Incepand din 2012 se aplica o serie de reglementari cu privire la contributiile datorate pentru statutul de administrator, a declarat pentru AvocatNet.ro Gabriela Noemi Popescu, tax consultant in cadrul PKF Finconta.
Mai exact, remuneratia obtinuta de catre administratorii societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie a fost inclusa in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii prin OUG nr. 125/2011 care a modificat Codul fiscal si care a intrat in vigoare in 2012, a continuat specialistul.
Ce contributii sunt obligatorii pentru administratorul firmei?
Potrivit Gabrielei Noemi Popescu, din indemnizatia administratorilor cu contract de administrator se retine:
- contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de stat (CAS);
- contributiile de asigurari sociale de sanatate atat ale angajatului, cat si ale angajatorului (CASS);
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Cu alte cuvinte, administratorul unei societati plateste obligatoriu contributia pentru pensii, pentru sanatate, precum si cea pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Avand in vedere cotele contributiilor de asigurari valabile pentru 2015, administratorului i se va retine din indemnizatie:
- pentru pensii (CAS): 26,3%, din care 10,5% contributia individuala si 15,8% datorat de angajator;
- pentru sanatate (CASS): 10,7%, din care 5,5% contributia individuala si 5,2% datorat de angajator;
- pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate: 0,85%.
Atentie! Administratorul datoreaza contributia de asigurari sociale de stat, indiferent daca mai obtine si venituri din pensii sau in baza unui contract individual de munca, a subliniat specialistul PKF Finconta. In situatia in care totalul venitului obtinut de catre administrator este mai mare decat valoarea a cinci salarii medii brute (2.415 lei castigul mediu brut in 2015 x 5 = 12.075 lei), contributia individuala de asigurari sociale se va calcula in limita acestui plafon, pe fiecare loc de realizare a venitului, a adaugat aceeasi sursa.
Facultativ, administratorul se poate asigura si in sistemul asigurarilor sociale pentru somaj, pe baza de contract individual de asigurare, conform Legii nr. 76/2002 si a Codului muncii.
De asemenea, pe langa contributiile mentionate anterior, administratorul datoreaza si impozit pe venit in procent de 16%, a precizat Gabriela Noemi Popescu.
Contributiile datorate de administratorul unei societati, atat cele individuale, cat si cele retinute angajatorului, se vireaza si se declara de societatea comerciala impreuna cu impozitul datorat, in formularul 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
Contributiile pe care administratorul NU le plateste
Potrivit Gabrielei Noemi Popescu, remuneratia administratorilor este exceptata in mod expres de la plata urmatoarelor contributii sociale:
- contributiile de asigurari sociale pentru somaj, atat pentru angajat cat si pentru angajator;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
- contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Atentie! Daca administratorul firmei este neremunerat, atunci acesta nu datoreaza contributii si impozit pe venit, a adaugat aceeasi sursa.
Administratorul unei SRL vs. cel al unei SA: Contributiile platite sunt diferite?
Din punct de vedere fiscal, nu exista diferente intre contributiile pe care trebuie sa le plateasca administratorul unei societati cu raspundere limitata (SRL) si cel al unei societati pe actiuni (SA), ne-a declarat specialistul PKF Finconta.
Atunci cand stabileste cine datoreaza contributii sociale Codul fiscal nu face diferente in acest sens, ci se refera la administratorii, membrii consiliului de administratie, consiliului de supraveghere si comitetului consultativ, precum si reprezentantii statului sau reprezentantii membrilor consiliului de administratie, fie in adunarea generala a actionarilor, fie in consiliul de administratie, dupa caz.
"Textul de lege nu distinge cu privire la o anumita categorie de administratori, ci sunt avuti in vedere toti administratorii, indiferent de forma de organizare a societatii comerciale, de natura capitalului social sau modul de desemnare/numire in conditiile legii", a punctat Gabriela Noemi Popescu.
Aceasta ne-a mai spus ca veniturile obtinute de catre administratori, in baza contractelor de administrare/mandat, pot fi recalificate de catre organele fiscale drept venituri din activitati dependente si impuse similar veniturilor din salarii, in cazul in care sunt indeplinite criteriile de recalificare prevazute de catre art. 7 alin.(1) pct.2.1 din Codul Fiscal.
In situatia recalificarii veniturilor obtinute de administrator drept venituri din activitati dependente, asupra acestor venituri se va datora impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii in atat de catre platitorul, cat si de beneficiarul venitului, a declarat sursa citata.
Potrivit Codului fiscal, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
- beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
- in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
- platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
- platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
Asadar pentru a vedea daca cel putin unul dintre criteriile de recalificare este indeplinit, platitorul de venituri va analiza raporturile juridice incheiate intre el si beneficiarul de venit, precum si activitatea prestata si conditiile de desfaurare a acesteia, a mai spus specialistul PKF Finconta.
Important! Conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, pe durata indeplinirii mandatului, administratorii unei societati pe actiuni nu pot incheia cu societatea un contract de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului.