Ministerul Muncii a definit venitul brut realizat lunar, in bani si in natura, care constituie baza de calcul pentru contributiile de asigurari sociale, asa cum sunt definite prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Ordinul Ministerului Muncii nr. 92/2008 defineste venitul brut realizat lunar care constituie baza de calcul lunara pentru contributia de asigurari sociale, datorata de asiguratii prevazuti la art. 5 alin. 1 punctele I si II din Legea nr. 19/2002 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Actul normativ a modificat normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000 si a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 116 din
14 februarie 2008.
Asiguratii la care se refera Ordinul nr. 92/2008, prevazuti la art. 5 alin. 1 punctele I si II din Legea nr. 19/2000, sunt:
- persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici;
- persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti.
In venitul brut realizat lunar au fost incluse salariile, sporurile si alte adaosuri la salarii, dar si utilizarea autovehiculelor angajatorului sau abonamentele si costurile convorbirilor telefonice, in scop personal. Acestea sunt doar cateva din elementele care pot constitui venit brut realizat lunar.
Venitul brut realizat lunar, potrivit Ordinului nr.92/2008
Ordinul Ministerului Muncii stabileste ca “prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura, realizate dintr-o activitate dependenta, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. In venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decât angajatorul/angajatorii la care se deruleaza activitatea de baza.”
Sintagma venitul brut realizat lunar cuprinde, fara sa se limiteze la acestea, urmatoarele:
I. venituri in bani:
a) salariile/indemnizatiile de baza brute corespunzatoare timpului efectiv lucrat in program normal si suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizatiile de conducere, salariile de merit, indexari, compensari si alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de baza;
b) drepturile de solda lunara si alte drepturi acordate soldatilor si gradatilor voluntari;
c) sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariu ori sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu, platite pentru: conditii deosebite de munca (conditii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfasurata in mediul rural, in zone izolate; munca prestata in schimbul de noapte; indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati suplimentare functiei de baza; sporul de fidelitate
si altele asemanatoare;
d) sumele platite pentru timpul nelucrat (concedii de odihna, indiferent de perioada efectuarii, concedii de studii, zile de sarbatori legale, zile de repaus saptamânal, concedii platite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalarii pe post in cazul transferului, intreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariatilor);
e) sumele acordate cu ocazia iesirii la pensie;
f) premiile anuale si cele din cursul anului, sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariatilor la profit;
g) sumele platite conform legii sau contractelor colective de munca (al 13-lea salariu, prime de vacanta, aprovizionare de iarna, prime acordate cu ocazia sarbatorilor nationale sau
religioase);
h) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de munca (bonusuri, stimulente, compensatii, indemnizatia pentru concediul de odihna neefectuat, precum si alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate in lunile in care asiguratii nu au prestat activitate salarizata);
i) sumele rezultate prin «plata cu ora», garzi, indemnizatii clinice;
j) sumele acordate, potrivit legii, contractului colectiv de munca sau contractului individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca, incetarii raporturilor de serviciu ale functionarilor publici, a mandatului sau a calitatii de membru cooperator, ca urmare a concedierilor individuale ori colective, indiferent de denumirea, cuantumul si durata acordarii acestora;
k) ajutoarele, asimilate prestatiilor sociale, acordate de catre angajator salariatilor sau altor persoane, datorita producerii unor evenimente sociale sau familiale, peste limita cheltuielilor sociale deductibile fiscal;
l) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop lucrativ (sindicate, asociatii, fundatii);
m) cadourile in bani oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice alta ocazie;
n) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, in comitetul de directie si in comisia de cenzori;
o) indemnizatii de sedinta acordate, potrivit legii, membrilor comisiilor constituite la nivelul autoritatilor si institutiilor publice;
p) sumele primite de catre diverse persoane fizice, altele decât cele autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente, ca urmare a desfasurarii unor activitati profesionale (cum ar fi cele din domeniul asigurarilor, marketingului, publicitatii, imobiliar etc.);
r) sumele primite in baza unor conventii civile de prestari de servicii sau contracte de colaborare;
s) orice alte venituri in bani care, conform prevederilor legale, nu sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale.
II. venituri in natura:
a) plata in natura a unei parti din salariu, sub forma unor facilitati acordate de angajator conform Codului muncii;
b) utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, in scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca;
c) contravaloarea chiriei sau a unei parti din aceasta si, dupa caz, a utilitatilor, suportate de catre angajator, cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un pret mai mic decât pretul pietei;
d) imprumuturi nerambursabile;
e) anularea unei creante a angajatorului asupra angajatului;
f) abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, in scop personal;
g) permise de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite in scop personal;
h) primele de asigurare platite de catre suportator pentru salariatii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul platii primei respective, altele decât cele obligatorii.”
Noi cote CAS de la 1 ianuarie 2008
Legea nr. 387/2007 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2008 a stabilit cotele de contributie ale asigurarilor sociale, in perioada 1 ianuarie-30 noiembrie 2008, astfel:
a) pentru conditii normale de munca 29%;
b) pentru conditii deosebite de munca 34%;
c) pentru conditii speciale de munca 39%.
Angajatii datoreaza, pentru anul 2008 , o contributie individuala de asigurari sociale de 9,5%, in care este inclusa si cota de 2% aferenta fondurilor de pensii administrate privat.
In cazul angajatorilor, contributia de asigurari sociale reprezinta diferenta dintre nivelul cotelor de contributii de asigurari sociale stabilite diferentiat, in functie de conditiile de munca, prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, si nivelul cotei contributiei individuale de asigurari sociale.
_________________
Pentru mai multe informatii privind cotele CAS in 2008, puteti citi:
-
2008, un an cu reduceri ale cotelor CAS
Comentarii articol (25)