Gabriel Sincu, Executive Director al Tax Advisory Services de la compania de consultanta fiscala si de afaceri E&Y Romania, sublinia pentru AvocatNet.ro, intr-un articol publicat in octombrie 2013, ca este o deficienta a Codului de procedura fiscala (CPF) faptul ca nu prevede criteriile in functie de care organul de inspectie fiscala alege contribuabilii carora le va face inspectia.
Mai exact, in Codul de procedura fiscala se mentioneaza ca selectarea contribuabililor care urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale o efectueaza organul fiscal competent, in functie de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. In plus, contribuabilii nu pot face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita.
Analiza de risc identifica riscurile de nedeclarare a creantelor fiscale
Pe langa mentiunile de mai sus, prin OUG nr. 8/2014, care a intrat in vigoare pe 28 februarie 2014, s-a introdus in CPF o definitie a analizei de risc. Mai exact, analiza de risc reprezinta activitatea efectuata in scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creantelor fiscale, de a le evalua, de a le gestiona, precum si de a le utiliza in vederea selectarii contribuabililor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale.
"Aceasta definitie a analizei de risc este una foarte evaziva. In plus, si reglementarea analizei de risc este una deosebit de lacunara, cel putin din perspectiva normelor publicate in Monitorul Oficial. Singurele norme in materie care au fost publicate in Monitorul Oficial, si deci aduse la cunostinta publicului, sunt cele din Codul de procedura fiscala si cele din Procedura de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 248/2011, care prevede cateva elemente ale analizei de risc aplicabile persoanelor fizice. De asemenea, OUG 8/2014 nu reglementeaza analiza de risc, ci doar aduce completari Codului de procedura fiscala, completari care vizeaza si analiza de risc. In masura in care au fost dezvoltate anumite metodologii interne de efectuare a analizei de risc acestea nu sunt aduse la cunostinta contribuabililor" , a spus, pentru AvocatNet.ro, Luciana Rainov, Associate la casa de avocatura Biris Goran.
Reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) au precizat, la solicitarea noastra, ca scopul oricarei administratii fiscale este atingerea unui nivel maxim al gradului de control asupra veniturilor din impozite si taxe, concomitent cu alocarea unor cheltuieli minime.
"Din alta perspectiva, acest scop poate fi definit ca o investire a tuturor eforturilor necesare in maximizarea gradului de conformare fiscala voluntara a contribuabililor. Astfel, administratia fiscala trebuie sa efectueze controlul fiscal, in conditii de eficienta cu resursele disponibile, plecand de la realitatea ca nu toti contribuabilii pot fi inclusi in planul de control, intrucat acest lucru necesita fie cresterea numarului de inspectori fiscali, fie realizarea unor actiuni de control superficiale", au explicat reprezentantii ANAF.
In aceste conditii, sursele citate au completat ca "maximizarea rezultatelor cu un efort minim se realizeaza prin analiza de risc".
"Analiza de risc identifica riscurile fiscale ale contribuabililor, conducand la eficientizarea activitatii de control, astfel fiind controlati doar contribuabilii cu risc fiscal ridicat", au definit reprezentantii ANAF-ului.
In plus, Associate-ul de la Biris Goran a precizat ca, in principiu, analiza de risc este o evaluare a activitatii contribuabilului pe baza documentelor depuse si a informatiilor aflate in posesia organelor fiscale in vederea determinarii oportunitatii efectuarii unei inspectii fiscale.
"Altfel spus, analiza de risc este o cercetare interna la nivelul organelor fiscale a activitatii contribuabilului pentru a determina in ce masura este probabil ca acesta sa fi incalcat prevederile fiscale si astfel sa fie necesara o inspectie fiscala", a mai spus Luciana Rainov.
Fiscul efectueaza analiza de risc in cinci pasi
Conform reprezentantilor Fiscului, abordarea, din punct de vedere al inspectiei fiscale, privind procesul analizei de risc presupune urmatorii pasi:
- identificarea riscului: determinarea surselor posibile de risc si stabilirea anvergurii riscurilor care ameninta obiectivele administratiei fiscale;
- analiza de risc;
- stabilirea prioritatilor in functie de riscuri: pentru fiecare risc identificat calificarea poate varia de la riscuri foarte scazute - acceptabile, pana la riscuri foarte ridicate, intolerabile care necesita luarea de masuri imediate;
- tratarea: rezultatul care ar trebui sa se obtina ca urmare a acestui proces este o lista de activitati de tratare: numar de inspectii, campanii de informare etc.;
- evaluarea: rezultatul care se doreste a fi obtinut ca urmare a acestei etape este obtinerea de informatii despre efectele obtinute, urmare implementarii analizei de risc.
"Analiza de risc efectuata de inspectia fiscala este o activitate cu caracter permanent, prin care sunt prelucrate si analizate date si informatii despre contribuabili, detinute sau la care are acces Agentia Nationala de Administrare Fiscala, fiind utilizate criterii relevante pentru impunere, in vederea identificarii contribuabililor cu risc fiscal ridicat", au adaugat reprezentantii Fiscului.
Mai mult, cei de la ANAF ne-au precizat ca analiza de risc este permanent imbunatatita prin evaluarea criteriilor existente, introducerea de noi criterii, in functie de rezultatele inspectiilor fiscale si tendintele contribuabililor de a se sustrage de la declararea si plata obligatiilor fiscale ce le revin, conform legislatiei fiscale in vigoare.
Executive Director-ul Tax Advisory Services de la E&Y Romania si avocatul de la Biris Goran au subliniat ca analiza de risc este o procedura efectuata intern de autoritatile fiscale, procesul fiind unul netransparent si nefiind facut public.
Pentru persoanele fizice, analiza de risc este, in parte, un proces informatic neintrerupt
Associate-ul de la Biris Goran a mentionat ca, in cazul persoanelor fizice, analiza de risc este reglementata din 2011 prin HG nr. 248/2011, care prevede Procedura de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate.
"Din reglementarile aplicabile analizei de risc, pentru contribuabilii persoane fizice, organele fiscale analizeaza elemente precum veniturile declarate de persoana, cresterea valorii patrimoniului, cheltuielile efectuate si fluxurile de trezorerie. Alte informatii analizate pot sa vizeze si intarzierile repetate in depunerea declaratiilor fiscale, precum si numarul mare de declaratii rectificative, domeniul de activitate al contribuabilului, pierderea fiscala inregistrata, nesolicitarea rambursarii de TVA, in ipoteza in care pe o perioada relativ mare contribuabilul inregistreaza sold negativ de taxa, renuntarea la o rambursare de TVA solicitata prin decont etc", a explicat Luciana Rainov.
De asemenea, potrivit strategiei ANAF de prevenire si de combatere a evaziunii fiscale, inspectorii ANAF vor viza in special persoanele fizice, dar si pe cele juridice care, desi isi desfasoara o activitate comerciala, nu se inregistreaza ca platitori de impozite, ceea ce implica ramanerea acestora in afara sistemului fiscal, a subliniat Associate-ul de la Biris Goran.
"Pentru limitarea acestor practici, inspectorii ANAF vor aborda pentru control, in primul rand acele domenii de activitate in care acest risc este foarte frecvent, pentru a detecta contribuabilii care au optat pentru activitati sustrase obligatiilor fiscale", a precizat Luciana Rainov.
In plus, avocatul de la Biris Goran a amintit printre domeniile de activitate vizate comertul electronic, export si comert intracomunitar, agricultura sau comertul cu cereale, etc.
"Avand in vedere faptul ca au fost create fise de risc fiscal automatizate consideram ca, de acum inainte, analiza de risc va fi, cel putin in parte, un proces informatic neintrerupt menit sa detecteze automat anumiti indicatori ai unui comportament ce prezinta grad mediu sau ridicat de risc. Consideram ca este improbabil ca organele fiscale sa efectueze ciclic, la intervale regulate de timp, o analiza de risc pentru fiecare contribuabil in parte", a detaliat Luciana Rainov.
Mai mult, Associate-ul de la Biris Goran a precizat ca practica demonstreaza aceasta tendinta.
"Exista contribuabili care au fost supusi la intervale scurte de timp mai multor inspectii fiscale fara ca acestia sa aiba un comportament suspect sau sa realizeze tranzactii complexe care ar putea atrage atentia organelor fiscale, iar alti contribuabili nu au fost supusi unei inspectii fiscale in mai bine de 5 ani", a adaugat Luciana Rainov.
Certificarea declaratiilor fiscale, prezumtia ca au fost intocmite cat mai corect
Desi, conform consultantilor fiscali, majoritatea criteriilor pentru firme nu sunt cunoscute, totusi, prin OUG nr. 8/2014, certificarea declaratiilor fiscale va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala.
Fata de certificarea declaratiilor fiscale depuse la ANAF, conform articolului 83^1din CPF, reprezentantii Fiscului au mentionat ca aceasta vine in sprijinul administratiei fiscale, in sensul ca pentru declaratiile fiscale certificate de catre un consultant fiscal exista prezumtia ca acestea au fost intocmite cat mai corect, iar acest fapt putand fi luat in calcul de organele fiscale in cadrul analizei de risc fiscal.
Avocatul de la Biris Goran a mentionat insa ca evaluarea ponderii unui criteriu de analiza de risc, respectiv importanta certificarii declaratiilor fiscale in acest caz, poate fi doar speculativa, in conditiile in care in ceea ce priveste analiza de risc a contribuabililor persoane juridice criteriile de analiza nu sunt facute publice in mod oficial
"Introducerea certificarii drept criteriu al analizei de risc in mod explicit in legislatie permite contribuabililor sa isi ia cel putin o masura preventiva pentru a evita inspectiile fiscale inopinate si de a-si micsora gradul de risc perceput de autoritatile fiscale. Pe de alta parte, avand in vedere ca analiza de risc fiscal implica printre altele analiza declaratiilor depuse de contribuabili, certificarea declaratiilor ar putea sa contribuie la micsorarea gradului de risc perceput de catre organele fiscale. Practic, certificarea creeaza o prezumtie a corectitudinii si exactitatii declaratiilor fiscale si deci a conformarii contribuabilului", a completat Luciana Rainov.
De asemenea, Gabriel Sincu a argumentat ca, in principiu, se astepta ca nivelul de risc asociat contribuabililor care obtin certificarea declaratiilor fiscale sa scada, dar ramane sa aflam acest lucru in perioada urmatoare.
Contribuabilii cu grad mare de risc sunt cei care solicita corectii de erori materiale semnificative
Drept rezultat al analizei de risc, avocatul de la Biris Goran a spus ca, in urma efectuarii unei analize de risc, in functie de rezultatul analizei sunt selectati pentru inspectie contribuabilii care prezinta risc fiscal mediu sau ridicat.
"Este important de retinut faptul ca, si in conditiile in care contribuabilii nu sunt calificati ca fiind cu risc mediu sau ridicat, in urma efectuarii analizei de risc, acestia pot fi, de asemenea, subiectul unor controale fiscale aleatorii. Prin urmare, selectia contribuabililor pentru control este un proces imprevizibil pentru contribuabili", a argumentat Luciana Rainov.
In plus, avocatul de la Biris Goran a precizat este considerat ca un contribuabil prezinta un grad redus de risc cand depune declaratiile obligatorii fara intarzieri, nu depune un numar mare de declaratii rectificative, solicita rambursari de TVA dupa ce a inregistrat deconturi negative de TVA si desigur, conform noilor prevederi, depune declaratii fiscale certificate.
"Contribuabilii care prezinta in optica ANAF un grad mare de risc sunt cei care depun declaratiile cu intarziere sau omit sa le depuna, cei care solicita corectii de erori materiale semnificative, nu solicita TVA la rambursare in conditiile in care pe perioade mai indelungate inregistreaza solduri negative de TVA", a argumentat Luciana Rainov.
Mai exact, Associate-ul de la Biris Goran a completat ca, pe scurt indeplinirea in termenele prevazute de legea fiscala a obligatiilor declarative si de plata fiscale rezulta in evaluarea contribuabililor ca avand un grad de risc redus, pe cand intarzierile repetate si corectiile frecvente vor atrage atentia organelor de control.
De asemenea, Executive Director-ul de la Tax Advisory Services la E&Y Romania a spus ca orice companie poate sa se astepte sa fie verificata, mai ales daca are fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, nu a depus toate declaratiile fiscale in ultimele 12 luni, a depus frecvent declaratii rectificative, a renuntat la rambursarea TVA dupa ce au depus decontul cu optiune de rambursare, a desfasurat tranzactii cu societati inactive, a declarat achizitii de la societati al caror cod de TVA a fost anulat sau pentru care a fost deschisa procedura de insolventa sau a fost declasanta procedura de lichidare voluntara.
"O alta categorie de contribuabili care ar putea fi vizata de inspectorii fiscali sunt companiile care activeaza in domenii cu risc mare de evaziune, cum ar fi: produse accizabile, comert cu cereale, legume, fructe, lemn sau deseuri si resturi", a adaugat Gabriel Sincu.