Foarte multe servicii traditionale încep sa aiba concurenti redutabili în Internet. La început a fost piata auto. Apoi piata anunturilor de recrutare a fortei de munca s-a mutat cu arme si bagaje în lumea online. Acum a venit rândul ofertelor imobiliare sa circule direct de la vânzator la cumparator, folosind forta colaborativa pe care o ofera noua generatie de servicii online.
Din aceasta cauza, actorii implicati în procesul de prezentare si reprezentare a partilor în actul de achizitie imobiliara încep sa-si vada cifra de afaceri coborând drastic de la un an la altul. Piata serviciilor imobiliare în 2006 este estimata, doar in SUA, la 2,27 trilioane dolari. Nu este de mirare ca din ce în ce mai multi jucatori se anunta interesati de obtinerea unei cote cât mai mari din totalul serviciilor care graviteaza în jurul proiectelor imobiliare.
Internetul distruge afaceri traditionale
Internetul a pus asadar în ultimii ani piata imobiliara sub o presiune constanta. Un studiu recent al Borrell Associates arata faptul ca piata SUA de publicitate online care graviteaza în jurul anunturilor imobiliare va creste de la doua miliarde în 2006 la 3 miliarde dolari în 2010. Raportul mai arata ca actuala cota de piata (37%) atribuita ziarelor în zona publicitatii imobiliare va continua sa scada pâna la un procent de 30% în 2010. Ziarele axate pe anunturi de vânzare, închiriere sau cumparare de proprietati sunt doar o prima victima a procesului. Urmeaza apoi chiar intermediarii traditionali ai pietei imobiliare: agentii si brokerii.
Mica publicitate fuge de ziare
Anunturile imobiliare de mica sau mare publicitate erau, pâna recent, unul dintre segmentele de piata din care anumite publicatii tiparite obtineau un profit interesant. Începând cu anul 2006, lucrurile au început sa se schimbe, iar anunturile imobiliare din ziare au continuat tendintele trasate deja de anunturile auto si cele de recrutare de personal, care înregistrau scaderi din ce în ce mai mari ale cifrei de afaceri. Potrivit unui comunicat al Asociatiei Ziarelor din America, în a doua jumatate a anului 2006 segmentul de anunturi imobiliare din publicatiile traditionale a cunoscut o scadere cu 10,5% fata de perioada similara a anului 2005. Potrivit aceleiasi asociatii, viitorul poate aduce o scadere si mai drastica a numarului de clienti si agenti care folosesc mica publicitate din ziarele traditionale.
Potrivit unui raport Borrell Associates, exista deja o diferenta evidenta de comportament între agentii imobiliari cu o vechime mai mare de 5 ani si agentii imobiliari nou-intrati in bransa. Doar 36% din profesionistii cu vechime folosesc Internetul pentru a face publicitate tranzactiilor imobiliare pe care le intermediaza. În schimb, printre agentii imobiliari mai noi, Internetul este o sursa clara de clienti, din moment ce 64% folosesc solutii de publicitate online. Se asteapta ca pâna în 2010 peste 85% din agentii imobiliari cu vechime redusa sa foloseasca frecvent Internetul ca mediu de mica si mare publicitate.
Explozia serviciilor imobiliare online
Piata imobiliara este, fara îndoiala, un model de serviciu bazat pe ideea de monopol al informatiei. În mod traditional, brokerii si agentii imobiliari obisnuiesc sa detina informatii privilegiate privind cumpararea sau vânzarea unor proprietati. Consumatorul interesat de aceste proprietati era nevoit sa plateasca pentru obtinerea informatiilor. Odata cu aparitia noii generatii de servicii online, lucrurile s-au schimbat radical. Acum utilizatorii au puterea de a transmite direct informatia catre alti utilizatori, fara a mai folosi intermediari precum brokerii si agentii imobiliari.
În 1995, în SUA existau 23.500 website-uri, din care 4.000 (17%) aveau legatura cu piata de oferte imobiliare. În concordanta cu un studiu al Netcraft Web Server, realizat în februarie 2007, în SUA exista acum 108 milioane de website-uri distincte. Se estimeaza ca 6,5 milioane (6%) din acestea au legatura cu fenomenul imobiliar. Segmentul începe sa devina atât de atractiv, încât Google listeaza subiectele imobiliare în topul cautarilor pe care le fac utilizatorii sai în decursul ultimilor ani. Prin urmare, cu o crestere de 80% pe an în fiecare dintre cei 12 ani care au trecut din 1995 pâna astazi, piata de servicii imobiliare online are toate sansele sa fie un câstigator si in viitor.
Publicatii din întreaga lume vorbesc acum despre idei precum Trulia.com, Zillow.com, PropSmart.com, LiveDeal.com, Point2.com ori Oodle.com. Actorii importanti ai pietei de Internet (Yahoo! si Google sunt doua exemple relevante) au intrat, la rândul lor, în hora ofertelor imobiliare. Viitorul este online.
Zillow.com Richard Barton si Lloyd Frink sunt doi fosti directori ai Microsoft care au decis, în urma cu un an, sa atace în forta piata serviciilor imobiliare. Asa a aparut Zillow.com. Fiecare dintre fondatori a investit fonduri personale în valoare de 5 milioane dolari pentru initierea afacerii. Primii angajati ai companiei au investit, la rândul lor, fonduri de peste un milion de dolari. De la diferite fonduri de investitii au reusit sa obtina peste 51 milioane dolari, prezentându-si oferta de a schimba fata serviciilor imobiliare traditionale.
Pariul fondatorilor pare a fi unul reusit din moment ce, la mai putin de un an de la momentul lansarii, Zillow a devenit o destinatie importanta pentru utilizatorii de Internet aflati în cautare de servicii imobiliare online. Website-ul câstiga mai ales din vânzarea de publicitate catre brokeri, banci, contractori, retaileri de aparate electrocasnice si catre oricine este interesat sa atraga spre serviciile sale clienti obsedati de informatii imobiliare.
În momentul în care acceseaza prima data Zillow.com, utilizatorul american încearca sa afle valoarea proprietatilor pe care le detine. Consulta astfel cifra furnizata de serviciul special Zestimate (inventat de Zillow.com), care ofera gratuit o evaluare a proprietatii pe baza mai multor criterii de piata. Pe unii cifra afisata îi face sa zâmbeasca. Pe altii îi pune pe gânduri.
Însa, pentru utilizatorii nemultumiti, Zillow este o adevarata provocare. Fiecare utilizator poate completa informatii privind îmbunatatirile care pot creste valoarea unei proprietati. Cu ajutorul detaliilor furnizate de vizitatori, website-ul si-a propus sa construiasca o harta cât mai exacta a proprietatilor americane. Potrivit cifrelor furnizate de fondatorii Zillow într-un interviu acordat revistei "Fortune", website-ul contine astazi informatii importante care pot duce la evaluarea corecta a peste 56 de milioane de proprietati americane. Lunar, site-ul este vizitat de peste 4 milioane de utilizatori.
Redfin.com
Spre deosebire de Zillow, Redfin.com s-a lansat folosind un alt model de afaceri. Ei au decis sa nu se concentreze pe oferta de informatii imobiliare catre utilizatori si apoi sa-i directioneze pe acestia catre brokerii imobiliari traditionali. În schimb, Redfin face tot ce îi sta în putinta pentru a îndeparta complet brokerii si agentii imobiliari pentru cel putin una dintre partile tranzactiei. Website-ul combina si afiseaza pe o singura harta aeriana liste (case de vânzare, spre exemplu) cu informatii privind istoria vânzarilor în acea zona. În cazul în care utilizatorul identifica o casa pe care doreste sa o cumpere, Redfin îl poate reprezenta în procesul de cumparare.
Comentarii articol (0)