Ordin privind aprobarea Regulamentului de organizare si desfasurare a examenului de notar publi cpentru notarii stagiari si a concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public
. Publicat in Monitorul Oficial PARTEA I, Nr. 611/4.IX.2007
Avand in vedere dispozitiile art. 16 lit. g) si ale art. 22 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile art. 3—6 si 14—17 din Regulamentul de punere in aplicare a Legii
notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr. 710/C/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in temeiul art. 6 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul justitiei emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Regulamentul de organizare si desfasurare a examenului de notar public pentru notarii stagiari si a concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — Uniunea Nationala a Notarilor Publici si Directia pentru servicii juridice conexe vor aduce la indeplinire prevederile regulamentului prevazut la art. 1.
Art. 3. — La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului justitiei nr. 2.199/C/2006 privind aprobarea
Regulamentului de organizare si desfasurare a examenului de notar public pentru notarii stagiari si a concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 837 din 11 octombrie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
Art. 4. — Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul justitiei,
Zsuzsánna Péter,
secretar de stat
Bucuresti, 3 septembrie 2007.
Nr. 2.263/C.
R E G U L A M E N T
de organizare si desfasurare a examenului de notar public pentru notarii stagiari si a concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public
TITLUL I
Examenul de notar public pentru notarii stagiari
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — (1) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, denumit in continuare Consiliul Uniunii, organizeaza anual, de
regula in perioada 1—31 octombrie, examenul de notar public pentru notarii stagiari, cu acordul ministrului justitiei.
(2) La examenul de notar public se pot prezenta notarii stagiari care implinesc 2 ani de stagiu in luna in care se sustine examenul.
(3) La cerere, Colegiul director al Camerei notarilor publici, denumit in continuare Colegiul director, poate aproba participarea la examenul de notar public si a notarilor stagiari care au efectuat un an de stagiu pana la data examenului, daca acestia s-au remarcat in profesie si anterior angajarii ca notar stagiar au exercitat si alte functii de specialitate juridica de cel putin un an.
Art. 2. — (1) Presedintele Uniunii Nationale a Notarilor Publici, denumit in continuare presedintele Uniunii, cu acordul
ministrului justitiei, stabileste data la care se desfasoara examenul de notar public pentru notarii stagiari.
(2) Data sustinerii examenului si posturile vacante se comunica cu 30 de zile inainte de aceasta data, in vederea instiintarii candidatilor, camerelor notarilor publici, care le vor afisa la loc vizibil si accesibil publicului, si se publica, in acelasi termen, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, precum si pe paginile de internet ale Uniunii si Ministerului Justitiei.
(3) Cu cel putin 15 zile inainte de data examenului, presedintele Uniunii stabileste ora si locul desfasurarii examenului. Acestea vor fi comunicate camerelor notarilor publici, care le afiseaza in vederea instiintarii candidatilor, in acelasi termen, iar ora si locul desfasurarii examenului se publica pe paginile de internet ale Uniunii si Ministerului Justitiei.
(4) Examenul se desfasoara pe parcursul a doua zile, cu o zi pauza intre proba teoretica si cea practica. Durata fiecarei probe
este de 3 ore.
Art. 3. — (1) Pentru examenul de notar public, Consiliul Uniunii, impreuna cu directia de specialitate din Ministerul Justitiei, cu consultarea unui cadru didactic universitar in specialitatea drept civil de la una dintre facultatile de drept din tara, stabileste tematica si bibliografia cu caracter teoretic si practic, cu incidenta asupra activitatii notariale, din urmatoarele domenii: drept civil, dreptul familiei, drept comercial, drept international privat, procedura civila si notariala, drept constitutional si legislatie notariala.
(2) Cu cel putin 30 de zile inainte de data stabilita pentru desfasurarea examenului, Consiliul Uniunii transmite fiecarei Camere a notarilor publici tematica si bibliografia, pe care acestea le vor afisa la loc vizibil si accesibil publicului.
(3) In acelasi termen, tematica si bibliografia vor fi aduse la cunostinta candidatilor si prin afisare pe paginile de internet ale
Uniunii si Ministerului Justitiei.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Procedura de inscriere la examen
Art. 4. — (1) Dupa implinirea perioadei de stagiu, notarul stagiar este obligat sa se prezinte la examenul de notar public, cu exceptia situatiilor temeinic justificate, apreciate ca atare de Colegiul director. Calitatea de notar stagiar inceteaza de drept
la data numirii in functia de notar public prin ordin al ministrului justitiei.
(2) Respingerea sau, dupa caz, lipsa nejustificata a notarului stagiar la doua examene consecutive de notar public atrage
incetarea contractului individual de munca incheiat cu notarul public indrumator si pierderea dreptului de a se mai prezenta la
acest examen.
(3) In cazurile prevazute la alin. (2), notarul stagiar se va putea prezenta la examen numai dupa parcurgerea unei noi perioade de stagiu.
Art. 5. — (1) Cu cel putin 20 de zile inainte de data examenului, notarul stagiar va depune la Camera notarilor publici in a carei circumscriptie si-a efectuat stagiul dosarul de inscriere la examen, care cuprinde urmatoarele acte care atesta indeplinirea conditiilor cerute de lege:
a) cerere-tip de inscriere la examen (prevazuta in anexa nr. 1);
b) declaratie pe propria raspundere ca are numai cetatenia romana si nu i-a fost restransa capacitatea de exercitiu, in
conditiile legii;
c) copie legalizata de pe diploma de licentiat in drept;
d) extras de cazier judiciar;
e) certificat medical care atesta deplina capacitate de munca, inclusiv de testare psihologica, emis de catre o institutie autorizata de medicina muncii;
f) copie de pe contractul de munca, avizata de inspectoratul teritorial de munca;
g) dovada dobandirii calitatii de notar stagiar;
h) referatul notarului public indrumator;
i) adeverinta eliberata de Colegiul director din care rezulta nota sau calificativele obtinute in perioada de stagiu;
j) copie de pe certificatul de nastere si, daca este cazul, de pe cel de casatorie;
k) dovada achitarii taxei de inscriere la examen;
l) declaratie de luare la cunostinta a tematicii si bibliografiei de examen si a prevederilor prezentului regulament;
m) copie de pe buletin/cartea de identitate.
(2) Referatul notarului public indrumator cu propunerea motivata de aviz de admitere sau de respingere a cererii de inscriere la examen va face referire la:
a) data angajarii notarului stagiar;
b) conduita notarului stagiar pe perioada stagiului;
c) preocuparea pentru pregatirea profesionala;
d) volumul de activitate din perioada stagiului, pe categorii de operatiuni, si aprecierea asupra indeplinirii lor.
(3) Dosarul de inscriere la examen se depune, in mod obligatoriu, la Camera notarilor publici in circumscriptia careia notarul stagiar a efectuat stagiul.
Art. 6. — (1) Colegiul director, primind actele stabilite la art. 5, verifica, in 48 de ore de la expirarea termenului prevazut la art. 5 alin. (1), indeplinirea conditiilor prevazute de lege si de prezentul regulament pentru inscrierea candidatului la examenul de notar public.
(2) Colegiul director hotaraste cu majoritatea voturilor membrilor sai admiterea sau respingerea cererii de inscriere la
examen in cazul in care constata ca nu sunt indeplinite cerintele legale pentru participarea candidatului la examen.
(3) In ultima zi a termenului prevazut la alin. (1), Colegiul director intocmeste situatia centralizata a notarilor stagiari care
s-au inscris la examen, cu indicarea dosarelor admise sau respinse, pe care o afiseaza la sediul Camerei notarilor publici.
Candidatului respins i se elibereaza, la cerere, o copie certificata de pe avizul motivat de respingere a cererii de inscriere la
examen.
(4) Impotriva avizului de respingere a cererii de inscriere la examen notarul stagiar poate depune la Colegiul director, sub
sanctiunea decaderii din drept, o contestatie, in termen de 48 de ore de la afisarea situatiei centralizate prevazute la alin. (3).
(5) In 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (4), Colegiul director va transmite lista notarilor stagiari care au primit aviz de inscriere la examen si dosarele acestora, precum si contestatiile formulate de cei declarati respinsi si dosarele lor comisiei pentru verificarea conditiilor de inscriere la examen, constituita conform art. 7 lit. a).
(6) Dosarele candidatilor admisi si contestatiile formulate potrivit alin. (4) vor fi analizate de comisia pentru verificarea conditiilor de inscriere la examen, alcatuita potrivit art. 7 lit. a), in 3 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (5). Comisia
hotaraste cu majoritate de voturi asupra admisibilitatii cererii de inscriere la examenul de notar public si comunica, in termen de 24 de ore, situatia centralizata a notarilor stagiari ale caror cereri de inscriere la examen au fost admise sau respinse, care va fi
afisata de indata la sediul fiecarei Camere ori pe pagina de internet a Uniunii. Hotararea comisiei prin care se solutioneaza
contestatiile formulate potrivit alin. (4) este definitiva si se comunica de indata Colegiului director, care o va aduce la cunostinta candidatului in cauza.
(7) Impotriva avizului negativ al comisiei prevazute la art. 7 lit. a) candidatul poate depune contestatie la Camera notarilor
publici, in termen de 48 de ore de la afisare. In 24 de ore de la expirarea termenului de depunere a contestatiilor, acestea vor fi inaintate comisiei pentru solutionarea contestatiilor, prevazuta la art. 7 lit. b). In acelasi termen de 24 de ore, comisia pentru
verificarea conditiilor de inscriere la examen va inainta comisiei prevazute la art. 7 lit. b) dosarele candidatilor care au formulat
contestatie.
(8) Comisia prevazuta la art. 7 lit. b) se va pronunta asupra contestatiilor in 48 de ore de la expirarea termenului prevazut
pentru inaintarea contestatiilor. Hotararea comisiei este definitiva si se comunica de indata Colegiului director, care o va aduce la cunostinta candidatului in cauza.
(9) In cazul in care se emite aviz negativ de inscriere la examen, Colegiul director va dispune prelungirea contractului de munca de catre notarul public indrumator.
(10) Dupa solutionarea contestatiilor, comisia prevazuta la art. 7 lit. b) intocmeste situatia centralizata a candidatilor care au
primit aviz favorabil de inscriere la examen, care va fi comunicata camerelor notarilor publici, precum si comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Organizarea, functionarea si competenta comisiilor constituite pentru examenul de notar public
Art. 7. — Pentru organizarea si desfasurarea examenului de notar public, vor functiona urmatoarele comisii:
a) comisia pentru verificarea conditiilor de inscriere la examen, care va fi alcatuita din 3 notari publici si 2 reprezentanti ai Ministerului Justitiei desemnati de ministrul justitiei din cadrul directiei de specialitate si care va avea ca atributii verificarea
indeplinirii conditiilor de inscriere la examen de catre candidatii pentru care Colegiul director a emis aviz favorabil si solutionarea contestatiilor formulate de catre candidatii pentru care Colegiul director a emis aviz negativ. Comisia adopta hotarari cu majoritatea voturilor membrilor sai;
b) comisia pentru solutionarea contestatiilor formulate de cei respinsi la inscrierea la examen, care va fi formata din 3 notari
publici si 2 reprezentanti ai Ministerului Justitiei, altii decat cei de la comisia prevazuta la lit. a). Comisia va examina contestatiile formulate conform art. 6 alin. (7). Comisia adopta hotarari cu majoritatea voturilor membrilor sai;
c) comisia pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului, care va fi formata din 3 notari publici si 3 reprezentanti ai Ministerului Justitiei. In functie de numarul candidatilor, numarul membrilor comisiei va putea fi marit, pastrandu-se paritatea reprezentantilor celor doua institutii.
Comisia va avea urmatoarele atributii:
1. afiseaza la locul unde se sustine examenul listele cu repartizarea pe sali a candidatilor, cu cel putin o zi inaintea inceperii probei teoretice;
2. pregateste, potrivit art. 11 alin. (1), seturile de hartie care vor fi distribuite candidatilor si consemneaza intr-un procesverbal
numarul acestora, cu cel putin 24 de ore inaintea inceperii fiecarei probe. La sfarsitul fiecarei probe, consemneaza in procesul-verbal prevazut la pct. 6 numarul seturilor de hartie ramase neutilizate, pe care se inscrie mentiunea „neutilizat”;
3. verifica identitatea candidatilor la intrarea acestora in salile de examen;
4. distribuie seturile de hartie pentru examen;
5. sigileaza colturile lucrarilor, cuprinzand datele de identificare a candidatilor, si aplica stampila Uniunii si a Ministerului Justitiei pe toate filele lucrarilor;
6. completeaza procesul-verbal cu data, ora inceperii si ora incheierii examenului;
7. anunta candidatilor momentul inceperii celor 3 ore, cu precizarea ca timpul de examen incepe sa curga dupa dictarea si scrierea de catre candidati a subiectelor pe colile de hartie puse la dispozitie de organizatori;
8. cu 30, respectiv 15 minute inainte de expirarea timpului de examen, anunta candidatilor timpul efectiv ramas;
9. supravegheaza candidatii in timpul examenului si asigura respectarea tuturor conditiilor de organizare si desfasurare a examenului, stabilite prin prezentul regulament. La predarea lucrarilor, comisia pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului va verifica daca stampilele sunt aplicate corect, daca datele de identificare a candidatului nu sunt vizibile si va solicita acestuia sa semneze borderoul de predare a lucrarii. Dupa ce vor fi amestecate, lucrarile vor fi numerotate in spatiul anume delimitat pe prima fila a lucrarii, incepand cu cifra 1 (unu), fara a fi desfacute colturile, si vor fi predate comisiei de examinare, pe baza de proces-verbal semnat de toti membrii comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului si de presedintele comisiei de examinare;
d) comisia de examinare, constituita in vederea elaborarii subiectelor si notarii lucrarilor, care va fi formata din: un membru
al Consiliului Uniunii, un reprezentant al Ministerului Justitiei desemnat prin ordin al ministrului justitiei, un cadru didactic
universitar in specialitatea drept civil de la una dintre facultatile de drept din tara si 2 notari publici desemnati de Consiliul Uniunii dintre notarii propusi de camerele notarilor publici. Presedintele comisiei de examinare, care este reprezentantul Consiliului Uniunii, este si presedintele examenului. Acesta nu participa la notarea lucrarilor si are ca atributii supravegherea organizarii si desfasurarii activitatii tuturor comisiilor prevazute de prezentul regulament, cu exceptia celor date in sarcina presedintelui comisiei prevazute la lit. e), convoaca la termenele prevazute de prezentul regulament comisiile prevazute in prezentul articol si intocmeste centralizatorul nominal final prevazut in anexa nr. 8 si lista cuprinzand rezultatele finale prevazuta in anexa nr. 9. Atributiile comisiei de examinare sunt cele prevazute la art. 9—16;
e) comisia de solutionare a contestatiilor impotriva notarii lucrarilor, care va fi formata din 3 notari publici, un cadru didactic
universitar in specialitatea drept civil de la una dintre facultatile de drept din tara si un reprezentant al Ministerului Justitiei, altii
decat cei care fac parte din comisia mentionata la lit. d).
Presedintele comisiei de solutionare a contestatiilor este desemnat dintre notarii publici. Comisia de solutionare a contestatiilor are atributiile prevazute la art. 17 si 18.
Presedintele comisiei de solutionare a contestatiilor nu participa la notarea lucrarilor si are ca atributii supravegherea desfasurarii activitatii comisiei.
Art. 8. — (1) Componenta comisiilor prevazute in prezentul regulament se stabileste, prin hotarare a Consiliului Uniunii, dintre notarii publici desemnati de fiecare Camera a notarilor publici, reprezentantii Ministerului Justitiei desemnati prin ordin al ministrului justitiei si cadre didactice universitare in specialitatea drept civil de la una dintre facultatile de drept din tara, in conditiile prevazute de prezentul regulament.
(2) In vederea constituirii comisiei de examinare, fiecare Camera a notarilor publici va desemna un notar public cu cel
putin 10 ani vechime in profesie.
(3) Comisiile prevazute la art. 7 vor avea in componenta si cate 3 membri supleanti, dintre care unul va fi reprezentantul Ministerului Justitiei, care vor avea atributiile comisiilor din care fac parte. Acestia vor fi convocati de catre presedintele
concursului daca unul dintre membrii titulari ai comisiilor se afla in imposibilitate de a se prezenta.
CAPITOLUL IV
Stabilirea subiectelor si desfasurarea examenului
Art. 9. — (1) Cu cel mult 48 de ore inaintea inceperii probei teoretice, comisia de examinare formeaza 10 seturi a cate 5 subiecte din tematica si bibliografia stabilite potrivit art. 3 alin. (1). Fiecare set va cuprinde, in mod obligatoriu, doua subiecte din dreptul civil si un subiect din legislatia notariala.
(2) Cu cel mult 48 de ore inaintea sustinerii probei practice, comisia prevazuta la alin. (1) formeaza 10 seturi a cate 5 subiecte.
(3) Seturile de subiecte pentru ambele probe se semneaza de toti membrii comisiei de examinare, se introduc in plicuri care
se sigileaza si se stampileaza atat cu stampila Uniunii, cat si cu cea a Ministerului Justitiei, apoi se depoziteaza luandu-se masurile de siguranta ce se impun. Asigurarea si raspunderea pentru securitatea subiectelor revin presedintelui examenului.
Art. 10. — (1) La ora stabilita pentru inceperea probelor de examen, presedintele comisiei de examinare, in prezenta membrilor comisiei, prezinta candidatilor cele 10 de plicuri cu seturile de subiecte si invita un candidat sa extraga unul dintre
plicurile cu subiecte. Dupa extragere se incheie procesul-verbal, cu mentionarea subiectelor, care va fi semnat de toti membrii
comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului si ai comisiei de examinare, precum si de candidatul
care a extras plicul cu subiecte.
(2) Dupa ora stabilita pentru inceperea examenului, accesul candidatilor si al oricaror alte persoane in sala de examen este
interzis. Dupa aceasta ora, candidatul care paraseste sala de examen va preda lucrarea, neavand posibilitatea sa revina in sala pentru continuarea examenului. In cazuri exceptionale, candidatul poate parasi sala de examen insotit de un membru al comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului.
(3) Dupa intrarea in sala, candidatilor le este interzisa detinerea sau folosirea vreunei surse de informare, a telefoanelor mobile sau a oricaror alte mijloace de comunicare la distanta.
(4) Nerespectarea dispozitiilor alin. (3) atrage eliminarea din examen. Comisia pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului, constatand detinerea sau utilizarea unor surse de informare nepermise (inspirarea din anumite materiale, din lucrarile celorlalti candidati, transmiterea informatiilor de la distanta etc), va elimina candidatul din sala, va inscrie pe lucrare mentiunea „Anulat” si va consemna cele intamplate in procesul-verbal.
Art. 11. — (1) Lucrarile vor fi redactate, sub sanctiunea anularii, doar pe seturile de hartie asigurate de Uniune, purtand pe fiecare fila, in coltul din stanga sus, stampila acesteia si a Ministerului Justitiei, aplicate, fiecare, pe semnatura cate unuia
dintre reprezentantii celor doua institutii. Prima fila, al carei model este prevazut in anexa nr. 11, dupa inscrierea numelui,
prenumelui si a Camerei notarilor publici in coltul din dreapta, va fi lipita in fata candidatului de catre unul dintre membrii comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului, astfel incat datele inscrise sa nu poata fi identificate, si se va aplica stampila Uniunii si cea a Ministerului Justitiei. Spatiile libere din cuprinsul si de la sfarsitul lucrarii se bareaza la
predarea acesteia de catre unul dintre membrii comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului.
(2) La expirarea timpului alocat probei, candidatul are obligatia de a preda lucrarea comisiei pentru organizarea si
supravegherea desfasurarii examenului, semnand borderoul de predare a lucrarilor, in care se va mentiona si numarul paginilor scrise ale lucrarii predate.
(3) Dupa predarea lucrarii, candidatul va parasi sala de examen. Revenirea acestuia in sala este interzisa pana la incheierea tuturor formalitatilor de examen. In sala de examen vor ramane cel putin 3 candidati pana la predarea lucrarii de catre ultimul dintre acestia.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Notarea lucrarilor teoretice si practice
Art. 12. — (1) Dupa comunicarea subiectelor, comisia de examinare se intruneste in plen si stabileste baremul de notare, avand in vedere complexitatea si gradul de dificultate ale fiecarui subiect. Baremul de notare pentru fiecare dintre cele 5 subiecte se va stabili, cu majoritate de voturi, intre 1 si 3 puncte (fractiuni sau puncte intregi), in raport de complexitatea subiectului, astfel incat suma punctelor acordate prin barem celor 5 subiecte sa fie 10.
(2) Baremul va fi afisat la expirarea timpului de examen pentru consultarea de catre candidati.
Art. 13. — (1) La finalul fiecarei probe, dupa preluarea lucrarilor pe baza de proces-verbal de la comisia pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului, membrii comisiei de examinare incep notarea acestora conform baremului intocmit. Predarea-primirea lucrarilor se face in prezenta tuturor membrilor celor doua comisii. Presedintele examenului repartizeaza lucrarile pe corectori, astfel incat fiecare lucrare sa fie corectata independent de 2 membri ai comisiei de examinare si apreciata separat cu note de la 1 la 10, conform baremului de corectare. Unul dintre cei 2 corectori va fi, in mod obligatoriu, notar public.
(2) Fiecare corector trece in borderoul de notare prevazut in anexa nr. 2, sub semnatura, punctajul acordat la fiecare subiect si nota lucrarii, reprezentand suma punctajelor acordate la cele 5 subiecte.
(3) Nota finala a lucrarii este media aritmetica a notelor acordate de cei 2 corectori, care se inscrie in centralizatorul comun prevazut in anexa nr. 3, semnat de acestia si, dupa caz, de cel de-al treilea corector. In situatia in care nota finala este
cuprinsa intre 0 si 1, aceasta va fi 1.
(4) Presedintele examenului verifica borderourile celor 2 corectori si semnaleaza diferentele mai mari de 1,5 puncte intre notele acordate de acestia. In acest caz, solicita recorectarea lucrarii de un al treilea corector, membru al comisiei de examinare, astfel incat unul dintre corectori sa fie reprezentantul Ministerului Justitiei. Nota finala este media aritmetica a notelor acordate de cei 3 corectori si va fi trecuta in centralizatorul comun prevazut in anexa nr. 3.
(5) Subdiviziunile rezultate din calculul mediilor sau din oricare alte situatii se calculeaza la nivelul sutimilor.
(6) Inainte de deschiderea lucrarii, nota finala va fi trecuta pe lucrare, in spatiul anume delimitat, sub semnatura, de catre presedintele comisiei de examinare, cu pix sau stilou.
Art. 14. — (1) Media generala a candidatului este media aritmetica dintre nota finala la proba teoretica si nota finala la
proba practica.
(2) Media minima de promovare este 7,00, fara ca nota obtinuta la fiecare dintre probe sa fie mai mica de 5,00.
Art. 15. — (1) Candidatii care efectueaza pe lucrare insemnari evidente in scopul identificarii vor fi sanctionati prin anularea lucrarii, care nu se mai noteaza. Mentiunea „anulat” se va inscrie atat pe lucrare, cat si pe borderoul de notare si centralizatoare.
(2) Lucrarile apreciate ca avand insemnari precum cele mentionate la alin. (1) nu se vor deschide decat dupa stabilirea acestei situatii cu votul majoritatii membrilor comisiei de examinare.
Art. 16. — (1) Dupa terminarea notarii lucrarilor si a intocmirii centralizatorului comun al lucrarilor prevazut in anexa nr. 3, presedintele comisiei de examinare, in prezenta tuturor membrilor, dezlipeste colturile lucrarilor in ordinea numerotarii.
La fiecare lucrare se citeste numarul acesteia, numele si prenumele candidatului si nota obtinuta la fiecare proba, intocmindu-se centralizatorul nominal prevazut in anexa nr. 4, care va fi semnat de toti membrii comisiei de examinare.
(2) Pe baza centralizatorului nominal se intocmeste lista cuprinzand rezultatele examenului, prevazuta in anexa nr. 5, care va fi semnata pe fiecare fila de presedintele comisiei de examinare. In lista se vor mentiona, pentru fiecare candidat, notele la proba teoretica, proba practica, media generala obtinuta, precum si rezultatul obtinut, respectiv „Admis”/„Respins”. Rezultatul se stabileste de catre presedintele comisiei in ordinea mediilor generale obtinute raportate la numarul locurilor vacante.
(3) Lista prevazuta la alin. (2) va fi transmisa in termen de 24 de ore de la finalizare camerelor notarilor publici la care s-a
depus cererea de inscriere la examen, care o vor afisa la sediul lor, la loc vizibil si accesibil publicului, intocmind un proces-verbal, cu precizarea datei si a orei la care a fost afisata; in acelasi termen, lista se va publica pe pagina de internet a Uniunii.
(4) Lucrarile de examen impreuna cu borderourile, centralizatoarele si lista vor fi pastrate de catre presedintele comisiei de examinare impreuna cu directorul Uniunii, la sediul Uniunii, in locuri de depozitare sigilate, pana la intrunirea comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului. Locul de depozitare va fi desigilat in prezenta tuturor membrilor comisiei, potrivit art. 18 alin. (1).
CAPITOLUL VI
Solutionarea contestatiilor
Art. 17. — (1) Dupa afisarea rezultatelor, candidatii nemultumiti de nota obtinuta la oricare dintre probe pot face contestatie, in termen de 5 zile lucratoare de la data afisarii rezultatelor, la sediul Camerei, sub sanctiunea decaderii din acest drept.
(2) Termenul de 5 zile incepe sa curga din ziua afisarii rezultatelor si se sfarseste in cea de-a cincea zi, la ora la care se termina programul de lucru al Camerei notarilor publici.
(3) Contestatiile se depun la Camera notarilor publici la care candidatul a depus dosarul de inscriere, mentionandu-se pe acestea numarul si data inregistrarii.
(4) In 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (1), camerele notarilor publici vor comunica Consiliului Uniunii toate contestatiile, mentionand data si ora inregistrarii.
Art. 18. — (1) In termen de 48 de ore de la primirea contestatiilor, presedintele examenului va solicita intrunirea comisiei pentru organizarea si supravegherea desfasurarii examenului. Comisia va selecta lucrarile cu privire la care s-au formulat contestatii si le va resigila prin aplicarea unor etichete, astfel incat sa nu se poata distinge identitatea candidatului, numarul lucrarii si nota acordata de comisia de examinare.
Lucrarile a caror notare a fost contestata vor fi amestecate si renumerotate. Presedintele examenului nu participa la activitatea de resigilare a lucrarilor a caror notare a fost contestata.
(2) Presedintele examenului va preda lucrarile presedintelui comisiei de solutionare a contestatiilor, constituita conform art. 7
lit. e), pe baza de proces-verbal semnat de acestia.
(3) Comisia de solutionare a contestatiilor va analiza si va solutiona toate contestatiile in termen de 5 zile de la expirarea
termenului prevazut la alin. (1).
(4) Presedintele comisiei de solutionare a contestatiilor repartizeaza lucrarile pe corectori, astfel incat fiecare lucrare sa fie corectata independent de 2 membri corectori ai comisiei si apreciata separat, conform baremului de corectare. Unul dintre cei 2 corectori va fi, in mod obligatoriu, notar public.
(5) Fiecare corector trece in borderoul de notare prevazut in anexa nr. 2, sub semnatura, punctajul acordat.
(6) Nota finala a lucrarii a carei notare a fost contestata este media aritmetica a notelor acordate de cei 2 corectori, care se inscrie in centralizatorul comun contestatii prevazut in anexa nr. 6, semnat de acestia si, dupa caz, de catre cel de-al treilea
corector, membru al comisiei de solutionare a contestatiilor.
(7) Presedintele comisiei de solutionare a contestatiilor verifica borderourile celor 2 corectori si, daca sesizeaza diferente mai mari de 1,5 puncte intre notele acordate de acestia, solicita recorectarea lucrarilor de catre un al treilea corector, membru al comisiei, astfel incat unul dintre cei 3 corectori sa fie reprezentantul Ministerului Justitiei. Nota finala este media aritmetica a notelor acordate de cei 3 corectori si va fi trecuta in centralizatorul comun contestatii prevazut in anexa nr. 6.
(8) Comisia de solutionare a contestatiilor, reexaminand lucrarea, nu poate micsora nota initiala obtinuta de candidat. In situatia in care, in urma analizarii contestatiei, nota obtinuta de candidat este inferioara notei acordate initial, contestatia va fi respinsa.
(9) Candidatii admisi initial nu pot fi declarati respinsi dupa solutionarea contestatiilor.
(10) Solutia data de comisie este definitiva si se afiseaza pe pagina de internet a Uniunii. Aceasta va fi comunicata camerei
notarilor publici la care a fost depusa contestatia, care o afiseaza la sediul sau.
(11) Dispozitiile art. 16 se aplica in mod corespunzator, completandu-se centralizatorul nominal prevazut in anexa nr. 7.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VII
Validarea rezultatelor
Art. 19. — (1) In termen de cel mult 10 zile de la solutionarea contestatiilor, Consiliul Uniunii va proceda la validarea
rezultatelor examenului, pe care le va publica pe pagina de internet a Uniunii. Acestea vor fi comunicate, in termen de 48 de ore, camerelor notarilor publici la care s-au depus cererile de inscriere la examen.
(2) In termen de cel mult 10 zile de la validarea rezultatelor examenului, Colegiul director ii va convoca pe candidatii admisi
si va proceda la repartizarea acestora. Candidatii isi exprima optiunea pentru locurile vacante existente la nivelul camerei notarilor publici unde si-au efectuat stagiul si au depus cererile de inscriere la examen, in ordinea mediilor, in scris, in fata
Colegiului director, completand cererea prevazuta in anexa nr. 12.
(3) La medii egale are prioritate candidatul care a obtinut media cea mai mare la proba practica, iar daca egalitatea persista, are prioritate, in urmatoarea ordine:
a) candidatul care a obtinut note mai mari la colocviile de stagiu;
b) candidatul care are activitate mai indelungata de la obtinerea licentei;
c) candidatul care a obtinut o medie mai mare la examenul de licenta.
(4) Dupa repartizare, candidatul va depune la camera notarilor publici cererea de numire in functia de notar public, adresata ministrului justitiei, prevazuta in anexa nr. 10, cu mentionarea circumscriptiei si a localitatii unde a fost repartizat, care va fi inaintata in termen de cel mult 10 zile de la data repartizarii Consiliului Uniunii.
(5) Procedura de repartizare a candidatilor se va consemna de catre Colegiul director intr-un proces-verbal.
TITLUL II
Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de notar public
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 20. — (1) Prevederile prezentului titlu sunt aplicabile candidatilor care au exercitat cel putin 5 ani functii de specialitate juridica pana la data concursului.
(2) Verificarea cunostintelor profesionale se face prin concurs organizat, de catre Consiliul Uniunii, cu acordul Ministerului
Justitiei, in conditiile prevazute de prezentul regulament.
CAPITOLUL II
Procedura de inscriere la concurs
Art. 21. — (1) Data concursului de notar public se stabileste de catre presedintele Uniunii, cu acordul ministrului justitiei; in
vederea instiintarii candidatilor, posturile vacante si data concursului se comunica cu cel putin 30 de zile inainte de aceasta data camerelor notarilor publici, care le vor afisa la sediul acestora, la loc vizibil si accesibil publicului. In acelasi termen, posturile vacante si data sustinerii concursului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, precum si pe paginile de internet ale Uniunii si Ministerului Justitiei.
(2) In vederea inscrierii, cu cel putin 20 de zile inainte de data concursului, candidatul va depune la sediul Camerei notarilor
publici in circumscriptia careia isi are domiciliul urmatoarele acte:
a) cerere-tip de inscriere la concurs, conform anexei nr. 1A;
b) declaratie pe propria raspundere, in sensul ca are numai cetatenia romana si nu i-a fost restransa capacitatea de exercitiu, in conditiile legii;
c) copie legalizata de pe diploma de studii;
d) extras de cazier judiciar;
e) certificat medical ca este apt din punct de vedere medical si psihologic si care sa ateste deplina capacitate de munca (anexa nr. 13);
f) copie de pe contractul de munca, certificata pentru conformitate la primirea dosarului (pentru avocati, adeverinta eliberata de baroul de avocati), sau, dupa caz, de pe carnetul de munca ori alte dovezi din care sa rezulte ca a exercitat timp de
5 ani functii de specialitate juridica;
g) recomandare de la ultimul loc de munca;
h) dovada achitarii taxei de inscriere la concurs;
i) declaratie de luare la cunostinta a tematicii si a bibliografiei, precum si a prevederilor prezentului regulament;
j) copie de pe buletinul/cartea de identitate.
Art. 22. — (1) Dosarele candidatilor vor fi transmise comisiei pentru verificarea conditiilor de inscriere la concurs, cu cel putin
15 zile inainte de data desfasurarii acestuia.
(2) Comisia va verifica dosarele candidatilor, va hotari cu majoritate de voturi asupra admisibilitatii inscrierii la concursul de notar public si va comunica fiecarei Camere a notarilor publici, cu cel putin 10 zile inainte de data concursului, situatia centralizata a candidatilor admisi sau respinsi, insotita de hotararea de respingere a cererii de inscriere la concurs, motivata pentru fiecare caz in parte. In termen de 24 de ore de la primire, camerele notarilor publici vor afisa la sediul lor situatia
centralizata a candidatilor care s-au inscris la concurs, cu indicarea dosarelor admise sau respinse. Candidatului respins, la cerere, i se elibereaza o copie certificata a avizului motivat de respingere a cererii de inscriere la concurs.
(3) Impotriva hotararii comisiei cu privire la respingerea cererii de inscriere la concurs candidatul poate depune contestatie la Camera notarilor publici in termen de 48 de ore de la afisare. Contestatiile vor fi inaintate, in 24 de ore de la expirarea termenului de depunere a contestatiilor, comisiei pentru solutionarea contestatiilor formulate de candidatii respinsi.
(4) Comisia pentru solutionarea contestatiilor formulate de cei respinsi la inscrierea la concurs se va pronunta in 48 de ore de la expirarea termenului de inaintare a contestatiilor; hotararea acesteia adoptata cu majoritate de voturi este definitiva si se comunica de indata candidatului si Camerei notarilor publici. Dupa solutionarea contestatiilor, comisia prevazuta la art. 7 lit. b) intocmeste situatia centralizata a candidatilor care au primit aviz favorabil de inscriere la concurs.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Tematica si notarea lucrarilor.
Organizarea si desfasurarea concursului.
Solutionarea contestatiilor. Validarea rezultatelor.
Comisii
Art. 23. — (1) Prevederile art. 3, art. 7 lit. a), b), c) si e) si art. 8—18 se aplica in mod corespunzator.
(2) Comisia de examinare, constituita in vederea elaborarii subiectelor si notarii lucrarilor, va fi formata din: un membru al Consiliului Uniunii, un reprezentant al Ministerului Justitiei desemnat prin ordin al ministrului justitiei, un cadru didactic
universitar in specialitatea drept civil de la una dintre facultatile de drept din tara si 2 notari publici desemnati de Consiliul Uniunii dintre notarii propusi de camerele notarilor publici.
(3) Presedintele comisiei de examinare, care este reprezentantul Consiliului Uniunii, este si presedintele concursului. Acesta nu participa la notarea lucrarilor si are ca atributii supravegherea organizarii si desfasurarii activitatii tuturor comisiilor prevazute de prezentul regulament, cu exceptia celor date in sarcina presedintelui comisiei prevazute la art. 7 lit. e), convoaca la termenele prevazute de prezentul regulament toate comisiile si intocmeste centralizatorul nominal final prevazut in anexa nr. 8 si lista cuprinzand rezultatele finale prevazuta in anexa nr. 9.
(4) La finalul fiecarei probe, dupa preluarea lucrarilor pe baza de proces-verbal de la comisia pentru organizarea si supravegherea desfasurarii concursului, membrii comisiei de examinare incep notarea acestora conform baremului intocmit.
Predarea-primirea lucrarilor se face in prezenta tuturor membrilor celor doua comisii. Presedintele concursului repartizeaza lucrarile pe corectori, astfel incat fiecare lucrare sa fie corectata independent de 2 membri ai comisiei de examinare si apreciata separat cu note de la 1 la 10, conform baremului de corectare. Unul dintre cei 2 corectori va fi, in mod obligatoriu, reprezentantul Ministerului Justitiei.
(5) Presedintele concursului verifica borderourile celor 2 corectori si in situatia in care constata diferente mai mari de un punct si jumatate intre notele acordate de acestia, solicita recorectarea lucrarii de al treilea corector, astfel incat unul dintre corectori sa fie notarul public. Nota finala este media aritmetica a notelor acordate de cei 3 corectori, stabilita la ordinul sutimilor de punct, si va fi trecuta in centralizatorul comun prevazut in anexa nr. 3.
(6) Celelalte atributii ale comisiei de examinare sunt cele prevazute la art. 9—12, art. 13 alin. (2), (3), (5), (6) si art. 14—16.
Art. 24. — (1) In termen de cel mult 10 zile de la solutionarea contestatiilor, Consiliul Uniunii va proceda la validarea
rezultatelor concursului, pe care le va publica pe pagina de internet a Uniunii si le va comunica acelor camere ale notarilor publici la care s-au depus cererile de inscriere la concurs, in termen de 48 de ore.
(2) In termen de cel mult 10 zile de la comunicarea hotararii de validare a rezultatelor concursului, Biroul executiv al Uniunii ii va convoca pe candidatii declarati admisi, care au obtinut media minima de promovare 7,00, fara ca nota obtinuta la fiecare dintre probe sa fie mai mica de 5,00, si va proceda la repartizarea acestora. Candidatii isi exprima optiunea pentru
unul dintre posturile vacante existente la nivelul Camerei notarilor publici la care s-a depus cererea de inscriere la concurs, in ordinea mediilor, in scris, in fata Biroului executiv al Uniunii, completand cererea prevazuta in anexa nr. 12.
(3) In termen de cel mult 10 zile de la repartizarea candidatilor conform alin. (2), Biroul executiv al Uniunii ii va convoca pe candidatii care au obtinut media minima de promovare 7,00, fara ca nota obtinuta la fiecare dintre probe sa fie mai mica de 5,00 si care nu au fost repartizati pe unul dintre posturi, pentru a-si exprima optiunea. Candidatii isi exprima optiunea pentru unul dintre posturile ramase vacante la nivel national dupa efectuarea repartizarii prevazute la alin. (2), in ordinea mediilor, in scris, in fata Biroului executiv al Uniunii, completand cererea prevazuta in anexa nr. 12.
(4) La medii egale are prioritate candidatul care a obtinut media cea mai mare la proba practica. Daca egalitatea se mentine, ordinea de prioritate va fi urmatoarea:
a) candidatul care are titlul de doctor in drept;
b) candidatul care are activitate mai indelungata in functii de specialitate juridica;
c) candidatul care a obtinut o medie mai mare la examenul de licenta.
(5) Dupa repartizare, candidatul va depune la Uniune cererea de numire in functia de notar public, adresata ministrului justitiei, prevazuta in anexa nr. 10, cu mentionarea circumscriptiei si a localitatii unde a fost repartizat.
(6) Repartizarea candidatilor se va consemna de catre Biroul executiv al Uniunii intr-un proces-verbal.
(7) La repartizarea candidatilor admisi va participa, in calitate de observator, un reprezentant al Ministerului Justitiei, desemnat
de ministrul justitiei. In cel mult 3 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (3), observatorul va intocmi un raport pe care il va inainta ministrului justitiei.
#PAGEBREAK#
TITLUL III
Dispozitii finale comune
Art. 25. — In 3 zile de la expirarea termenului prevazut la art. 19 alin. (2) si la art. 24 alin. (3), presedintele Uniunii va inainta ministrului justitiei propunerile de numire in functie a notarilor publici, insotite de hotararea de validare a rezultatelor examenului sau concursului, procesele-verbale prevazute la art. 19 alin. (5) si la art. 24 alin. (6), impreuna cu optiunile exprimate de candidatii admisi, cererile de numire in functia de notar public, precum si copia dosarelor de inscriere a acestora la examen sau la concurs.
Art. 26. — Membrii comisiilor prevazute de prezentul regulament vor beneficia de indemnizatie, stabilita de Consiliul Uniunii, si de contravaloarea transportului si a cazarii.
Art. 27. — Candidatii isi vor asigura cazarea si transportul si vor suporta personal contravaloarea acestora.
Art. 28. — (1) Cuantumul si destinatia taxei de inscriere la examen sau la concurs si conditiile de plata se stabilesc de catre
Consiliul Uniunii.
(2) Taxele de inscriere la examen sau concurs se fac venit la bugetul Uniunii, fara a putea fi folosite inainte de finalizarea
examenului sau concursului. In cazul in care un candidat nu se prezinta la nicio proba de examen sau de concurs, acestuia ii
vor fi restituite integral taxele de inscriere.
Art. 29. — Orice modificare sau completare a dispozitiilor prezentului regulament se va face prin ordin al ministrului justitiei, dupa consultarea Uniunii.
Art. 30. — Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 31. — Anexele nr. 1, 1A si 2—13 fac parte integranta din prezentul regulament.
_______________________________
NOTA Avocatnet.ro:
- Anexele Regulamentului vi le prezentam atasat.
Comentarii articol (3)