2016 va consemna o premieră în legislaţia românească, în ceea ce priveşte impozitarea clădirilor. Astfel, dacă până acum impozitul pe clădiri se calcula în funcţie de calitatea proprietarului care deţine imobilul, respectiv persoană fizică sau persoană juridică, de la anul, impozitul pentru proprietăţile imobiliare va fi stabilit în funcţie de destinaţia clădirii, şi anume: rezidenţială (pentru locuit) sau nerezidenţială (folosită în scop economic: sedii de firme, spaţii comerciale etc).
Concret, firmele vor datora pentru proprietăţile deţinute în scop economic o cotă de impozitare cuprinsă între 0,2 şi 1,3%, în funcţie de deciziile consiliilor locale, cu condiţia ca respectivele clădiri să fie reevaluate/ construite/ achiziţionate în ultimii cinci ani.
În cazul în care locuinţa nu a fost reevaluată în ultimii cinci ani sau a fost dobândită anterior unei perioade de cinci ani, procentul de impozitare va fi de 2% din valoarea statistică a construcţiei.
Noul Cod fiscal prevede o majorare a bazei impozabile pentru construcţii, motiv pentru care, în toate oraşele ţării, vor exista creşteri semnificative faţă de anul 2015.
Aici găsiţi o analiză comparativă a impozitelor pe locuinţe şi sedii de firme, aplicabile în 2016.
Regulile de desfăşurare a unei inspecţii fiscale vor fi modificate de la anul, ca urmare a noilor reguli prevăzute în Codul de procedură fiscală.
Concret, în 2016 va fi extinsă aplicabilitatea inspecţiei fiscale. Mai precis, această măsură va fi aplicată atât contribuabilului, la fel ca în prezent, cât și plătitorului, adică acelei persoane care, în numele contribuabilului, are obligația de a plăti sau de a reține și de a plăti ori de a colecta și plăti, după caz, impozite, taxe și contribuții sociale. Mai mult, plătitor este și sediul secundar obligat să se înregistreze fiscal ca plătitor de salarii şi de venituri asimilate salariilor, lucru care nu este specificat în Codul de procedură fiscală ce s-a aplicat în 2015.
Organul de inspecție fiscală poate decide să efectueze o inspecție generală sau parțială numai după realizarea unei analize de risc.
De la 1 ianuarie 2016, pentru efectuarea inspecției fiscale vor fi folosite trei metode de control, dintre care doar una este nouă, și anume: verificarea exhaustivă, care constă în activitatea de verificare a tuturor documentelor şi operaţiunilor care stau la baza modului de calcul, de evidenţiere şi de plată a obligaţiilor fiscale.
Mai multe informaţii despre subiect găsiţi aici,
Potrivit noului Cod de procedură fiscală, orice contribuabil care desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate va avea obligaţia depunerii dosarului preţurilor de transfer, atunci când va fi atins sau depăşit cuantumul prevăzut de lege.
Dacă până acum, companiile nu erau obligate să întocmească şi să deţină un dosar al preţurilor de transfer decât la solicitarea organului fiscal competent, normele legale pentru 2016 stabilesc obligaţia de întocmire a dosarului preţurilor de transfer separat de obligaţia de prezentare a documentului.
Dosarul de preţuri de transfer reprezintă o cerinţă de documentare impusă entităţilor, persoane fizice sau juridice, care intră în relaţii comerciale şi financiare cu entităţi, alte persoane fizice sau juridice afiliate.
Mai multe detalii găsiţi aici.
Analiza de risc la securitatea fizică este obligatorie pentru toate societățile comerciale, indiferent de natura capitalului social, care dețin bunuri sau valori cu orice titlu și sunt obligate să asigure protecția acestora.
Conform prevederilor legislative aflate în vigoare, analiza de risc la securitatea fizică are rolul de a identifica vulnerabilitățile și riscurile, de a determina nivelul de expunere la producerea unor incidente de securitate fizică. Totodată, ea trebuie să găsească și soluții în menținerea siguranței.
În 2016, în lipsa unei astfel de autorizări, care poate fi realizată numai de auditori acreditați, firmele vor putea primi amenzi de până la 10.000 de lei.
Detalii, aici.
De curând, toţi contribuabilii, inclusiv persoanele juridice, pot beneficia de anularea penalităților de întârziere și reducerea la plată a unei cote de 54,2% din dobânda de întârziere, dacă achită debitele restante până la 31 martie 2016, respectiv plătesc până la data de 30 iunie 2016 diferența de dobândă.
În primă fază, contribuabilii trebuie să notifice organul fiscal competent cu privire la intenţia lor de a beneficia de facilităţile fiscale prevăzute de OUG nr. 44/2015. Ulterior, aceştia vor depune la organul fiscal la care sunt arondaţi o cerere de anulare a obligaţiilor de plată accesorii, până cel mai târziu la data de 30 iunie 2016.
Mai multe detalii puteţi citi aici, iar aici găsiţi modele de notificare pentru amânarea accesoriilor şi cerere de anulare a acestora.
De la 1 ianuarie, cota standard de TVA scade de la 24% la 20%, pentru toate operaţiunile de livrări de bunuri și prestări de servicii, cu excepția operațiunilor scutite de taxă și a operațiunilor pentru care sunt valabile cotele reduse (de 9%, respectiv 5% - detalii aici).
În acest sens operatorii economici trebuie să ia o serie de măsuri, pentru a anticipa astfel impactul pe care reducerea TVA îl va avea şi pentru a nu avea probleme în noul an.
Aflaţi de aici ce riscă agenţii economici care nu vor fi în regulă la începutul anului 2016, atât din punct de vedere juridic, cât şi operaţional sau comercial. Totodată, în acest articol găsiţi sfaturi practice, extrem de utile, despre facturarea TVA.
Noul Cod de procedură fiscală stabileşte că pentru neîndeplinirea obligaţiilor de plată la scadenţă, contribuabilii vor datora statului, la fel ca până acum, dobânzi şi penalităţi de întârziere.
Începând cu 1 ianuarie 2016, dobânzile de întârziere la plată vor fi de 0,02% pe zi, faţă de 0,03% pe zi, aşa cum stabileşte legislaţia actuală.
De asemenea, din prima zi a anului viitor se vor reduce şi penalităţile de întârziere la plată, care vor ajunge, de la 0,02% pe zi, asa cum se întâmplă în prezent, la 0,01% pe zi.
AvocatNet.ro a analizat aici noul regim al dobânzilor şi penalităţilor de întârziere aplicabil din 2016.
Obligația de completare a numărului de evidență a plății a fost eliminată pentru cei mai mulţi dintre contribuabili, prin intermediul Ordinului MFP nr. 3832/2015.
Astfel, conform noilor dispoziții, suspendarea va fi valabilă începând cu data de 1 ianuarie 2016 și până la data de 31 decembrie 2016, practic pe tot parcursul anului viitor.
Totuşi, pentru anumite categorii de contribuabili, obligația completării numărului de evidență a plății va exista în continuare.
Aflaţi din acest articol despre cine este vorba.