Avand in vedere necesitatea de a oferi absolventilor invatamantului liceal posibilitatea de a li se evalua si certifica competentele lingvistice de comunicare in limba materna si intr-o limba de circulatie internationala, precum si competentele digitale, generale si specifice, formate pe durata invatamantului liceal, necesare pentru integrarea acestora in societatea cunoasterii, pentru a asigura tuturor si fiecaruia implinirea si dezvoltarea personala, incluziunea sociala si cetatenia activa si ocuparea unui loc de
munca,
tinand cont de necesitatea standardizarii evaluarilor nationale, pentru a asigura obiectivitatea, credibilitatea evaluarilor si pentru a asigura relevanta acestora in raport cu progresul scolar al elevilor, precum si pentru a raporta rezultatele invatarii la standardele europene,
pentru eliminarea situatiilor exceptionale in care cadrele didactice din invatamantul superior se afla in imposibilitatea de a-si indeplini functia de presedinte al unei comisii de bacalaureat, in care au fost numite prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii,
intrucat toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi manata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. — Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 26, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
„(4) Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea urmatoarelor probe:
A. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana;
B. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
C. proba de evaluare a competentei lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului european comun de referinta pentru limbi. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin rdin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii;
D. proba de evaluare a competentelor digitale. Rezultatul valuarii se exprima prin nivelul de competenta, in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale au dreptul la recunoasterea si chivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si onform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii;
E. probe scrise de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal, dupa cum urmeaza:
a) proba scrisa la limba si literatura romana — proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;
b) proba scrisa la limba si literatura materna — proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
c) o proba scrisa, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare, dupa cum urmeaza:
(i) matematica — pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;
(ii) istorie — pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;
d) o proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline:
(i) fizica, chimie, biologie sau informatica;
(ii) geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie.”
2. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 27. — (1) Examenul national de bacalaureat se onsidera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au sustinut probele prevazute la art. 26 alin. (4) lit. A—D;
b) au sustinut toate probele scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E si au obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre acestea;
c) media aritmetica, calculata cu doua zecimale exacte, a notelor obtinute la probele scrise precizate la art. 26 alin. (4) lit. E este cel putin 6.
(2) Media obtinuta la examenul national de bacalaureat este media aritmetica calculata cu doua zecimale exacte a notelor obtinute la probele scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E.
(3) In urma promovarii examenului national de bacalaureat, bsolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.
(4) Absolventilor clasei a XII-a/a XIII-a care au sustinut valuarile prevazute la art. 26 alin. (4) lit. A—D li se elibereaza certificate care atesta nivelul de competenta lingvistica, respectiv nivelul de competenta digitala. Eliberarea acestor certificate nu este conditionata de promovarea probelor scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E.
(5) In cazul nepromovarii examenului national de bacalaureat, pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele evaluarilor sustinute conform art. 26 alin. (4) lit. A—D, respectiv rezultatele probelor scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E care au fost promovate cu cel putin nota 5.
(6) In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni ale examenului national de bacalaureat.
(7) Candidatii proveniti din invatamantul preuniversitar de stat pot sustine examenul national de bacalaureat si examenul de certificare a competentelor profesionale fara taxa de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii.
(8) Evaluarile prevazute la art. 26 alin. (4) lit. A—D se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant, pe parcursul clasei terminale de liceu, in fata unei comisii prezidate de directorul unitatii de invatamant si numite prin decizie a inspectorului scolar general, in conditii stabilite prin metodologia prevazuta la art. 26 alin. (7).
(9) Probele scrise din examenul national de bacalaureat, prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E, se sustin dupa incheierea anului scolar, in fata unei comisii stabilite de inspectoratul scolar.
(10) Comisia prevazuta la alin. (9) este condusa de un presedinte, numit prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii dintre cadrele didactice universitare de predare, avand titlul stiintific de doctor. In situatii bine justificate, poate fi numit in functia de presedinte si un cadru didactic din invatamantul liceal, avand gradul didactic I si performante profesionale deosebite, titular in alta unitate de invatamant decat cea din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului national e bacalaureat.
(11) Comisia prevazuta la alin. (9) este alcatuita din profesori de la alte unitati de invatamant decat cele din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului national de bacalaureat.
(12) Numarul comisiilor prevazute la alin. (9) si numarul unitatilor de invatamant in care se desfasoara probele scrise din examenul national de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, la propunerea inspectoratelor scolare.
(13) Rezultatele examenului national de bacalaureat sunt publice.”
Art. II. — Pentru anul scolar 2009—2010, lista cuprinzand probele de examen, continutul programelor de examen si modul de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat se dau publicitatii in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei, cercetarii si inovarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 9 septembrie 2009.
Nr. 97.
Comentarii articol (2)