Avocatnet.ro va prezinta live prinicipalele subiecte prezentate in cadrul conferintei anuale de taxe Enst&Young : "Noutati fiscale pentru anul 2010" : impozite directe, contributii de asigurari sociale, TVa, accize, noi reglementari contabile conforme cu directivele europene.
1. Alexander Milcev, partener Ernst & Young : Asteptam suspendarea certificarii fiscale
Un subiect important la acestui inceput de an in domeniul fiscalitatii l-a constituit certificarea declaratiilor fiscale. Potrivit lui Alexander Milcev, aplicarea masurii se afla inca in discutie la ministerul finantelor. Cum se face certificarea, inca nu se stie, Finantele nu au venit cu lamuriri in acest sens. "Desi in anii trecuti a existat o prorogare a termenului pentru aplicarea certificarii, deocamdata Guvernul nu a decis o noua amanare, dar o asteptam", spune Alexander Milcev.
Potrivit acestuia, certificarea declaratiilor fiscale ar fi o misiune imposibila, avand in vedere ca la ora actuala avem 4000 de consultanti fiscali si 500.000 de firme.
Impozit minim: "Intre impozit minim sau forfetar, inclinam catre cel minim"
"Noi la Enst&Young ne-am declarat impotriva impozitului minim si forfetar. Ar trebui crescut gradul de colectare a taxelor la bugetul de stat, decat sa se introduca alte masuri. Daca e de ales intre minim si forfetar, ne-am opri la impozitul minim, pe acele domenii alese de MFP" , a adaugat Alexander Milcev.
UPDATE:
Adrian Rus, Senior Manager: Contribuabilii ar trebui sa se pregateasca pentru controale intense in perioada urmatoare
Deductibilitatea unor cheltuieli:
Dobanzil/majorarile de intarziere si daunele prevazute in contracte incheiate cu nerezidenti
sunt cheltuieli deductibile (inainte de 2010 erau deductibile doar cele aferente contractelor incheiate cu rezidenti)
Cheltuielile cu TVA platita intr-un stat membru in legatura cu bunuri/servicii achizionate in scopul obtinerii de venituri impozabile
sunt cheltuieli deductibile.
Cheltuielile privind schemele de pensii facultative efectuate potrivit Legii nr. 204/2006
sunt deductibile in limita a 400 de euro pe an( majorare de la 200 de euro).
"Climatul economic actual reprezinta un moment important pentru a analiza si a beneficia de oportunitati fiscale" spune Adrian Rus.
Strategiile fiscale ar trebui sa se orienteze pe:
-disponibilitatea numerarului
-reducerea costurilor
-finantarea/restructurarea eficienta
"Contribuabilii ar trebui sa se pregateasca pentru controale din partea autoritatilor fiscale", a adaugat Adrian Rus.
UPDATE
Ioana Iorgulescu, Tax Manager: Nu ar fi o reglementare de TVA daca nu ar fi si exceptii
Spre deosebire de regula generala valabila pana in 2009, din 2010 serviciile sunt impozabile la sediul beneficiarului(
regula B2B-business to business)
Regula generala cu privire la prestarile de servicii externe catre persoane neimpozabile
-business to consumer(B2C) va ramane ca in prezent, adica locul prestarii este acolo unde este stabilit prestatorul.
In cazul anumitor servicii prestate catre clienti persoane impozabile din afara Comunitatii, locul prestarii se considera a fi in Romania daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor are loc in Romania.
Exceptii de la B2B: serviciile prestate in legatura cu bunuri imobile, transport de pasageri, servicii culturale, servicii de restaurant si catering vor fi subiect de TVA acolo unde se afla bunul imobil sau unde au loc operatiunile
Exceptii de la regula B2C: servicii de intermediere, transport de bunuri, evaluare si serviciile constand in lucruri asupra bunurilor corporale mobile.
UPDATE
Claudia Durus, Manager: despre impozitul pe venit
-contribuabilii care obtin venituri din activitatii independente pentru care se retine la sursa cota de 10%, pot opta pentru aplicarea cotei de 16%
- impunerea finala posibila si pentru veniturile din: drepturi de proprietate intelectuala, vanzarea bunurilor in regim de consignatie, activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial sau activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara
(optiune posibila anterior doar pentru veniturile obtinute din contracte/conventii civile)
UPDATE
Radu Tudoran, director executiv : termenele privind inventarierea au fost prelungite la 7 zile
Comisiile de inventariere: Nu mai exista o limita minima privind nr de membri. In cazul entitatilor cu un numar redus de salariati la care inventarierea este efectuata de catre o singura persoana, raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revine administratorului.
In cazul entitatilor care nu au niciun salariat care sa poata efectua operatiunea de inventarierea, aceasta se efectueaza de catre administratori
Termene:
Termenele privind prezentarea, aprobarea si inregistrarea in evidenta entitatii a rezultatelor inventarierii sunt prelungite dupa cum urmeaza:
-prezentarea propunerilor cuprinse in procesul-verbal de inventariere administratorului entitatii:
in termen de 7 zile de la data incheierii operatiunilor de inventariere
-inregistrarea rezultatelor inventarierii in evidentele enitatii:
in termen de 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator
Anterior, termenele de mai sus erau stabilite la 3 zile.
Totodata, nu mai este stabilit un termen in care administratorul trebuie sa decida asupra propunerilor prezentate in procesul-verbal de inventariere
( anterior, acest termen era de 5 zile).
UPDATE
Nina Gurdis, Tax Manager: Modificarea regimului accizelor
-eliminarea din sfera accizelor nearmonizate a anumitor produse
Pana la 1 ianuarie 2010 se platea acciza nearmomnizata la cafea, haine din blanuri naturale, cristale, yachturi, obiecte din aur si alte metale((lista pe care unii o confundau cu produse de lux). De la 1 ianuarie 2010 din toate seria de produse accizabile nearmomizate nu ne-a ramas decat cafeaua.
Incepand cu 1 aprilie 2010 notiunea de
"operator intregistrat" si "operator neinregistrat" sunt inlocuite cu notiunea de
"destinatar intregistrat". Destinatatul inregistrat va fi operatorul economic care va putea primi in Romania produsele accizabile expediate in regim suspensiv din alt Stat Membru al UE.
Normele impun preschimbarea autorizatiilor operatorilor economici inregistrati in autorizatii de destinatar intregistrat inainte de efectuarea achizitiilor intracomunitare,
dar nu mai tarziu de data de 1 septembrie 2010 sub sanctiunea revocarii autorizatiei detinute.
Incepand cu data de 1 aprilie 2010 se introduce
notiunea de "expeditor inregistrat". Acesta va fi operatorul economic care va importa produse accizabile in UE pentru a le expedia in regim suspensiv ulterior punerii lor in libera circulatie.
Comentarii articol (7)