Declaratia 200, utilizata si de persoanele fizice autorizate care desfasoara activitati independente pentru a-si declara veniturile obtinute in anul anterior, se poate depune prin internet pe portalul e-guvernare.ro, folosind un certificat digital calificat, potrivit unui anunt publicat joi de ANAF. Pana acum, acest formular putea fi depus doar la ghiseele organelor fiscale sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata.
Nu doar persoanele fizice autorizate sunt vizate de noile reguli, declaratia 200 fiind folosita si pentru declararea veniturilor obtinute din alte activitati. Mai exact, formularul trebuie completat si pentru declararea venitului net/castigului net anual din cedarea folosintei bunurilor si/sau activitati agricole determinate in sistem real pe fiecare categorie si sursa de realizare a venitului, transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, precum si orice alte operatiuni similare.
Potrivit ANAF, contribuabilii care nu au un certificat digital calificat pentru semnarea declaratiilor vor completa declaratia 200 si o vor depune in continuare direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata.
Fiscul precizeaza ca pentru perioadele de raportare anterioare anului 2011, declaratia 200 va putea fi depusa doar la ghiseu, pe suport hartie.
De asemenea, ANAF a modificat si modalitatea de raportare a declaratiei de venit, astfel incat formularul 200 se vor genera prin doua noi programe de asistenta (Soft A si Soft J), care vor putea fi descarcate de pe portalul ANAF, sectiunea Declaratii electronice – Descarcare declaratii.
Noua modalitate de raportare a declaratiei de venit este PDF cu fisier XML atasat.
Cum depui online declaratia 200?
Depunerea prin Internet a declaratiei de venit poate fi facuta doar pe pagina de upload accesibila prin portalul www.e-guvernare.ro, dupa autentificarea cu certificat digital calificat.
Asadar, pentru a putea depune formularul prin internet, trebuie sa detineti un certificat digital calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, sau sa imputerniciti persoane care detin acest certificat.
Obtinerea unui certificat calificat se face de la unul din furnizorii acreditati de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale si mentionati pe site-ul www.mcsi.ro. Este vorba despre SC CERT SIGN SRL, SC DIGI SIGN SA si SC TRANS SPEED SRL. (AvocatNet.ro a scris mai multe despre cum puteti obtine un certificat digital aici)
Dupa ce ati achizitionat un certificat digital, trebuie sa il inregistrati pe site-ul ANAF la sectiunea „Declaratii electronice”. Aceasta inregistrare presupune urmatoarele operatiuni ce trebuie efectuate:
- Descarcarea documentului de confirmare, completarea si trimiterea acestuia spre avizare furnizorului certificatului calificat.
- Inregistrarea documentului de confirmare avizat pe portalul ANAF in sectiunea dedicata.
- Printarea, semnarea si stampilarea formularului 150 generat in urma inregistrarii documentului de confirmare.
- Prezentarea la orice unitate fiscala cu formularul 150 completat, impreuna cu actul de identitate si documentul care atesta calitatea titularului certificatului calificat de reprezentant legal al contribuabilului sau imputernicirea.
Dupa verificarea documentelor, solicitantului i se va transmite un e-mail prin care i se confirma dreptul de utilizare a serviciului de depunere online a declaratiilor fiscale.
Daca ati trecut si de aceasta etapa, mai trebuie doar sa descarcati formularele electronice de pe portalul ANAF, sa le completati si sa le transmiteti. De asemenea, trebuie sa examinati starea declaratiilor transmise. (Un Ghid amanuntit despre depunerea online a declaratiilor fiscale puteti citi aici)
Atentie! OG 30/2011, actul normativ care a modificat Codul fiscal la inceputul lunii septembrie, a impus, de la 1 ianuarie 2012, un nou termen de raportare pentru declaratia 200. Potrivit reglementarilor, acest formular se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care a fost realizat venitul. Pana acum, formularul trebuia depus pana la 15 mai. Modificarea a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2012.