Inceputul lui 2008 aducea o lista de cel putin 20 de acte normative, unele dintre ele abordand subiecte noi, altele fiind completari la acte normative mai vechi. CAEN, venit minim brut garantat, Cod Fiscal sau contributii sociale au fost subiecte controversate ale legilor si actelor normative.
CAEN - dureri de cap si bani din buzunarul firmelor
Nici nu a inceput bine anul, ca firmele romanesti s-au si trezit cu batai de cap. Schimbarea codurilor CAEN a pus pe jar atat firmele, cat si avocatii acestora. Pentru ca nu a existat o reglementare speciala care sa precizeze o data fixa pana cand trebuie facute aceste modificari, reprezentantii firmelor nu au stiut daca sa se grabeasca sau nu cu depunerea modificarilor la Registrele Comertului. La jumatatea lunii ianuarie, ONRC a precizat ca depunerea documentatiei pentru schimbarea codurilor
CAEN nu este urgenta. Mai mult, ONRC nu a dat un termen in care societatile comerciale ar trebui sa se conformeze editiei revizuite a CAEN.
La sfarsitul lunii februarie,
schimbarea codurilor CAEN era, in continuare, un subiect de dezbatere pentru firme, deoarce nu au existat informatii precise referitoare la data cand trebuie facute aceste modificari.
Modificarea CAEN a fost benefica pentru alinierea la standardele internationale, insa pentru firme inseamna sa scoata cel putin 200 de lei pentru a face modificarile.
Contribuabili - cat mai multe formulare
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a adus la sfarsitul lunii ianuarie o veste nu tocmai placuta contribuabililor, propunand evidentierea fiecarei categorii de obligatii fiscale, in formulare distincte. Prin Ordinul 101/2008 s-au aprobat
mai multe formulare pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
Birocratia se pare ca este un cuvant la ordinea zilei pentru ANAF, insa nu sa o reduca, ci sa o suplimenteze. Daca pana acum formularul 100 aduna mai multe obligatii de plata, din februarie s-au creat declaratii distincte pentru obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale si pentru accize.
O declaratie 101 ... cu cantec
26 de cuvinte. De atat au avut nevoie guvernantii pentru a-si atrage antipatia atat a intreprinzatorilor, dar si a intregii categorii profesionale a expertilor contabili. Textul cu pricina: “Declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.”
Prevederea introdusa prin Ordonanta nr. 47/2007 a generat doua tipuri de situatii: societatile comerciale se vedeau nevoite sa scoata bani din buzunar pentru serviciile consultantilor fiscali si expertii contabili s-au vazut pusi in ipostaza de a primi calificativul “incompetent”.
Unde-i lege nu-i tocmeala, am putea spune, insa totul a avut o evolutie sinuoasa. Intr-o prima faza, Senatul a eliminat obligativitatea certificarii Declaratiei privind impozitul pe profit (Declaratia 101), o decizie cu care a fost de acord si presedintele ANAF, Daniel Chitoiu.
Dilema contribuabililor persista: cu sau fara certificarea consultantului fiscal? Raspunsul a venit chiar de la ANAF, printr-o circulara in care se spunea ca organele fiscale vor primi Declaratiile 101, chiar daca nu sunt certificate. Mai mult, ANAF a adaugat ca nu exista sanctiuni in Codul de procedura fiscala pentru neindeplinirea obligatiei si ca persoanele juridice vor primi o notificare pentru a intra in legalitate. In finalul circularei, se preciza: “va reamintim ca in procesul de aprobare al OG nr. 47/2007, Senatul Romaniei a decis abrogarea alin. 5 al art. 83.”
Nu de aceeasi parere au fost
deputatii, care nu au reusit sa adopte proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei, cu eliminarea certificarii Declaratiei 101. Dezbaterile au fost amanate pana in sesiunea urmatoare.
"Functionarimea" se tine de "prostii" si impoziteaza Martisoarele
La inceputul anului, Guvernul anunta reducerea cotelor de contributie pentru asigurarile sociale. Toate bune pana aici, insa, ministrul muncii, Paul Pacuraru, emite ordinul nr. 92/2008, publicat pe 14 februarie in Monitorul Oficial, prin
care largeste plaja veniturilor pentru calculul CAS.
Sub pretextul Codului Fiscal, Paul Pacuraru include printre venituri si “ cadourile in bani oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice alta ocazie”. La acestea, ministrul adauga si folosirea in scop personal a telefonului si a masinii oferite de angajator.
Reactia premierului Tariceanu nu a intarziat sa apara. Seful Executivului i-a cerut lui Paul Pacuraru sa elimine ordinul si sa penalizeze "functionarimea" din minister pentru a nu mai face astfel de "prostii".
La numai o saptamana de la publicarea Ordinului nr. 92/2008, Paul Pacuraru a
elaborat un alt act normativ, prin care a eliminat aceste venituri. Ordinul nu a fost publicat inca in Monitorul Oficial.
Legislatie cu bucluc
Noul
cod CAEN - in vigoare de la 1 ianuarie 2008.
Ordinul
101/2008 - formulare pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
OG nr.
47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale.
Ordinul nr. 92/2008 -
modificarea Normelor de aplicare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Comentarii articol (1)