Articol scris de Marian Dumitrache, specialistul AvocatNet.ro în fonduri europene
Indiferent de tipul de finanţare (nerambursabilă sau rambursabilă), de provenienţa fondurilor (europene sau naţionale) sau de forma de organizare a solicitantului finanţării (PFA, Î.I, S.R.L. Instituție publică sau O.N.G.), proiectul parcurge, de la apariţia ideii de proiect şi până la stingerea obligaţiilor contractuale, un număr de 5 etape, conform schemei de mai sus.
1. Etapa de Identificare se referă la identificarea ideii de proiect şi a celei mai potrivite soluţii de finanţare. În această etapă, solicitantul va analiza mediul în care societatea pe care o va înfiinţa îşi va desfăşura activitatea.
2. Etapa de Pregătire începe imediat ce a fost identificată linia de finanţare. Din acest moment începe pregătirea proiectului conform precizărilor din Ghidul Solicitantului. În această etapă este necesară şi înregistrarea juridică a activităţii. După finalizarea procedurilor la Oficiul Registrului Comerţului, întreprinzătorul va începe scrierea Planului de Afaceri şi va obţine avizele, autorizaţiile sau documentele solicitate de către Finanţator.
3. Etapa de Evaluare este declanşată de depunerea proiectului la Finanţator, conform cerinţelor exprimate în Ghidul Solicitantului. Conform procedurilor menţionate în Ghidul Solicitantului, în această etapă se stabileşte conformitatea şi eligibilitatea proiectului. Doar proiectele declarate eligibile vor putea fi evaluate tehnico-economic, urmînd să primească un punctaj. În funcţie de acesta, proiectul este selectat pentru finanţare, sau respins (de fapt, denumirea este proiect neselectat pentru finanţare). Ultima activitate a etapei de Evaluare este semnarea Contractului de Finanţare.
4. Etapa de Implementare începe imediat după semnarea Contractului de Finanţare, atunci când solicitantul de fonduri nerambursabile devine beneficiar al acestora, chiar dacă efectiv, în acest moment, nu a primit încă nicio sumă de bani. În această etapă, beneficiarul este obligat să pună în practică Planul de Afaceri, într-un termen de timp realist, fără a depăşi termenele maxime permise de către Finanţator.
În Implementare, beneficiarul va trebui să desfăşoare o serie de activităţi obligatorii, impuse de către Finanţator (cum ar fi achiziţiile publice, auditul proiectului, publicitatea şi comunicarea) şi o serie de activităţi asumate conform Planului de Afaceri (depind în funcţie de specificul proiectului).
Tot acum, pe măsură ce proiectul înaintează, beneficiarul își plăteşte furnizorii, cere rambursarea cheltuielilor şi primeşte efectiv Ajutorul Financiar Nerambursabil.
Pentru a se considera un proiect de succes, beneficiarul va trebui să realizeze şi acea parte neeligibilă a investiţiei, din surse proprii. Dacă nu va face acest lucru, nu va putea finaliza proiectul şi nu îşi va putea deduce cheltuielile eligibile.
5. În etapa de Monitorizare, beneficiarul fondurilor nerambursabile păstrează, conform Contractului de Finanţare, o serie de obligaţii. Abaterile de la indicatorii asumaţi vor fi penalizate de către Finanţator, existând riscul rezilierii contractului şi al returnării integrale a Ajutorului Financiar Nerambursabil încasat.
Unele dintre activităţile de mai sus au termene de realizare foarte bine stabilite, depăşirea lor nefiind posibilă. Alte activităţi au o durată determinată, mai degrabă, de experienţa Consultantului, de gradul de implicare al colectivului de elaborare a proiectului, sau de complexitatea documentaţiei solicitate.