Ordinul ANPC nr. 594/2014 stabileste ca firmele vor trebuie sa afiseze din 21 ianuarie o noua placheta cu "Telefonul Consumatorilor", care o va inlocui pe cea utilizata in prezent.
Noua placheta este specifica judetului in care societatile isi desfasoara activitatea si poate fi descarcata de AICI.
Obligatia de a afisa noua placheta cu Telefonul Consumatorilor – 021 9551 (dar si celelalte informatii) le revine operatorilor economici care ofera consumatorilor produse si servicii, prin vanzare directa, conform Ordinul ANPC nr. 594/2014 privind modificarea Ordinului ANPC nr. 72/2010 privind unele masuri de informare a consumatorilor, pct 1 si 2), au declarat pentru AvocatNet.ro reprezentantii ANPC.
De asemenea, aceleasi surse au adaugat ca prin operator economic se intelege persoana fizica sau juridica, autorizata, care in cadrul activitatii sale profesionale fabrica, importa, transporta sau comercializeaza produse ori parti din acestea sau presteaza servicii, conform art. 2., pct. 3 din OG nr. 21/1992.
Totusi, nu toate firmele vor fi obligate sa afiseze noua placheta, o anumita categorie fiind exceptata de la regulile care se vor aplica din 21 ianuarie.
Concret, magazinele online vor trebui sa prezinte pe pagina lor de site, doar un link vizibil catre site-ul ANPC, ne-au precizat oficialii.
Acest lucru se explica prin faptul ca Ordinul ANPC nr. 72/2010 prevede ca toti operatorii economici care administreaza site-uri de vanzari, preluare comenzi on-line si/sau publicitate la produse si/sau servicii, a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce (comert electronic), sunt obligati sa prezinte pe prima pagina a site-ului (home page) un link vizibil catre adresa oficiala de web a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor: www.anpc.gov.ro, denumit PROTECTIA CONSUMATORILOR – A.N.P.C.
Ce sanctiuni risca firmele care nu vor afisa noua placheta?
Potrivit reprezentantilor ANPC, Ordinul nr. 594/2014, care introduce noua placheta, intra in vigoare in 21 ianuarie 2015, dar in perioada imediat urmatoare, reprezentantii ANPC vor acorda consiliere consumatorilor economici, cu privire la modificarea vechiului Ordin nr. 72/2014. Astfel, la urmatorul control, daca se constata ca firmele nu respecta prevederile noului ordin al ANPC, sa se aplice sanctiuni, constand in avertismente scrise, consemnate in procesele-verbale de constatare a contraventiilor intocmite conform OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
"In cazul in care au fost operatori economici care nu aveau afisat acest numar, comisarii, prin activitatea de consiliere, explicau importanta afisarii numarului de telefon. Nu au existat cazuri de refuz de afisare (mai degraba o necunoastere a normei – ceea ce nu disculpa pe operator)", ne-au precizat oficialii ANPC.
Aceleasi surse au subliniat ca, in baza Ordinului nr. 594/2014, este cu atat mai mult in avantajul operatorilor economici sa afiseze noua placheta, deoarece, prin inserarea art. 42 din OG nr. 21/1992, care prevede ca reprezentantii asociatiilor de consumatori nu au drept de control al operatorilor economici, se aduce un plus de informare privind ilegalitatea controalelor venite din partea asociatiilor.