Ministerul Finantelor a facut de curand publica o ordonanta prin care se doreste modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicatã în anul 2002. Reglementãrile contabile emise anterior în temeiul Legii contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, rãman aplicabile, în mãsura în care nu contravin prezentelor reglementãri, panã la elaborarea unor noi norme în baza prevederilor prezentei ordonante.
Completarile aduse de lege vizeaza informatiile pe care trebuie sa le contina documentele justificative:
1) denumirea documentului;
2) numãrul ºi data întocmirii documentului;
3) descrierea operaþiunii economico – financiare, iar atunci când este necesar, precizarea temeiului legal al efectuãrii acesteia;
4) elementele operaþiunii (cantitate, preþ ºi valoare totalã);
5) numele pãrþilor participante la operaþiune;
6) adresele sediilor sau locurilor de rezidenþã ale pãrþilor participante la operaþiune;
7) semnãtura(urile) certificând operaþiunea, furnizatã de persoana reprezentând unitatea care înregistreazã operaþiunea în contabilitatea acesteia.
De asemenea, cerinþele privind utilizarea documentelor electronice, inclusiv autenticitatea ºi relevanþa trebuie guvernate de Legea privind semnãtura electronicã. Pentru înregistrarea în contabilitate a documentelor electronice sunt acceptate doar documentele executate cu semnãturã electronicã cu condiþia ca ele sã îndeplineascã cerinþele acestei legi ºi dacã validitatea certificatului emis de serviciul de certificare al emitentului poate fi controlatã în perioada specificatã.
Registrele de contabilitate obligatorii, documentele justificative care stau la baza înregistrãrilor în contabilitatea financiarã, jurnalele, contractele, situaþiile financiare ºi alte documente care sunt necesare pentru reconstituirea operaþiunii, în timpul auditului sau altei forme de verificare, precum ºi documentele care confirmã drepturile ºi obligaþiile pe termen lung se pãstreazã în arhiva persoanelor prevãzute la art. 1 timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exerciþiului în cursul cãruia au fost întocmite, cu excepþia statelor de salarii ºi a situaþiilor financiare anuale, care se pãstreazã timp de 50 de ani. Regulile ºi procedurile contabile se pãstreazã timp de 10 ani de la data adoptãrii sau modificãrii lor.
Pentru cei interesati, Avocatnet.ro prezinta mai jos, in integritatea sa, proiectul de ordonanta de modificare si completare a Legii contabilitatii:
15.07.2004- Proiect -
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANÞÃ
pentru modificarea ºi completarea Legii contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã în anul 2002
Art. I. – Legea contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629/26 august 2002, se modificã ºi se completeazã dupã cum urmeazã:
CAPITOLUL I
1. La articolul 1, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (21), cu urmãtorul cuprins:
“(21) Prevederile prezentei legi se aplicã ºi subunitãþilor fãrã personalitate juridicã, cu sediul în strãinãtate, ce aparþin persoanelor prevãzute la alin. (1) ºi (2), cu sediul sau domiciliul în România, cât ºi sediilor permanente din România ce aparþin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în strãinãtate.”
2. La articolului 4, dupã alineatul (1) al articolului 4 se introduce alineatul (1¹), cu urmãtorul cuprins:
„(1¹) Ministerul Finanþelor Publice elaboreazã ºi emite norme privind evidenþa contabilã în partidã simplã pentru persoanele fizice ºi asociaþiile fãrã personalitate juridicã ale acestora, care au calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile legale, precum ºi pentru reprezentanþe.”
3. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
„(2) Categoriile de persoane juridice care pot þine contabilitatea în partidã simplã se stabilesc prin ordin al ministrului finanþelor publice.”
4. La articolului 5, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2¹), cu urmãtorul cuprins:
„(2¹) Ministerul Finanþelor Publice poate aproba pentru anumite categorii de persoane juridice fãrã scop patrimonial excepþii de la obligaþia de a întocmi ºi depune situaþii financiare anuale.”
5. La articolul 6, dupã alineatul (2) se introduc alineatele ( 2-1) , (2-2), (2-3) , (2-4), cu urmãtorul cuprins:
„(2-1) Documentele justificative trebuie sã conþinã cel puþin urmãtoarele informaþii:
1) denumirea documentului;
2) numãrul ºi data întocmirii documentului;
3) descrierea operaþiunii economico – financiare, iar atunci când este necesar, precizarea temeiului legal al efectuãrii acesteia;
4) elementele operaþiunii (cantitate, preþ ºi valoare totalã);
5) numele pãrþilor participante la operaþiune;
6) adresele sediilor sau locurilor de rezidenþã ale pãrþilor participante la operaþiune;
7) semnãtura(urile) certificând operaþiunea, furnizatã de persoana reprezentând unitatea care înregistreazã operaþiunea în contabilitatea acesteia.
(2-2) O înregistrare contabilã trebuie sã conþinã urmãtoarele informaþii:
1) data operaþiunii;
2) numãrul înregistrãrii;
3) conturile debitate ºi creditate ºi sumele corespunzãtoare;
4) o scurtã descriere a operaþiunii.
(2-3) Cerinþele prevãzute la alin. (2-1) pct. 6) – 8) nu se aplicã documentelor justificative dacã informaþiile specificate în aceste clauze au fost înregistrate într-un document de sintezã, respectiv jurnal, situaþie ºi alte documente similare, întocmit pe baza documentelor justificative corespondente.
(2-4) Înregistrãrile de ajustare fãcute înainte de întocmirea situaþiilor financiare trebuie susþinute de documente de ajustare a înregistrãrilor. În documentul de ajustare a înregistrãrilor, informaþiile cerute la alin. (2-1) pct. 5) ºi 6) se înlocuiesc cu numele persoanei care a întocmit documentul justificativ de ajustare. Documentul de ajustare stã la baza întocmirii notei de contabilitate.”
6. Articolul 7 se abrogã.
7. Alineatul (3) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
„ (3) Rezultatul inventarierii se înregistreazã în contabilitate potrivit reglementãrilor contabile aplicabile.”
8. Alineatul (3) al articolului 9 se abrogã.
9. Alineatul (1) al articolului 10 va avea urmãtorul cuprins:
„(1) Documentele oficiale de prezentare a situaþiei economico-financiare a persoanelor prevãzute la art. 1 sunt situaþiile financiare anuale, care trebuie sã ofere o imagine fidelã a poziþiei financiare, performanþei economice ºi a celorlalte informaþii referitoare la activitatea desfãºuratã.”
10. Alineatul (3) al articolului 10 va avea urmãtorul cuprins:
“(3) Societãþile comerciale de grup vor întocmi ºi vor prezenta ºi situaþii financiare anuale consolidate, în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile grupurilor de societãþi.”
11. Dupã articolul 13 se introduc articolele 13¹ ºi 13², cu urmãtorul cuprins:
“Art. 13¹ - Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achiziþie, de producþie sau la valoarea justã pentru alte intrãri decât cele prin achiziþie sau producþie, dupã caz.”
“Art. 13² - Creanþele ºi datoriile se înregistreazã în contabilitate la valoarea lor nominalã.”
12. Alineatele (1), (3) ºi (4) ale articolului 18 vor avea urmãtorul cuprins:
„Art. 18. – (1) În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileºte cumulat de la începutul anului.
(3) Repartizarea profitului se înregistreazã în contabilitate pe destinaþii, în conformitate cu prevederile legale.
(4) Pierderea contabilã se acoperã din profitul exerciþiului financiar ºi cel reportat, din rezerve ºi capital social , potrivit hotãrârii adunãrii generale a acþionarilor sau asociaþilor.”
13. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
„Art. 21. - Pentru verificarea înregistrãrii corecte în contabilitate a operaþiunilor efectuate, se întocmeºte balanþa de verificare.”
14. Articolul 22 se abrogã.
15. Dupã articolul 23 se introduc articolele 23¹, 23², 23³ ºi 23-4, cu urmãtorul cuprins:
“Art. 23¹ - (1) Cerinþele privind utilizarea documentelor electronice, inclusiv autenticitatea ºi relevanþa trebuie guvernate de Legea privind semnãtura electronicã. Pentru înregistrarea în contabilitate a documentelor electronice sunt acceptate doar documentele executate cu semnãturã electronicã cu condiþia ca ele sã îndeplineascã cerinþele acestei legi ºi dacã validitatea certificatului emis de serviciul de certificare al emitentului poate fi controlatã în perioada specificatã.
(2) Când un document contabil de înregistrare în contabilitate este generat printr-un procedeu tehnic sau optic, sunt necesare urmãtoarele:
a) tipãrirea documentelor cât mai repede posibil, în scopul vizualizãrii datelor;
b) stabilirea listei codurilor, în scopul identificãrii clare a datelor.”
„Art. 23². - (1) Jurnalele ºi registrele de contabilitate ale unei unitãþi trebuie sã permitã reflectarea înregistrãrii operaþiunilor în ordine cronologicã (jurnal) ºi dupã cont (carte mare).
(2) Jurnalele ºi registrele de contabilitate trebuie întocmite ºi pãstrate:
- ca documente scrise de mânã sau tipãrite; sau
- pe suport magnetic, care dã posibilitatea tipãririi, dacã autenticitatea informaþiei este asiguratã.”
„Art. 23³. - (1) Informaþiile ºi înregistrãrile în documentele contabile primare ºi de sintezã nu trebuie ºterse sau corectate fãrã documente de ajustare. O înregistrare contabilã incorectã trebuie corectatã printr-o înregistrare de ajustare care conþine o referinþã la numãrul înregistrãrii corectate. Dacã o corecþie nu este susþinutã de un document justificativ, trebuie întocmit un document de ajustare, explicând corecþia.
(2) În plus faþã de informaþiile cerute de art. 6 alin (2¹) un document de ajustare trebuie sã stabileascã conþinutul corecþiei. Documentul sursã original ºi înregistrarea originalã trebuie completate de o referinþã la documentul ºi înregistrarea de corecþie.”
„Art. 23-4. - O unitate trebuie sã-ºi stabileascã politicile ºi procedurile contabile care reglementeazã întocmirea documentelor ºi înregistrarea operatiunilor, inventarierea fizicã a activelor, a datoriilor, întocmirea ºi pãstrarea documentelor justificative ºi contabile, þinerea jurnalelor ºi registrelor de contabilitate, planul de conturi, utilizarea codurilor ºi abrevierilor, criteriile utilizate pentru clasificarea activelor imobilizate ºi curente, utilizarea soft-urilor contabile ºi procedurile pentru întocmirea situaþiilor financiare.”
16. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
„Art. 24. – (1) Registrele de contabilitate obligatorii, documentele justificative care stau la baza înregistrãrilor în contabilitatea financiarã, jurnalele, contractele, situaþiile financiare ºi alte documente care sunt necesare pentru reconstituirea operaþiunii, în timpul auditului sau altei forme de verificare, precum ºi documentele care confirmã drepturile ºi obligaþiile pe termen lung se pãstreazã în arhiva persoanelor prevãzute la art. 1 timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exerciþiului în cursul cãruia au fost întocmite, cu excepþia statelor de salarii ºi a situaþiilor financiare anuale, care se pãstreazã timp de 50 de ani.
(2) Regulile ºi procedurile contabile se pãstreazã timp de 10 ani de la data adoptãrii sau modificãrii lor.
(3) Schimbarea modului de organizare a unitãþii (inclusiv încetarea activitãþii fãrã a avea succesor) în timpul perioadei de pãstrare a documentelor, nu exonereazã de aceastã obligaþie, prin urmare trebuie luate mãsuri de pãstrare a documentelor.
(4) În caz de încetare a activitãþii unitãþii, documentele se predau la arhivele statului în conformitate cu dispoziþiile legale privind Fondul Arhivistic Naþional al României, dacã legea nu dispune altfel.
(5) Documentele pot fi pãstrate în format electronic dacã programul utilizat permite regãsirea tuturor informaþiilor conþinute în documentul iniþial într-o formã perfect lizibilã, dacã este exclusã posibilitatea manipulãrii sau falsificãrii datelor stocate în formulare ºi dacã sunt satisfãcute cerinþele prevãzute de art. 6 alin. (2¹).
(6) Arhivarea documentelor justificative ºi contabile se face, de asemenea, în conformitate cu prevederile legale ºi cu respectarea urmãtoarelor reguli generale:
- documentele se grupeazã în dosare, numerotate, ºnuruite ºi parafate;
- gruparea documentelor în dosare se face cronologic ºi sistematic, în cadrul fiecãrui exerciþiu financiar la care se referã acestea. În cazul fuziunii sau al lichidãrii societãþii, documentele aferente acestei perioade se arhiveazã separat;
- dosarele conþinând documente contabile se pãstreazã în spaþii amenajate în acest scop, asigurate împotriva degradãrii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor;
- evidenþa documentelor la arhivã se þine cu ajutorul unui registru de evidenþã curentã, în care sunt þinute evidenþele dosarelor ºi documentelor contabile intrate în arhivã, precum ºi miºcarea acestora în decursul timpului.
(7) Eliminarea din arhivã a documentelor al cãror termen legal de pãstrare a expirat se face de cãtre o comisie sub conducerea administratorului sau ordonatorului de credite, dupã caz, cu acest prilej întocmindu-se un proces-verbal ºi operându-se scãderea documentelor eliminate din registrul de evidenþã curentã al arhivei.”
17. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
„Art. 25. – (1) În caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor lua mãsuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la constatare.
(2) Orice persoanã care constatã pierderea, sustragerea sau distrugerea unor documente justificative sau contabile are obligaþia sã încunoºtinþeze, în scris, în termen de 24 de ore de la constatare, conducãtorul unitãþii sau altã persoanã care are obligaþia gestionãrii patrimoniului.
În termen de cel mult 5 zile de la primirea comunicãrii se va încheia un proces-verbal care va cuprinde:
- datele de identificare a documentului dispãrut;
- numele ºi prenumele persoanei responsabile cu pãstrarea documentului;
- data ºi împrejurãrile în care s-a constatat lipsa documentului respectiv.
Procesul-verbal se semneazã de cãtre:
- conducãtorul unitãþii;
- conducãtorul compartimentului financiar-contabil sau persoana împuternicitã sã îndeplineascã aceastã funcþie;
- persoana responsabilã cu pãstrarea documentului ºi
- ºeful ierarhic al persoanei responsabile cu pãstrarea documentului, dupã caz.
Persoana responsabilã este obligatã ca, odatã cu semnarea procesului-verbal, sã dea o declaraþie scrisã asupra împrejurãrilor în care a dispãrut documentul respectiv.
Când dispariþia documentelor se datoreazã însuºi conducãtorului untitãþii, mãsurile prevãzute de prezentele norme se iau de cãtre ceilalþi membri ai consiliului de administraþie, dupã caz.
(3) Ori de câte ori pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor constituie infracþiune, se încunoºtinþeazã imediat organele de urmãrire penalã.
(4) Reconstituirea documentelor se face pe baza unui „dosar de reconstituire“, întocmit separat pentru fiecare caz.
Dosarul de reconstituire trebuie sã conþinã toate lucrãrile efectuate în legãturã cu constatarea ºi reconstituirea documentului dispãrut, ºi anume:
- sesizarea scrisã a persoanei care a constatat dispariþia documentului;
- procesul-verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii ºi declaraþia persoanei responsabile cu pãstrarea documentului respectiv;
- dovada sesizãrii organelor de urmãrire penalã sau dovada sancþionãrii disciplinare a persoanei vinovate, dupã caz;
- dispoziþia scrisã a conducãtorului unitãþii pentru reconstituirea documentului;
- o copie a documentului reconstituit.
(5) În cazul în care documentul dispãrut a fost emis de o altã unitate, reconstituirea se va face de unitatea emitentã, prin emiterea unei copii de pe documentul existent la aceasta, la cererea scrisã a conducãtorului unitãþii solicitatoare. În acest caz, unitatea emitentã va trimite unitãþii solicitatoare, în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii, documentul reconstituit.
(6) Documentele reconstituite vor purta în mod obligatoriu ºi vizibil menþiunea „RECONSTITUIT“, cu specificarea numãrului ºi datei dispoziþiei pe baza cãreia s-a fãcut reconstituirea, ºi vor constitui baza legalã pentru efectuarea înregistrãrilor în contabilitate.
Nu se pot reconstitui documentele de cheltuieli nenominale (bonuri, bilete de cãlãtorie nenominale etc.) pierdute, sustrase sau distruse înainte de a fi înregistrate în contabilitate. În acest caz, vinovaþii de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor suportã paguba, sumele respective recuperându-se potrivit prevederilor legale.
(7) Gãsirea ulterioarã a documentelor originale, care au fost reconstituite, nu anuleazã sancþiunile disciplinare sau penale, însã poate constitui motiv de revizuire a acestor sancþiuni, în condiþiile legii.
Pentru pagubele generate de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor se stabilesc rãspunderi materiale, care cuprind ºi eventualele cheltuieli ocazionate de reconstituirea ºi gãsirea acestora.
În cazul gãsirii ulterioare a originalului, documentul reconstituit se anuleazã pe baza unui proces-verbal, împreunã cu care se ataºeazã la dosarul de reconstituire.
18. Dupã titlul capitolului IV se introduce articolul 25¹, cu urmãtorul cuprins:
„Art. 25¹. – (1) Exerciþiul financiar reprezintã perioada pentru care trebuie întocmite situaþiile financiare anuale ºi, de regulã, coincide cu anul calendaristic.
(2) Exerciþiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursale cu sediul în Romania ce aparþin unei persoane juridice strãine, dacã exerciþiul financiar diferã ºi pentru societatea de origine;
b) pentru filialele consolidate ale societãþii mamã – cu excepþia instituþiilor de credit, societãþilor financiare ºi societãþilor de asigurare – precum ºi pentru filialele filialelor dacã exercitiul financiar diferã pentru societatea mamã.
(3) Durata exerciþiului financiar este de 12 luni.
(4) Exerciþiul financiar al unitãþilor nou înfiinþate începe la data înfiinþãrii (data înregistrãrii la instituþiile abilitate).
(5) Exerciþiul financiar poate fi mai mic de 12 luni când are loc trecerea de la anul calendaristic la un exerciþiu financiar care diferã de anul calendaristic.
(6) Exerciþiul financiar al unei societãþi care se reorganizeazã( fuziune, divizare) începe la data bilanþului exerciþiului financiar anterior ºi se încheie când reorganizarea este înregistratã la Oficiul registrului comerþului.
Exerciþiul financiar al unei societãþi înfiinþate prin reorganizare începe când reorganizarea este înregistratã la Oficiul registrului comerþului.
(7) Exerciþiul financiar al unei societãþi care se lichideazã sau se dizolvã începe la data bilanþului exerciþiului financiar anterior ºi se încheie în ziua precedentã datei când începe lichidarea sau procedura de dizolvare.
Perioada de lichidare este consideratã un exerciþiu financiar indiferent de durata sa.
(8) În general perioada dizolvãrii voluntare este un exerciþiu financiar. Dacã procedura nu este finalizatã în cadrul celor 12 luni calendaristice, lungimea exerciþiului financiar în condiþiile procedurii de dizolvare este de 12 luni, în timp ce ultimul exerciþiu financiar poate fi mai mic de 12 luni calendaristice.
(9) Situaþiile financiare anuale consolidate ale unei societãþi mamã se întocmesc pentru exerciþiul financiar acoperit de situaþiile financiare anuale ale societãþii mamã. Dacã exerciþiul financiar al filialelor diferã de exerciþiul financiar acoperit de situaþiile financiare anuale ale societãþii mamã, exerciþiul financiar al situaþiilor financiare consolidate poate fi acelaºi ca cel al societãþii celei mai importante sau majoritãþii societãþilor consolidate.
(10) Exerciþiul financiar pentru stat ºi instituþiile publice este anul bugetar.”
19. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 26.-(1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligaþia sã întocmeascã situaþii financiare anuale, inclusiv în situaþia fuziunii, divizãrii sau încetãrii activitãþii acestora, în condiþiile legii.
(2) Ministerul Finanþelor Publice poate stabili întocmirea ºi depunerea situaþiilor financiare ºi la alte perioade decât anual, în cadrul exerciþiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplicã reglementãri contabile conforme cu Standardele Internaþionale de Raportare Financiarã situaþiile financiare anuale se compun din bilanþ, cont de profit ºi pierdere, situaþia modificãrilor capitalului propriu, situaþia fluxurilor de trezorerie, politici contabile ºi note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea reglementãrilor prevãzute la alin. (3), aplicã reglementãri contabile conforme cu directivele europene ºi întocmesc situaþii financiare anuale, care se compun din bilanþ, cont de profit ºi pierdere, politici contabile ºi note explicative.
(5) Criteriile menþionate la alin. (4) ºi categoriile de persoane care aplicã reglementãrile prevãzute la alin. (3) ºi (4) se stabilesc prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(6) Pentru persoanele juridice fãrã scop patrimonial situaþiile financiare anuale se compun din bilanþ, contul rezultatului exerciþiului, politici contabile ºi note explicative.
(7) Situaþiile financiare anuale sunt însoþite de raportul administratorilor.
(8) Instituþiile publice întocmesc situaþii financiare trimestriale ºi anuale, care se compun din bilanþ, cont de execuþie bugetarã ºi anexe.”
20. Dupã articolul 26 se introduc articolele 26-1- 26-12 cu urmãtorul cuprins:
„Art. 26-1. – O societate mamã trebuie sã întocmeascã atât raport anual pentru propria activitate cât ºi raport anual consolidat.”
„Art. 26-2. – Raportul anual cuprinde situaþiile financiare anuale, raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupã caz, ºi propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.”
„Art. 26-3. –Persoanele prevãzute la art.1 trebuie sã asigure comparabilitatea situaþiilor financiare anuale pentru exerciþii financiare consecutive, din punct de vedere al structurii ºi conþinutului bilanþului ºi contului de profit ºi pierdere, precum ºi consecvenþa principiilor ºi procedurilor de evaluare a elementelor bilanþiere.”
„Art. 26-4. – La întocmirea situaþiilor financiare anuale trebuie respectate urmãtoarele principii de bazã :
a) Principiul continuitãþii activitãþii. Acesta presupune cã unitatea îºi continuã în mod normal funcþionarea într-un viitor previzibil, fãrã a intra în imposibilitatea continuãrii activitãþii sau fãrã reducerea semnificativã a acesteia. Dacã administratorii au luat cunoºtinþã de unele elemente de nesiguranþã legate de anumite evenimente care pot duce la incapacitatea acesteia de a-ºi continua activitatea, aceste elemente trebuie prezentate în notele explicative la situaþiile financiare anuale. În cazul în care situaþiile financiare nu sunt întocmite pe baza principiului continuitãþii, aceastã informaþie trebuie prezentatã împreunã cu explicaþii privind modul de întocmire a raportãrii financiare respective ºi motivele care au stat la baza deciziei conform cãreia unitatea nu îºi mai poate continua activitatea.
b) Principiul permanenþei metodelor. Acesta presupune continuitatea aplicãrii aceloraºi reguli ºi norme privind evaluarea, înregistrarea în contabilitate ºi prezentarea elementelor de bilanþ ºi a rezultatelor, asigurând comparabilitatea în timp a informaþiilor contabile.
Modificãrile politicii contabile sunt permise doar dacã sunt cerute de lege, de un standard contabil sau au ca rezultat informaþii mai relevante sau mai credibile referitoare la operaþiunile unitãþii.
Modificãrile politicilor contabile trebuie menþionate în notele explicative la situaþiile financiare anuale, pentru ca utilizatorii sã poatã aprecia: dacã noua politicã contabilã a fost aleasã în mod adecvat; efectul modificãrii asupra rezultatelor raportate ale perioadei ºi tendinþa realã a rezultatelor activitãþii unitãþii.
c) Principiul prudenþei. Valoarea oricãrui element trebuie sã fie determinatã pe baza principiului prudenþei. În mod special se vor avea în vedere urmãtoarele aspecte:
- se vor lua în considerare numai profiturile recunoscute pânã la data încheierii exerciþiului financiar;
- se va þine seama de toate obligaþiile previzibile ºi de pierderile potenþiale care au luat naºtere în cursul exerciþiului financiar încheiat sau pe parcursul unui exerciþiu financiar anterior, chiar dacã asemenea obligaþii sau pierderi apar între data încheierii exerciþiului financiar ºi data întocmirii bilanþului;
- se va þine seama de toate ajustãrile de valoare datorate deprecierilor, indiferent dacã rezultatul exerciþiului financiar este profit sau pierdere.
d) Principiul independenþei exerciþiului. Se vor lua în considerare toate veniturile ºi cheltuielile corespunzãtoare exerciþiului financiar pentru care se face raportarea, fãrã a se þine seama de data încasãrii sumelor sau a efectuãrii plãþilor.
e) Principiul evaluãrii separate a elementelor de activ ºi de pasiv. În vederea stabilirii valorii totale corespunzãtoare unei poziþii din bilanþ se va determina separat valoarea aferentã fiecãrui element individual de activ sau de pasiv.
f) Principiul intangibilitãþii. Bilanþul de deschidere al unui exerciþiu financiar trebuie sã corespundã cu bilanþul de închidere a exerciþiului financiar precedent, cu excepþia corecþiilor impuse de reglementãrile contabile aplicabile.
g) Principiul necompensãrii. Valorile elementelor ce reprezintã active nu pot fi compensate cu valorile elementelor ce reprezintã pasive, respectiv veniturile cu cheltuielile, cu excepþia compensãrilor între active ºi pasive admise de reglementãrile contabile aplicabile.
h) Principiul prevalenþei economicului asupra juridicului. Informaþiile prezentate în situaþiile financiare trebuie sã reflecte realitatea economicã a evenimentelor ºi operaþiunilor, nu numai forma lor juridicã.
i) Principiul pragului de semnificaþie. Orice element care are o valoare semnificativã trebuie prezentat distinct în cadrul situaþiilor financiare. Elementele cu valori nesemnificative care au aceeaºi naturã sau cu funcþii similare trebuie însumate, nefiind necesarã prezentarea lor separatã.”
„Art. 26-5. - Situaþiile financiare anuale vor fi însoþite de o declaraþie scrisã din partea conducerii societãþii asumându-ºi rãspunderea pentru întocmirea situaþiilor financiare anuale ºi confirmând cã:
a) politicile contabile aplicate la întocmirea situaþiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile;
b) situaþiile financiare anuale oferã o imagine fidelã a poziþiei financiare, performanþei economice;
c) unitatea îºi desfãºoarã activitatea pe baza continuitãþii activitãþii.”
„Art. 26-6. – (1) Raportul administratorilor prezintã o imagine de ansamblu a activitãþilor unitãþii, circumstanþele semnificative care au influenþat poziþia financiarã ºi evenimentele semnificative care au avut loc în timpul exerciþiului financiar prezentat.
(2) Raportul administratorilor stabileºte, printre altele, proiecte semnificative în domeniul cercetãrii ºi dezvoltãrii ºi cheltuielile aferente exerciþiului curent ºi celor urmãtoare. Raportul administratorilor prezintã toate beneficiile primite de membrii conducerii ºi ai consiliului de administraþie de la unitate în timpul exerciþiului financiar, precum ºi garanþiile, datoriile contingente, suma totalã a remuneraþiei plãtitã angajaþilor ºi numãrul mediu de angajaþi în timpul anului. Raportul administratorilor va conþine o descriere a evenimentelor semnificative care au avut loc în timpul perioadei la care se referã situaþiile financiare anuale ºi care nu sunt prezentate în situaþiile financiare anuale dar care au sau pot avea un efect semnificativ asupra performanþei economice pentru urmãtoarele exerciþii financiare.
(3) Dacã o unitate a achiziþionat sau a dat ca garanþie propriile sale acþiuni, în raportul administratorilor se prezintã numãrul ºi valoarea nominalã a acþiunilor achiziþionate sau date drept garanþie ºi transferate în timpul exerciþiului ºi numãrul ºi valoarea nominalã a acþiunilor achiziþionate sau date drept garanþie ºi deþinute de unitate în timpul exerciþiului, proporþia în capitalul social pe care o reprezintã, sumele plãtite pentru astfel de acþiuni ºi motivele pentru achiziþionarea acþiunilor sau date ca garanþie.”
„Art. 26-7. –La sfârºitul fiecãrui exerciþiu financiar, societatea consolidantã întocmeºte un raport anual aºa cum este specificat la art. 261, sub forma raportului anual al grupului ºi cuprinzând situaþiile financiare anuale ºi raportul administratorilor grupului, la care trebuie anexat raportul auditorului, în cazul în care auditarea este obligatorie, ºi propune distribuirea profitului.”
„Art. 26-8. – (1) Obiectivul situaþiilor financiare anuale ale unui grup este de a oferi o imagine fidelã a poziþiei financiare, performanþei economice ºi a celorlalte informaþii cerute potrivit reglementãrilor contabile aplicabile.
(2) Situaþiile financiare anuale ale unui grup cuprind bilanþul consolidat, contul de profit ºi pierdere consolidat, situaþia consolidatã a fluxurilor de trezorerie, situaþia consolidatã a modificãrilor capitalului propriu, politici contabile ºi notele explicative la situaþiile financiare anuale consolidate, ºi vor fi fãcute publice împreunã cu situaþiile financiare anuale individuale ale societãþii consolidante.”
„Art. 26-9. – (1) Raportul administratorilor grupului va oferi o prezentare generalã a activitãþilor grupului, circumstanþele care sunt de o importanþã semnificativã la evaluarea poziþiei financiare ºi activitãþilor unitãþii consolidante ºi a grupului, evenimente semnificative care au avut loc în timpul exerciþiului financiar ºi dezvoltãrile viitoare din urmãtorul exerciþiu financiar.
(2) Suplimentar, raportul administratorilor grupului prezintã:
a) structura grupului ºi participarea directã ºi indirectã a unitãþii consolidante la unitãþile consolidate;
b) modificãrile care au avut loc în timpul exerciþiului financiar sau care se aºteaptã sã aibã loc în cadrul grupului (orice fuziune planificatã, divizare, transformare, achiziþie sau transfer de participare) ºi modificãri în domeniile de activitate ale unitãþilor care aparþine grupului;
c) evenimente semnificative ºi circumstanþe care au afectat sau care pot afecta poziþia financiarã sau performanþa economicã a societãþii consolidante ºi consolidarea grupului în timpul exerciþiului financiar sau în perioadele care urmeazã;
d) dacã activitãþile de exploatare ale societãþii consolidante ºi unitãþile consolidate au loc pe o bazã sezonierã sau dacã activitãþile lor sunt ciclice;
e) modificãri ale investiþiilor ºi strategia financiarã, sursele de finanþare ºi lichiditatea societãþii consolidante ºi a grupului;
f) politica de dividende a grupului;
g) circumstanþele de naturã economicã generale sau specifice activitãþilor de exploatare care afecteazã dezvoltarea economicã viitoare a societãþii consolidante ºi a grupului, care au afectat poziþia financiarã sau performanþa economicã a societãþii consolidante sau grupului în timpul exerciþiului financiar sau care le pot afecta în urmãtorii ani;
h) riscurile care se referã la modificarea cursului de schimb valutar, ratele dobânzilor ºi indici bursieri care au avut loc în timpul exerciþiului financiar sau în timpul perioadei de întocmire a raportului anual;”
„Art. 26-10. - (1) Pentru scopul acestei legi „servicii contabile” înseamnã totalitatea sarcinilor care trebuie îndeplinite în legãturã cu organizarea contabilitãþii, obligaþiile contabile ºi de raportare prezentate de aceastã lege ºi de actele normative specifice ºi activitãþile de audit.
(2) Serviciile de organizare a contabilitãþii trebuie sã includã:
a) definirea practicilor ºi metodelor în legãturã cu politicile contabile, organizarea contabilitãþii (inclusiv sistemul de informare intern), stabilirea ºi actualizarea regulilor de organizare ºi raportare, inclusiv registrele ºi înregistrãrile contabile, situaþiile financiare, analiza datelor prezentate în situaþiile financiare, în înregistrãrile contabile, inclusiv concluziile scrise pe baza cãrora se iau deciziile economice;
b) furnizarea de informaþii relevante ºi credibile, interne ºi externe, prin care sã se menþioneze ºi sã se asigure cã datele prezentate în conturi ºi situaþiile financiare în conformitate cu prevederile legale, furnizeazã o imagine fidelã potrivit reglementãrilor contabile.”
„Art. 26-11. - Cerinþele profesionale ºi de examinare pentru experþii contabili ºi contabilii autorizaþi sunt stabilite de cãtre Colegiului Consultativ al Contabilitãþii cu consultarea organizaþiilor profesionale de profil”
„Art. 26-12. - (1) Toþi furnizorii de servicii contabile trebuie sã urmeze cursuri de perfecþionare continuã pentru a-ºi spori nivelul de cunoºtinþe ºi experienþa pentru aplicarea reglementãrilor contabile.
(2) Planul de studiu ºi durata cursurilor de perfecþionare menþionate la alin. (1) sunt stabilite de cãtre Colegiului Consultativ al Contabilitãþii cu consultarea organizaþiilor profesionale de profil.”
21. Alineatul (4) al articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
„(4) Persoanele juridice prevãzute la art. 26 alin. (4) ºi (6) nu au obligaþii legale privind auditarea situaþiilor financiare anuale.”
22. La articolul 27, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (4¹) cu urmãtorul cuprins:
„(4¹) Activitãþile auditorilor ºi cerinþele de calificare ale acestora sunt stabilite prin acte normative specifice.”
23. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Toate unitãþile care organizeazã contabilitatea în partidã dublã (inclusiv sucursalele firmelor strãine înregistrate în România) trebuie sã publice situaþiile financiare anuale ºi, în cazul în care auditul este obligatoriu, acestea sã conþinã ºi opinia auditorului sau refuzul auditorului de a exprima opinia.
(2) Angajaþii ºi acþionarii unei societãþi pot sã se informeze în legãturã cu situaþiile financiare anuale la sediul social al societãþii sau al societãþii mamã; aceste documente trebuie sã fie disponibile tuturor fãrã nici o discriminare.
(3) În cazul în care situaþiile financiare anuale ale societãþii nu au fost auditate/certificate sau auditorul/cenzorul a refuzat sã-ºi exprime opinia, societatea va pe toate copiile bilanþului, contului de profit ºi pierdere ºi notelor la situaþiile financiare anuale urmãtorul text “Datele publicate nu au fost verificate de auditor/cenzor.”
(4) Societatea mamã trebuie sã publice situaþiile financiare anuale consolidate incluzând opinia auditorului sau refuzul acestuia de a-ºi exprima opinia.
24. La art. 29 alin. (1) se abrogã litera c).
25. Articolul 41 se abrogã.
26. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
„Art. 42 – (1) Pentru dezvoltarea teoriei ºi practicii contabile, asigurarea cadrului organizatoric de consultare ºi analizã în procesul de elaborare a normelor ºi reglementãrilor din domeniul contabilitãþii, se reorganizeazã Colegiul Consultativ al Contabilitãþii, care funcþioneazã pe lângã Ministerul Finanþelor Publice.
(2) Colegiului Consultativ al Contabilitãþii poate emite soluþii privind aplicarea reglementãrilor contabile.
(3) Modul de organizare, atribuþiile ºi asigurarea surselor de finanþare se stabilesc prin Regulamentul de organizare ºi funcþionare a Colegiului Consultativ al Contabilitãþii, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.”
Art.II.- Reglementãrile contabile emise anterior în temeiul Legii contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, rãman aplicabile, în mãsura în care nu contravin prezentelor reglementãri, panã la elaborarea unor noi norme în baza prevederilor art. 4.
Art. III.- Prezenta ordonanþã intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al Romaniei, Parte I.
Art. IV.- Dupã aprobarea de cãtre Parlamentul Romaniei a prezentei ordonanþe, Legea contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã în Monotorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.. 629 din 26 august 2002, va fi republicatã în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor o nouã numerotare.
Comentarii articol (0)