Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedură fiscală, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 14 din 8 ianuarie 2016 și se află în vigoare.
Prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3846/2015, Fiscul a actualizat procedura de declarare a inactivității unui contribuabil și procedura de reactivare fiscală a respectivului contribuabil, luând în considerare prevederile noului Cod de procedură fiscală, intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016.
De asemenea, în același ordin pot fi regăsite și procedura de scoaterea din evidența contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi a contribuabililor/plătitorilor radiați, precum și procedura de îndreptare a erorilor materiale.
Potrivit reglementărilor prevăzute în Codul de procedură fiscală, un contribuabil poate să fie declarat inactiv în următoarele condiții, prevăzute la art. 92 alin. (1) – (3):
„(1) Contribuabilul/Plătitorul persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică este declarat inactiv şi îi sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivităţii dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) nu îşi îndeplineşte, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;
b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organul fiscal central constată că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
d) inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerţului;
e) durata de funcţionare a societăţii este expirată;
f) societatea nu mai are organe statutare;
g) durata deţinerii spaţiului cu destinaţia de sediu social este expirată.
8 formulare fiscale au fost actualizate recent de Fisc
Modelul și conținutul unor formulare folosite în procedurile descrise de Ordinul ANAF nr. 3846/2015 au fost actualizate. Mai precis, este vorba despre:
- Decizie de declarare în inactivitate;
- Decizie de reactivare;
- Decizie de îndreptare a erorii materiale;
- Decizie de respingere a cererii de reactivare/îndreptare a erorii materiale;
- Notificare privind îndeplinirea condițiilor pentru declararea ca inactiv;
- Notificare privind neconcordanțe între documentele furnizate și evidența fiscală;
- Aviz pentru propunerea de declarare în inactivitate/ de reactivare/ de îndreptare a eroii materiale, pentru organele de inspecție fiscală;
- Aviz pentru propunerea de declarare în inactivitate/ de reactivare/ de îndreptare a erorii materiale, pentru Direcția generală antifraudă fiscală;
- Înștiințare privind constatarea situațiilor prevăzute la art. 92 alin (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală, de către organele de inspecție fiscală.
Cum arată procedura din 2016 privind declararea ca inactivi a contribuabililor/plătitorilor
Codul de procedură fiscală, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie, stabilește că în evidența contribuabililor declarați inactivi sunt incluse persoanele juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică ce nu îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege.
În ceea ce privește declararea în activitate a contribuabililor care nu au depus nicio declarație, aceasta are loc după împlinirea termenului de 15 zile de la înștiințarea contribuabilului în legătura cu nedepunerea următoarelor formulare:
- 100 Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat;
- 112 Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate;
- 101 Declarație privind impozitul pe profit;
- 300 Decont de taxă pe valoarea adăugată;
- 301 Decont special de taxă pe valoarea adăugată;
- 390 VIES Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare de bunuri;
- 394 Declarație informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național.
În acest sens, autoritatea fiscală analizează depunerea declarațiilor pentru semestrul în cauză începând cu data de 25 iunie pentru declarațiile cu termen 25 ianuarie – 25 iunie (declarații aferente lunilor decembrie an precedent-mai an curent), respectiv începând cu data de 25 decembrie pentru declarațiile cu termen 25 iulie – 25 decembrie (declarații aferente lunilor iunie-noiembrie).
Important! Nu sunt înscriși în evidența contribuabililor declarați inactivi acei contribuabili care depun declarațiile fiscale restante până la expirarea termenului de 15 zile prevăzut în conținutul notificării primite de la ANAF.
Dacă, în schimb, după expirarea termenului de 15 zile, contribuabilii nu își îndeplinesc obligațiile declarative, atunci lor li se va emite o Decizie de declarare în inactivitate. De menționat că această decizie produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați.
De asemenea, intră în evidența contribuabililor declarați inactivi și contribuabilii persoane juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică ce se regăsesc într-una din aceste situații:
- Se sustrag controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- Organul fiscal central constată că nu funcționează la domiciliul fiscal declarat;
- Inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului;
- Durata de funcționare a societății este expirată;
- Societatea nu mai are organe statutare;
- Durata deținerii spațiului cu destinața de sediu social este expirată.
Lista care cuprinde contribuabilii ce se regăsesc într-una dintre situațiile menționate anterior este realizată lunar de către compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal central în a cărui evidență sunt înregistrați contribuabilii, în termen de 5 zile de la primirea informațiilor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Aceasta conține denumirea contribuabilului, codul de identificare fiscală, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală pentru fiecare sediu secundar înregistrat fiscal al respectivului contribuabil.
În 5 zile lucrătoare de la întocmirea acestei liste, Fiscul întocmește o Decizie de declarare în inactivitate. De asemenea, în 5 zile lucrătoare, compartimentul de specialitate trebuie să transmită contribuabilului o notificare în vederea clarificării situației pentru care a fost propus pentru a fi declarat inactiv.
Notă: Contribuabilii care, în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării, fac dovada faptului că nu se află într-una din situațiile menționate mai sus sunt eliminați din lista contribuabililor care îndeplinesc condițiile pentru a fi declarați inactivi.
În ce situații poți pierde codul de TVA?
Important: În momentul declarării inactivității, unui contribuabil i se anulează prin efectul legii înregistrarea în scopuri de TVA, a explicat pentru AvocatNet.ro consultantul fiscal Adrian Bența.
Concret, acest lucru nu înseamnă că devine neplătitor de TVA, ci va colecta TVA la livrările/prestările efectuate, fără ca el sau clienții săi să aibă dreptul să deducă TVA.
Pe lângă anularea din oficiu a codului de TVA în momentul în care este declarat inactiv, un contribuabil poate rămâne fără cod de TVA și în următoarele cazuri:
.A. Fiscul poate anula codul de TVA dacă în cazierul fiscal sunt înscrise anumite infracțiuni
Pe lângă faptul că Fiscul poate anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care un contribuabil este declarat inactiv, aceeași situație se întâlnește și în cazul în care asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăși au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau fapte prevăzute la art. 4 alin (4) lit. a) din OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal.
Prin excepție, noul Cod fiscal stabilește că în în cazul societăţilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se dispune anularea înregistrării persoanei în scopuri de TVA dacă:
- administratorii şi/sau persoana impozabilă însăşi, în cazul societăţilor pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni, au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015;
- asociaţii majoritari sau, după caz, asociatul unic şi/sau administratorii şi/sau persoana impozabilă însăşi, în cazul altor societăţi decât cele menţionate la pct. 1, au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015.
Reînregistrarea în scopuri de TVA se realizează doar la solicitarea persoanei impozabile și numai dacă infracțiunile din cazierul fiscal sunt șterse, începând de la data comunicării deciziei de înregistrare în scopuri de TVA.
B. Codul de TVA se pierde și dacă nu sunt depuse deconturi de TVA
Contribuabilii pot pierde codul de TVA în situația în care nu au depus pe parcursul a 6 luni consecutive niciun decont de TVA. Anularea înregistrării în scopuri de TVA are loc din prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere al celui de-al șaselea decont de taxă.
Aceste prevederi sunt valabile în cazul persoanelor pentru care perioada fiscală este luna calendaristică.
În schimb, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală trimestrul calendaristic, fără a fi în inactivitate sau în inactivitate temporară, anularea înregistrării în scopuri de TVA are loc din prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxă, numai dacă aceasta nu a depus timp de două trimestre calendaristice consecutive niciun decont de TVA.
Acești contribuabili pot obține din nou codul de TVA dacă solicită acest lucru Fiscului și dacă furnizează deconturile de taxă nedepuse la termen, precum și o cerere motivată din care să rezulte că se angajează să depună la termenele prevăzute de lege deconturile de taxă.
C. Deconturile pe „zero” aduc cu sine anularea înregistrării în scopuri de TVA
Anularea înregistrării în scopuri de TVA poate fi aplicată de către Fisc în situația în care contribuabilul a depus deconturi pe „zero”.
Mai precis, noul Cod fiscal stabilește că Fiscul poate să anuleze din oficiu codul de TVA dacă în deconturile de taxă depuse pentru 6 luni consecutive (în cazul persoanei care are perioada fiscală luna calendaristică) şi pentru două trimestre calendaristice consecutive(în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală trimestrul calendaristic), nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare.
Anularea codului de TVA are loc în prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere al celui de-al şaselea decont de taxă (dacă perioada fiscală este luna) şi în prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxă (dacă perioada fiscală este trimestrul).
Contribuabilii se pot înregistra din nou în scopuri de TVA dacă solicită acest lucru organelor fiscale, pe baza unei declarații pe propria răspundere din care să rezulte că vor desfășura activități economice. Data înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicării deciziei de înregistrare în scopuri de TVA.
Noul Cod fiscal mai stabilește că Fiscul poate anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care un contribuabil nu era obligat și nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA.
D. Aplicarea regimului special de scutire de TVA poate duce la anularea codului de TVA
Fiscul poate anula din oficiu codul de TVA dacă persoanele impozabile solicită scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA, se arată în noul Cod fiscal.
Potrivit legislației fiscale, persoana impozabilă a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 65.000 de euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderării și se rotunjește la următoarea mie, respectiv 220.000 de lei, poate aplica scutirea la taxă, denumită regim special de scutire.
E. Codul de TVA este anulat dacă nu este justificată intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică
Noul Cod fiscal stabilește că, dacă o persoană impozabilă, societate cu sediu activității economice în România, înființată în baza Legii nr. 31/1990, supusă înmatriculării la Registrul Comerțului, nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică potrivit criteriilor și în termenele stabilite prin ordin al ANAF, atunci acesteia i se anulează codul de TVA.
Persoana impozabilă se poate reînregistra în scopuri de TVA dacă va solicita acest lucru Fiscului și dacă va justifica intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică.
AvocatNet.ro a scris AICI despre modificările recente aduse formularului 088 - „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA”, necesar pentru obținerea codului TVA.
F. Fiscul poate anula codul de TVA în care contribuabilul se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
G. De asemenea, codul de TVA este retras dacă organul fiscal central constată că un contribuabil nu funcționează la domiciliul fiscal declarat;
H. Începând din acest an, în cazul în care durata de funcționare a societății este expirată, Fiscul poate inactiva compania;
I. Tot o noutate o reprezintă și retragerea codului de TVA în situația în care societatea nu mai are organe statutare;
J. În cazul în care durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată, codul TVA poate fi retras.
Ce obligații ai după anularea codului de TVA
Contribuabilul căruia i-a fost anulat din oficiu codul de TVA este obligat să își ajusteze TVA dedusă inițial. El trebuie să țină cont de următoarele reguli:
- activele corporale fixe care nu sunt amortizate integral la data anulării înregistrării în scopuri de TVA, altele decât cele care sunt considerate bunuri de capital, precum și bunurile de capital aflate în patrimoniu, pe perioada în care persoana impozabilă nu are un cod valabil de TVA, se consideră că sunt alocate unei activități fără drept de deducere, fiind obligatorie ajustarea taxei deduse inițial;
- sumele rezultate din ajustare se declară în ultimul decont de TVA depus (formularul 300). In cazul în care contribuabilul nu a evidențiat corect sau nu a efectuat ajustările de taxa prevăzute, atunci el va declara sumele rezultate din ajustarea taxei prin depunerea formularului 307 "Declarație privind sumele rezultate din ajustarea TVA";
- TVA rezultată din ajustare se achită la bugetul de stat până la data depunerii decontului/declarației.
Cum verifici dacă o firmă are sau nu un cod valid de TVA
Contribuabilii cărora Fiscul le-a anulat codul de TVA sunt înscriși în Registrul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulată, organizat de ANAF.
De asemenea, persoanele impozabile care au un cod valid de TVA sunt trecuți Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153.
Totuși, acest registru nu este actualizat în timp real, ceea ce face imposibilă o verificare exactă, după cum au avertizat şi specialiştii casei de avocatură Şerban şi Asociaţii, într-un articol publicat încă din 2012 de AvocatNet.ro.
Practic, în aceste condiţii, există posibilitatea ca un contribuabil de bună-credinţă să contracteze parteneri de afaceri inactivi sau cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA, pentru simplul fapt că verificările sale s-au derulat într-o bază de date neactualizată în timp real.
Fiscul nu mai poate refuza deducerea TVA din cauza partenerilor de afaceri incorecți
AvocatNet.ro a analizat în acest articol decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene care stabilește că Fiscul nu poate să refuze contribuabilului dreptul de a-şi deduce taxa pe valoarea adăugată (TVA), pentru tranzacțiile încheiate cu parteneri de afaceri inactivi din punct de vedere fiscal.
Hotărârea dată de judecătorii europeni confirmă faptul că autorităţile fiscale nu pot cere contribuabilului să facă verificări care în mod obiectiv nu pot fi făcute de acesta, fiind sarcina organului fiscal competent să constate eventuale fraude sau neregularități comise de partenerii de afaceri ai firmelor.