De la 1 ianuarie 2013 regimul de TVA pentru aproximativ jumatate de milion de contribuabili se va modifica obligatoriu, dupa ce Guvernul a introdus sistemul TVA la incasare care presupune ca exigibilitatea taxei intervine la momentul incasarii contravalorii livrarilor/prestarilor efectuate sau, in cazul facturilor neincasate, in cea de-a 90 a zi calendaristica de la data emiterii facturilor. Sistemul trebuie aplicat obligatoriu de toti contribuabilii care au o cifra de afaceri inferioara plafonului de 2.250.000 lei (500.000 euro).
Sistemul TVA la incasare a fost introdus in Codul fiscal prin OG nr. 15/2012, publicata in 29 august, iar implementarea lui a fost claririficata prin Normele de aplicare a Codului fiscal, modificate si ele in 8 noiembrie prin HG nr. 1071/2012. Ulterior, in 26 noiembrie, Finantele au publicat si un ghid oficial pentru aplicarea sistemului, care sa reuneasca intr-un singur document toate prevederile legale din Codul necesare in cazul operatiunilor care intra sub incidenta sistemului TVA la incasare, oferind totodata exemple practice si explicatii in legatura cu prevederile legale.
"Procesul de modificare legislativa a fost unul complex, iar specialistii din Ministerul de Finante au depus eforturi sa faca prevederi clare si cuprinzatoare intr-un timp relativ scurt", a explicat Alexandru Cristea, Tax Partner al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax S.R.L, care considera ca prevederile din Codul Fiscal si din Norme sunt destul de stufoase, detaliate si exemplificate corespunzator.
Desi reglementarea legala este adecvata, implementarea sistemului este totusi dificila pentru contribuabili avand in vedere perioada scurta de timp pe care acestia o au la dispozitie pentru a intelege sistemul si impactul lui asupra afacerii si pentru a-l pune in practica.
"Partea complicata in implementarea sistemului este de fapt timpul scurt pe care il au contribuabilii la dispozitie pentru adaptarea la noile reguli. Nu vad implementarea sistemului ca pe o misiune imposibila, dar eforturile cresc atunci cand apare presiunea timpului", a aratat avocatul.
"Citeam ca timpul de implementare in alte state a fost si de peste un an", a mai punctat acesta.
O hiba a legislatiei a sistemului TVA la incasare se refera la platile in numerar efectuate dupa emiterea facturii, in opinia specialistului de la Tuca Zbarcea & Asociatii aceasta fiind singura zona in care se poate vorbi de o „scriere proasta” a legislatiei.
"S-a plecat la drum pe anumite coordonate care s-au schimbat ulterior din mers. Pe scurt, este vorba de faptul ca platile in numerar nu se supuneau regimului TVA la incasare, nici potrivit Codului Fiscal, nici potrivit Normelor Metodologice. Prin Legea 208/2011 s-au aprobat modificarile la Codul Fiscal cu amendamente referitoare la considerarea platilor in numerar ca fiind supuse TVA la incasare. Inca asteptam modificarile la Norme care sa fie in linie cu noile prevederi la Cod. Aceasta nehotarare insa pot spune ca a creat confuzie in randul contribuabililor", a afirmat Alexandru Cristea.
De asemenea, o alta vulnerabilitate a noului sistem de TVA este reprezentata de contribuabilii care sunt obligati sa aplice acest sistem, desi nu au nimic de castigat din aceasta amanare la plata TVA.
"Ma refer la companiile obligate sa aplice sistemul, dar care prin natura operatiunilor pe care acestea le desfasoara nu colecteaza TVA. Practic, exportatorii, companiile in etapa de investitii, centrele de servicii (care presteaza servicii la extern) nu au niciun beneficiu din amanarea TVA colectata, dar au un TVA deductibil intarziat pana la momentul achitarii. Pentru aceste categorii, cred ca trebuia gandita o posibilitate de optiune", considera avocatul de la Tuca Zbarcea & Asociatii.
Stat vs. contribuabili. Dificultatile de implementare a TVA la incasare, comparabile
Implementarea sistemului TVA la incasare nu vine fara inconveniente pentru contribuabili, insa nici dificultatile pe care le-ar putea intampina Fiscul in aplicarea sistemului nu sunt de neglijat.
In ceea ce priveste contribuabilii, Alexandru Cristea a precizat ca dificultatile pe care le vor intampina companiile sunt pe de o parte de ordin administrativ (jurnale noi de TVA, format nou al decontului de TVA, documente suplimentare justificative, si anume arhivarea documentelor de plata), pe de alta parte sunt legate de impactul pe cash-flow.
"Impactul pe cash-flow va fi resimtit atat de unele companii mici obligate sa aplice sistemul, cat si de companiile mari care vor lucra in continuare cu companiile mici care aplica sistemul de TVA la incasare, in sensul ca nu isi vor deduce TVA aferenta achizitiilor de la acestia decat dupa plata facturii. Unele companii au facut deja simulari in acest sens, dar in mod sigur rezultatele difera foarte mult de la o companie la alta, in functie de specificul fiecarui business", e explicat avocatul.
Nici statul nu este ferit de dificultati cand vine vorba de aplicarea noului sistem de TVA.
Potrivit avocatului specializat in fiscalitate, din perspectiva administrarii fiscale, va fi o declaratie suplimentara de gestionat (Notificarea 097) si de operat inscrieri si radieri in Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare. In plus, pe termen scurt, controlul fiscal va fi ingreunat prin verificarea unui volum suplimentar de informatii.
"Din perspectiva controlului fiscal, inspectorii fiscali de pe teren vor trebui sa se familiarizeze cu noi modele de jurnale (anticipez, din ce in ce mai diferite de la o companie la alta), cu noile inregistrari contabile prin contul 4428 TVA neexigibila si sa verifice suplimentar documente de plata (extrase de cont, instrumente de plata, ordine de compensare, contracte de cesiune)", a precizat acesta.
TVA la incasare. Balanta avantajelor se inclina in favoarea statului
Desi sistemul TVA la incasare ar fi trebuit sa fie o masura care sa elibereze lichiditati in piata si sa ajute companiile intr-o perioada in care bancile inca nu sunt deschise spre finantari, odata cu reglementarea lui, s-a dovedit ca sistemul nu este chiar o plata a TVA la incasare, ci mai degraba o amanare a platii pana la cea de-a 90-a zi de la momentul emiterii facturii, ceea ce nu aduce avantaje semnificative contribuabililor.
Nici disciplinarea operatorilor economici pentru efectuarea cat mai rapida a platilor pentru a castiga dreptul de deducere despre care s-a vorbit la introducerea TVA la incasare nu pare sa fie un efect pozitiv cert al noului sistem de TVA.
"Din punct de vedere comercial, nu stiu daca posibilitatea de a-mi exercita dreptul de deducere ma convinge sa platesc intreaga factura furnizorului meu", a aratat Alexandru Cristea.
In schimb, in toata aceasta poveste cu noul sistem de TVA, statul are un un beneficiu incontestabil.
"Avantajul palpabil pentru stat va veni din controversata limita de 90 de zile. Dupa cum se stie deja, obligatia de a colecta intervine la cel tarziu 90 de zile de la data facturii sau obligatiei de a emite factura, in timp ce dreptul de deducere nu are vreo derogare la 90 de zile. Presupunand ca sunt obligat sa aplic sistemul TVA la incasare, am primit o factura pentru o livrare de bunuri in ianuarie 2013, vand mai departe bunurile tot in ianuarie 2013, dar achit factura primita in decembrie 2013 cand incasez banii de la clientul meu. Am obligatia sa colectez in decontul din aprilie 2013, dar pot sa deduc abia in decontul din decembrie 2013. Timp de opt luni, suma respectiva de TVA sta la stat, ca un credit cadou fara dobanda din partea mea", explica avocatul de la Tuca Zbarcea&Asociatii.
Inregistrarea operatiunilor contabile in sistemul TVA la incasare