Potrivit Legii zilierilor, angajatorii care lucreaza cu asemenea lucratori trebuie sa intocmeasca in mod obligatoriu Registrul de evidenta a zilierilor, pe care il vor completa zilnic si il vor transmite lunar catre Inspectia Muncii.
"Beneficiarul are obligatia sa Inregistreze in Registrul de evidenta a zilierilor, in ordine cronologica, toti zilierii cu care are raporturi de munca. Registrul se intocmeste zilnic, exceptand perioadele in care nu se apeleaza la serviciile zilierilor. Beneficiarul va inainta lunar, pana cel tarziu la data de 5 a fiecarei luni, catre inspectoratul teritorial de munca unde isi are sediul un extras al Registrului de evidenta a zilierilor continand inregistrarile din luna precedenta", se mentioneaza in legislatie.
In plus, zilierii vor fi platiti doar daca semneaza in acest registru la sfarsitul zilei de lucru: "Dovada platii remuneratiei zilnice se face prin semnatura zilierului in Registrul de evidenta a zilierilor”, dupa cum se precizeaza in Legea zilierilor.
Angajatorii care nu respecta obligatiile si nu intocmesc un astfel de registru risca o amenda de 6.000 de lei, dupa cum se precizeaza in normele legale.
Regulile de completare a registrului de evidenta a zilierilor au fost clarificate prin Normele de aplicare la Legea zilierilor, aprobate prin Ordinul MFP nr. 600/2015.
Actul normativ, publicat in Monitorul Oficial nr. 385 din 3 iunie, reitereaza ca registrul de evidenta a zilierilor este un formular cu regim special in care trebuie completate, in ordine cronologica, toate angajarile de zilieri.
Conform regulilor publicate in 3 iunie, Inregistrarea unui ziler in registru se face folosind litere mari de tipar cu mentiunea numelui si prenumelui, respectiv a initialei tatalui.
Inscrierea datelor in registru se face numai cu cerneala sau pasta albastra, iar orice modificare a datelor inscrise se face prin taierea cu o linie orizontala cu cerneala sau pasta rosie si prin inscrierea datelor corecte, de asemenea cu cerneala sau pasta rosie, lasandu-se vizibila inscrierea anterioara si prin aplicarea stampilei si semnaturii beneficiarului de lucrari.
Registrul se intocmeste zilnic cu exceptia perioadelor in care nu se apeleaza la zilieri, fara a se lasa pagini sau pozitii libere in curpinsul registrului.
Reglementarile din Ordinul MFP nr. 600/2015 mai stabilesc ca plata zilierului se face in fiecare zi lucrata, la sfarsitul programului de lucru, inainte de semnarea in registru de catre zilier si beneficiar.
Totusi, plata poate fi facuta si la finalul saptamanii sau la finalul perioadei de desfasurare a activitatii, insa, in aceasta situatie, este nevoie de un acord scris intre zilier si angajator, documentul avand un formular standardizat, stabilit de ordinul MFP.
Modelul acordului poate fi consultat aici.
Cum obtii Registrul de zilieri
Registrul de evidenta a zilierilor se achizitioneaza de la inspectoratul teritorial de munca si va fi numerotat, parafat si legat.
Potrivit informatiilor publicate de ITM Harghita si ITM Brasov, actele necesare eliberarii registrului de evidenta a zilierilor sunt:
- Cerere tip pentru eliberarea registrului
- Delegatie speciala pentru ridicarea registrului
- Copie CUI
- Copie act identitate persoana delegata
"Registrul de evidenta a zilierilor este un document cu regim special si se comanda in baza actelor enumerate mai sus care se depun la sediul ITM", precizeaza ITM Brasov pe site-ul propriu.
Pentru achizitionarea unui astfel de registru, angajatorii trebuie sa plateasca 81,84 lei.