Majorarea tarifelor de telefonie în funcţie de indicele preţurilor de consum nu reprezintă o modificare a condiţiilor contractuale, în condiţiile în care această ajustare este prevăzută în contract, se arată într-un comunicat al CJUE. Practic, asta înseamnă că abonaţii nu pot să denunţe contractul într-o situaţie de acest gen.
Hotărârea Curţii a fost dată astăzi în Cauza C-326/14 şi vizează toate instanţele statelor membre UE. Litigiul în discuţie este între o asociaţie a consumatorilor din Austria şi furnizorul de servicii de telecomunicaţii A1 Telekom Austria. Practic, furnizorul a fost reclamat pentru că foloseşte o clauză contractuală ce prevede ajustarea tarifelor în funcţie de indicele anual al preţurilor de consum stabilit de Institutul Austriac de Statistică.
"Potrivit Curţii, legiuitorul Uniunii a recunoscut că întreprinderile care furnizează servicii de comunicaţii electronice pot avea un interes legitim să modifice preţurile şi tarifele serviciilor lor. Aceasta arată, în plus, că clauza în litigiu cuprinsă în condiţiile generale ale A1 Telekom Austria prevede o ajustare a tarifelor în funcţie de un indice anual obiectiv al preţurilor de consum stabilit de o instituţie publică. O ajustare tarifară prevăzută astfel în contract, care se întemeiază pe o metodă de indexare clară, precisă, accesibilă publicului şi bazată pe decizii şi mecanisme care aparţin sferei publice, nu plasează utilizatorii finali într-o situaţie contractuală diferită de cea care reiese din contract, astfel cum este precizat în condiţiile generale care cuprind clauza în discuţie", scrie în comunicatul publicat astăzi.
Astfel, judecătorii CJUE au apreciat că o majorare a tarifelor bazată pe indicele preţurilor de consum nu reprezintă o modificare a condiţiilor contractuale, în sensul legislaţiei europene.
În caz de modificări, abonaţii pot denunţa contractul
Abonaţii sunt îndreptăţiţi să denunţe contractul de comunicaţii electronice, fără a fi penalizaţi, atunci când sunt informaţi de modificarea condiţiilor contractuale, potrivit Directivei europene privind serviciul universal (Directiva 2002/22/CE).
În acest sens, furnizorii de servicii trebuie să-şi notifice clienţii cu cel puţin o lună înainte. Totodată, notificarea trebuie să includă informaţii cu privire la dreptul de a anula contractul, fără penalizări, dacă nu sunt acceptate schimbările.
În prezent, legislaţia autohtonă în vigoare prevede, de asemenea, dreptul abonaţilor de a denunţa contractele de comunicaţii electronice în caz de modificări contractuale.
"În toate cazurile în care contractul încheiat prevede pentru furnizor posibilitatea modificării unilaterale, acesta este obligat să notifice în avans abonatului cu privire la intenţia sa şi la modificările pe care urmează să le efectueze. Începând cu momentul primirii notificării, abonatul trebuie să beneficieze de un termen de cel puţin 30 de zile pentru exercitarea cu bună-credinţă a dreptului de denunţare unilaterală a contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările impuse de furnizor, fără plata niciunor penalităţi sau despăgubiri", este explicat în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, care transpune efectiv Directiva 2002/22/CE.
Notificarea trebuie să fie făcută prin mijloace care să asigure transmiterea acesteia către toţi abonaţii şi trebuie să includă în mod expres dreptul de denunţare unilaterală a contractului.
Important! Chiar dacă hotărârea CJUE nu vizează în mod direct ţara noastră, aceasta este obligatorie pentru toate instanţele statelor membre UE. Judecătorii CJUE nu soluţionează litigii naţionale, însă instanţele naţionale sunt obligate să soluţioneze cauzele conform deciziilor Curţii.
Comentarii articol (2)