Potrivit Legii nr. 4/2014 pentru completarea OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 15 din 10 ianuarie 2014 si care a intrat in vigoare pe 9 februarie 2014, sotia sau sotul titularului intreprinderii individuale (II) sau persoanei fizice autorizate (PFA), in cazul in care contribuie la desfasurarea activitatii, se va putea asigura in sistemul public de pensii pe baza de contract de asigurare sociala, precum si in sistemul asigurarilor de sanatate si in cel al asigurarilor pentru somaj.
Pentru ca sotul sau sotia sa contribuie la sistemul de asigurari sociale, potrivit actului normativ, titularii intreprinderii individuale sau PFA vor fi obligati sa solicite inscrierea in Registrul Comertului a mentiunilor privind participarea in mod obisnuit a sotiei sau sotului la activitatea desfasurata de II sau PFA. Acest lucru se va realiza pe baza declaratiei pe proprie raspundere si a certificatului de casatorie.
De asemenea, incetarea activitatii sotiei sau sotului se mentioneaza la Registrul Comertului in termen de 15 zile, pe baza declaratiei pe proprie raspundere a titularului II sau PFA.
Ce suma minima va plati sotul sau sotia unei PFA la pensii?
Pentru ca sotul sau sotia unei PFA sa se asigure la sistemul public de pensii, este necesara semnarea unui contract de asigurare sociala cu casa de pensii la care sunt arondati in functie de domiciliu ori resedinta.
Venitul pentru care se va asigura (cel la care se va calcula si CAS de 26,3%) poate fi stabilit de viitorul asigurat. Totusi, potrivit reglementarilor legale, acest venit nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, dar nici mai mare de echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Pentru anul fiscal 2014, conform art. 16 din Legea nr. 340/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 776 din 12 decembrie 2013, castigul salarial mediu brut este de 2.298 lei.
Avand in vedere acest lucru, baza de calcul pentru CAS sau venitul declarat nu poate fi mai mica de 804,3 lei si nici mai mare de 11.490 lei. Aplicand cota a CAS de 26,3% asupra acestor valori, sotul sau sotia PFA va plati la pensie minimum 211,53 lei (35% x 2298 lei x 26,3%) si maximum 3021,87 lei (5 x 2298 lei x 26,3%).
Ce beneficii are un asigurat la pensii in baza contributiei CAS?
Daca isi incheie un contract de asigurare sociala si devin asigurat/asigurata in sistemul public de pensii, sotul sau sotia unei PFA beneficiaza, in baza CAS achitate, de aceleasi prestatii de asigurari sociale ca orice alt asigurat:
- pensii;
- tratament balnear, altul decat cel care, potrivit legii, se suporta de la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, pentru asigurati si pensionari;
- bilete de odihna;
- ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului sau unui membru al familiei unuia dintre acestia.
Contractul de asigurare sociala poate fi reziliat oricand la cererea asiguratului care nu trebuie decat sa depuna o cerere de reziliere la casa de pensii.
Contractul inceteaza si in cazul ini care CAS nu este platita la timp. In aceasta situatie, rezilierea contractului de asigurare sociala se face incepand cu ziua urmatoare celei pana la care s-a platit contributia de asigurari sociale impreuna cu dobanzile si penalitatile de intarziere aferente. Constatarea rezilierii contractului de asigurare sociala se face prin decizie a casei de pensii.
De asemenea, documentul inceteaza de drept la data decesului asiguratului.
Sistemul de somaj: Cum se poate asigura sotul sau sotia PFA?
Pentru a se asigura in sistemul de somaj, sotul sau sotia PFA trebuie sa indeplineasca anumite formalitati, care au fost aprobate prin HG nr. 119/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 197 din 20 martie. Documentul cuprinde pasii pe care trebuie sa ii urmeze aceasta categorie de persoane pentru a beneficia de somaj.
Mai exact, pentru a se asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj, sotul sau sotia titularului unei PFA sau II poate incheia cu agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti, in a carei raza isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta ori isi exercita dreptul de rezidenta potrivit legii, un contract de asigurare pentru somaj.
Acest contract de asigurare va contine, printre altele, urmatoarele informatii:
- venitul lunar asigurat;
- cota de contributie;
- cuantumul contributiei lunare;
- contul in care se va plati contributia;
- termenul de plata al contributiei;
Pentru incheierea contractului de asigurare pentru somaj, sotul sau sotia titularului unei PFA sau II trebuie sa dovedeasca ca are calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, precum si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate cu contractul de asigurare sau cu orice alt document justificativ privind dobandirea calitatii de asigurat in cadrul acestor sisteme de asigurari sociale, eliberat de institutiile competente potrivit legii, in original si copie.
Potrivit HG nr. 119/2014, pentru incheierea unui contract de asigurare pentru somaj, calitatea de sotie/sot a titularului intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate se va dovedi cu documentul emis conform prevederilor legale de catre Registrul Comertului.
Sotul sau sotia PFA beneficiaza si de concediu medical si indemnizatie de asigurari sociale de sanatate
Sotul/sotia titularului unei persoane fizice autorizate sau intreprinderi individuale beneficiaza de concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, se mentioneaza in OUG nr. 68/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 803 din 4 noiembrie 2014 si care a intrat in vigoare la aceeasi data.
Concret, actul normativ stabileste ca sotia/sotul titularului intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate care, fara a fi inregistrata/inregistrat in registrul comertului si autorizata/autorizat sa functioneze ea insasi/el insusi ca titular a intreprinderii individuale/persoana fizica autorizata sau fara a fi salariata/salariat participa in mod obisnuit la activitatea intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate, indeplinind fie aceleasi sarcini, fie sarcini complementare, beneficiaza de concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
De asemnea, pentru sotul sau sotia PFA cota de contributie pentru concedii si indemnizatii, destinata exclusiv finantarii cheltuielilor cu plata drepturilor, este de 0,85% si se aplica asupra veniturilor declarate la casele de asigurari de sanatate de catre acesta/aceasta. Aceasta se achita la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Actul normativ prevede ca pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, sotul/sotia PFA este obligat/obligata sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care este luat/luata in evidenta ca platitor/platitoare de contributie de asigurari sociale de sanatate.
In plus, indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor jusitificative, in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele erau in drept sa le solicite.
Conform reglementarilor in vigoare, sotul/sotia unei PFA sau II beneficiaza de urmatoarele concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate:
- concedii medicale si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii;
- concedii medicale si indemnizatii pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, exclusiv pentru situatiile rezultate ca urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale;
- concedii medicale si indemnizatii pentru maternitate;
- concedii medicale si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav;
- concedii medicale si indemnizatii de risc maternal.
Pentru a avea dreptul la concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii, cuprinse in OUG nr. 158/2005:
- indeplinirea stagiului minim de cotizare prevazut de prezenta ordonanta de urgenta;
- prezentarea adeverintei de la platitorul de indemnizatii din care sa reiasa numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale sau a bolilor infectocontagioase din grupa A;
- prezentarea la domiciliu sau la adresa indicata, dupa caz, in intervalul de timp si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, in vederea exercitarii verificarii de catre reprezentantii platitorilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Comentarii articol (5)