OUG nr. 92/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 957 din 30 decembrie 2014, a modificat prevederile din Codul fiscal referitoare la veniturile obtinute din jocuri de noroc si premii, iar noile reguli au intrat in vigoare astazi. De asemenea, tot de azi au fost abrogate si anumite dispozitii din Codul fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata.
Potrivit noilor reglementari, care se aplica de azi, veniturile din jocuri de noroc se impoziteaza in functie de sumele castigate.
Astfel, veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 1% aplicata asupra tuturor sumelor incasate de un participant de la un organizator de jocuri de noroc.
De asemenea, veniturile din jocuri de noroc care depasesc echivalentul a 15.000 euro se impoziteaza cu 16%, iar veniturile mai mari de 100.000 euro se taxeaza cu 25%, se arata in actul normativ.
Pana acum, legislatia prevedea ca veniturile din jocuri de noroc se impuneau, prin retinere la sursa, cu o cota de 25% aplicata asupra venitului net, care se calcula la nivelul castigurilor realizate intr-o zi de la acelasi organizator sau platitor. Aceasta prevedere nu se mai aplica insa de azi.
Totodata, noile reglementari au abrogat plafonul de scutire de 600 lei/zi (suma neimpozitata) si stabilesc ca nu sunt supuse impozitarii sumele obtinute din premii mai mici de 600 lei/premiu.
Mai mult decat atat, OUG nr. 92/2014 a introdus in legislatia fiscala noi prevederi referitoare la veniturile obtinute din jocuri de noroc la distanta (on-line), slot-machine, lozuri si festivaluri de poker.
Astfel, nu sunt impozabile la sursa veniturile realizate de catre persoanele fizice ca urmare a participarii la jocuri de noroc la distanta (on-line), slot-machine, lozuri si festivaluri de poker.
Persoanele fizice care obtin venituri din jocurile de noroc mentionate mai sus au obligatia de a depune declaratia privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. La randul sau, organul fiscal competent este obligat sa stabileasca impozitul datorat, aferent venitului incasat din jocurile de noroc, pe baza declaratiei privind venitul realizat din jocuri de noroc, prin emiterea deciziei de impunere.
De asemenea, cota de impunere pentru veniturile din jocuri de noroc mentionate anterior este de 1% pentru sumele de pana la echivalentul a 14.999 euro, 16% pentru sumele cuprinse intre 15.000—99.999 euro si 25% pentru sumele care depasesc echivalentul a 100.000 euro. Organizatorul de jocuri de noroc are obligativitatea de a pastra o evidenta nominala a persoanelor fizice care au obtinut venituri din jocuri de noroc mai mari de 15.000 euro si a le declara organului fiscal competent, pana la 25 mai inclusiv a anului urmator, celui de realizare a venitului.
In plus, noile dispozitii au introdus o exceptie de la unele reguli din Codul fiscal. Concret, Codul fiscal prevede in prezent ca platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
Prin exceptie, de azi platitorii de venituri din jocuri de noroc cu retinere la sursa au obligatia de a depune, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul precedent, o declaratie centralizatoare privind veniturile totale platite, precum si impozitele totale calculate, retinute si virate la bugetul general consolidat al statului, fara a mentiona datele de identificare a beneficiarilor de venit.
Pe langa noutatile referitoare la veniturile din jocuri de noroc, OUG nr. 92/2014 a abrogat de astazi art. 151 din Codul fiscal - "Persoana obligata la plata taxei pentru achizitii intracomunitare".
Acest articol, prevedea ca persoana care efectua o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila era obligata la plata taxei.
Atunci cand persoana obligata la plata taxei pentru achizitia intracomunitara, era:
a) o persoana impozabila stabilita in Comunitate, dar nu in Romania, respectiva persoana putae, in conditiile stabilite prin norme, sa desemneze un reprezentant fiscal ca persoana obligata la plata taxei;
b) o persoana impozabila care nu era stabilita in Comunitate, respectiva persoana era obligata, in conditiile stabilite prin norme, sa desemneze un reprezentant fiscal ca persoana obligata la plata taxei.
Art. 151 din Codul fiscal a fost abrogat in mod eronat, insa aceasta situatie a fost corectata prin OG nr. 4/2015 care a modificat Codul fiscal, dupa cum se precizeaza in nota de fundamentare a actului normativ.
Intrucat potrivit prevederilor art. 64 alin.(3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative abrogarea unei dispozitii sau a unui act normativ are caracter definitiv, nefiind admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sa se repuna in vigoare actul normativ initial, corectarea situatiei prin OG nr. 4/2015 este singura solutie pentru a nu produce efecte insurmontabile datorita abrogarii unei prevederi legale deosebit de importante din Codul fiscal, respectiv a art. 151, se arata in documentul citat.
Astfel, s-au modificat toate prevederile Codului fiscal care contin trimiteri la art. 151, in sensul inlocuirii acestora cu trimiteri la noul articol, 150^1, care se aplica de azi.