisiei de disciplina a filialei prin care s-a concluzionat ca in cauza supusa judecarii este aplicabila sanctiunea privind interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat (pentru care nu este competenta a o aplica), aceasta hotarare si dosarul cauzei vor fi inaintate in acelasi termen Comisiei superioare de disciplina, care va hotari si va comunica hotararea luata reclamantului, paratului si comisiei de disciplina a filialei.
34. Impotriva hotararilor comisiilor de disciplina se pot fac contestatii astfel:
a) hotararile comisiei de disciplina a filialei pot fi contestate de cei interesati, precum si de consiliul filialei la Comisia superioara de disciplina in termen de 30 de zile de la data comunicarii (pct. 45 din Regulamentul de organizare si functionare).
In perioada de judecare a contestatiei se suspenda aplicarea prevederilor hotararii de sanctionare.
In situatia in care un membru al Corpului este sanctionat cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei, perioada de suspendare va incepe sa curga de la:
- expirarea perioadei de contestare, in cazul in care hotararea nu a fost contestata;
- data pronuntarii Comisiei superioare de disciplina pentru mentinerea hotararii de suspendare, in urma judecarii contestatiei.
Contestatia se depune la comisia de disciplina a filialei, care o va trimite la Comisia superioara de disciplina, in termen de 15 zile de la inregistrare, impreuna cu dosarul cauzei, care va contine si punctul de vedere documentat al comisiei de disciplina a filialei referitor la toate problemele care fac obiectul contestatiei.
Comisia superioara de disciplina analizeaza contestatia, punctul de vedere al comisiei de disciplina a filialei referitor la problemele contestate si celelalte documente din dosarul cauzei si hotaraste fie:
- respingerea contestatiei si mentinerea hotararii comisiei de disciplina a filialei, daca in contestatie nu au fost aduse elemente noi fata de cele existente la dosar si numai dupa ce, in urma analizei dosarului, s-a ajuns la concluzia ca in prima instanta s-a tinut seama de toate elementele cuprinse in contestatie; fie
- admiterea contestatiei; in acest caz se procedeaza la judecarea cauzei, respectandu-se procedurile prevazute la pct. 19-29 de mai sus. Dupa judecare se poate hotari modificarea sau anularea hotararii comisiei de disciplina a filialei ori anularea acestei hotarari urmata de restituirea cauzei pentru rejudecare de catre comisia de disciplina a filialei.
Hotararea Comisiei superioare de disciplina se comunica celui care a facut contestatia si comisiei de disciplina a filialei, in termen de 15 zile de la data adoptarii;
b) hotararile Comisiei superioare de disciplina pot fi contestate la Consiliul Superior in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la luarea la cunostinta.
Contestatia nu suspenda aplicarea hotararii (pct. 50 din Regulamentul de organizare si functionare).
Consiliul Superior analizeaza in plenul sau contestatia si dosarul cauzei, inclusiv punctul de vedere al Comisiei superioare de disciplina referitor la problemele contestate, si se pronunta fie pentru respingerea contestatiei si mentinerea hotararii Comisiei superioare de disciplina, fie pentru admiterea contestatiei si restituirea cauzei spre rejudecare de catre Comisia superioara de disciplina intr-un complet de 3 membri, altii decat cei care s-au pronuntat anterior.
Hotararile Consiliului Superior privind mentinerea sanctiunii aplicate, precum si hotararile Comisiei superioare de disciplina pronuntate dupa rejudecare sunt definitive si se comunica de catre presedintele Comisiei superioare de disciplina celor interesati, in termen de 10 zile de la data adoptarii lor.
35. Toate actele care emana de la comisiile de disciplina sunt semnate de catre presedintii comisiilor respective sau de inlocuitorii desemnati de acestia, iar hotararile pronuntate se semneaza de presedintele completului de judecata si de ceilalti membri ai acestuia, precum si de secretarul (referentul) comisiei de disciplina.
CAPITOLUL V
Drepturile si obligatiile membrilor comisiilor de disciplina
36. Presedintii comisiilor de disciplina si membrii completelor de judecata au dreptul de acces la informatiile si datele necesare solutionarii cauzelor ce le sunt adresate.
37. Presedintii comisiilor de disciplina, in cauzele mai complexe, cu consultarea presedintelui consiliului filialei sau al Consiliului Superior, dupa caz, pot antrena experti contabili si juristi care se bucura de autoritate profesionala si morala pentru a sprijini raportorul in intocmirea raportului in astfel de cauze. Persoanele antrenate in acest scop pot fi retribuite in conditiile stabilite de Biroul permanent al Consiliului Superior.
38. Membrii comisiilor de disciplina antrenati in solutionarea cauzelor au dreptul la o indemnizatie stabilita si revizuita periodic de Biroul permanent al Consiliului Superior.
39. Membrii comisiilor de disciplina au dreptul la o tinuta adecvata (roba) care li se va asigura gratuit si care va fi folosita cu prilejul dezbaterilor in sedintele completului de judecata.
40. Completele de judecata au dreptul sa hotarasca obligarea membrului Corpului sanctionat la suportarea cheltuielilor de judecata, care se vor stabili in functie de complexitatea cauzei.
#PAGEBREAK#
41. Membrii comisiilor de disciplina, precum si secretarul (referentul) acestora sunt raspunzatori de pastrarea secretului profesional in exercitarea mandatului si atributiilor care le-au fost conferite.
De asemenea, au obligatia sa respecte confidentialitatea informatiilor, documentelor si lucrarilor despre care iau cunostinta sau la care participa, atat personal, cat si de catre alte persoane antrenate in diferitele etape ale solutionarii cauzelor, potrivit prezentului regulament.
42. Membrii comisiilor de disciplina care, in mod repetat, nu raspund sarcinilor repartizate de presedinte sau nu dovedesc obiectivitate si impartialitate in solutionarea cauzelor vor fi inlocuiti de catre Consiliul Superior, la propunerea presedintelui Comisiei superioare de disciplina. In acest scop, pentru filiale, presedintii comisiilor de disciplina vor inainta propunerile motivate la Comisia superioara de disciplina; pentru membrii Comisiei superioare de disciplina desemnati de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Justitiei, propunerile de inlocuire vor fi inaintate de Corp celor doua ministere.
La proxima adunare generala de la filiale si, respectiv, la proxima Conferinta nationala, membrii comisiilor de disciplina inlocuitori, numiti de Consiliul Superior potrivit alineatului precedent, vor fi supusi confirmarii acestor organe ori vor fi alesi alti membri.
43. Potrivit art. 391 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, comisiile de disciplina au obligatia sa transmita reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice pe langa Consiliul Superior si consiliile filialelor, dupa caz, cu 7 zile inainte, materialele supuse dezbaterilor acelor comisii (alte eventuale dezbateri decat cele referitoare la solutionarea reclamatiilor pentru abateri disciplinare).
44. Comisiile de disciplina vor intocmi anual un proiect de buget propriu, care se inglobeaza in bugetul filialei, respectiv al Corpului, unde se conduce evidenta executarii acestuia.
45. Pentru constituirea jurisprudentei disciplinare, Comisia superioara de disciplina va intocmi o culegere cu solutiile proprii pronuntate, cat si cu cele pronuntate de comisiile de disciplina ale filialelor, care se va publica anual in revista Corpului.
46. In vederea perfectionarii activitatii comisiilor de disciplina, Comisia superioara de disciplina va organiza periodic intalniri de lucru si de schimb de experienta cu presedintii comisiilor de disciplina de la filiale, la sediul Consiliului Superior sau pe zone teritoriale.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
47. Consiliile filialelor si Consiliul Superior al Corpului vor asigura spatiul si dotarile necesare desfasurarii activitatii comisiilor de disciplina si dezbaterilor in sedintele de judecata.
48. Presedintii comisiilor de disciplina vor organiza evidenta si circuitul optim al documentelor legate de activitatea comisiei, inregistrarea intr-un registru de intrare-iesire a corespondentei primite si expediate (reclamatii, contestatii, comunicari ale hotararilor completului de judecata si alte corespondente), indosarierea corespondentei si materialelor scrise adiacente in dosare ale fiecarei cauze primite pentru solutionare sau in dosare distincte pe naturi de probleme la care se refera, in cazul celorlalte corespondente, si materiale interne care nu au legatura cu cauzele disciplinare.
Registrul de intrare-iesire al comisiei de disciplina va fi conceput si completat astfel incat sa reflecte, pentru fiecare document inregistrat, numarul curent si data primirii-iesirii la si de la comisie, numarul de referinta si data de intrare sau de iesire de la registratura filialei (sau a Corpului, dupa caz), expeditorul sau destinatarul, continutul pe scurt, modul de solutionare, unde este cazul, si alte eventuale elemente considerate necesare.
Materialele si documentele interne, produse in cadrul comisiei de disciplina, cum ar fi raportul raportorului, incheierile privind dezbaterile in completul de judecata, hotararile completului de judecata si alte materiale interne, nu se inregistreaza in registrul de intrare-iesire cu numere de ordine distincte (acestea nefiind inregistrate nici la registratura generala a filialei sau a Corpului, dupa caz); astfel de materiale trebuie sa fie datate si semnate de autori sau de cei obligati sa le semneze si se indosariaza la dosarul fiecarei cauze la care se refera sau in dosare distincte, pe naturi de probleme, cum s-a aratat mai sus.
Hotararile completului de judecata se numeroteaza cronologic, anual, incepand cu nr. 1 pana la numarul ultimei hotarari adoptate in anul respectiv, evidentiate intr-un caiet-opis, indicandu-se in dreptul fiecareia cauza la care se refera.
Arhiva comisiei de disciplina va fi pastrata ordonat, in fisete metalice si in deplina siguranta.
49. Activitatea membrilor comisiilor de disciplina, inclusiv a presedintilor acestora, este analizata de Consiliul Superior al Corpului, care ia masuri administrative, organizatorice, inclusiv de natura disciplinara, care sa asigure ca actiunile de investigare si de sanctionare a abaterilor se efectueaza potrivit regulamentelor, reglementarilor si normelor profesionale in vigoare.
Masuri de natura disciplinara ce pot fi luate de Consiliul Superior sunt:
a) recomandarea de abtinere de a mai face parte din completele de judecata in urmatoarele 3-5 cauze;
b) suspendarea activitatii pana la urmatoarea adunare generala sau conferinta nationala.
50. In toate cazurile in care in prezentul regulament este folosita sintagma "comisiile de disciplina" fara a se preciza apartenenta acestora, se intelege atat comisia de disciplina de pe langa consiliul filialei, cat si Comisia superioara de disciplina de pe langa Consiliul Superior al Corpului.
51. Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila.
52. Prezentul regulament a fost aprobat de Conferinta nationala a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania in sedinta din 24 martie 2007.
La data adoptarii prezentului regulament se abroga orice reglementare contrara.
#PAGEBREAK#
ANEXÃ
la regulament
DECLARATIE
Subsemnatul .................................., presedinte/membru al comisiei de disciplina/Comisiei Superioare de Disciplina in legatura cu cauza care face obiectul dosarului nr. ........../............... al .........................., declar urmatoarele:
a) nu ma aflu in niciuna dintre situatiile de incompatibilitate sau conflict de interese prevazute de art. 11 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) fata de prevederile reglementarilor sus-mentionate ma aflu in urmatoarele situatii:
........................................................................... ................................................................................
........................................................................... ................................................................................
........................................................................... ................................................................................
Prezenta declaratie este data pe propria raspundere, fiind conforma cu realitatea, avand in vedere prevederile legii privind falsul in inscrisuri si declaratii.
Data Semnatura
......................... ...........................
Comentarii articol (0)