Hotărârea CJUE a fost dată în Cauza C‑200/14 (Silvia Georgiana Câmpean împotriva Administrației Finanțelor Publice a Municipiului Mediaș, devenită Serviciul Fiscal Municipal Mediaş şi Administraţiei Fondului pentru Mediu).
În esenţă, judecătorii au decis că se opun termenului de cinci pentru rambursarea vechii taxe auto, cea care a purtat mai multe denumiri în perioada 2007 - martie 2013, respectiv taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxă pe poluare pentru autovehicule şi taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. De altfel, atât taxa pe poluare, cât şi taxa pentru emisiile poluante au fost declarate, de către CJUE, incompatibile cu dreptul Uniunii Europene.
Revenind la decizia analizată azi, Curtea a găsit că o restituire eşalonată a banilor e mai puţin favorabilă decât una integrală: "Principiul echivalenței trebuie să fie interpretat în sensul că se opune ca un stat membru să prevadă modalități procedurale mai puțin favorabile pentru cererile de rambursare a unei taxe care sunt întemeiate pe o încălcare a dreptului Uniunii decât cele aplicabile acțiunilor similare întemeiate pe o încălcare a dreptului intern", scrie în hotărârea recentă a judecătorilor europeni.
În plus, "un asemenea sistem de rambursare a sumelor (...) îl plasează pe justițiabil într‑o situație de incertitudine prelungită cu privire la data la care va obține rambursarea integrală a cuantumului taxei plătite fără a fi datorate", se mai arată în decizia CJUE.
Nu în ultimul rând, judecătorii europeni arată că autorităţile române nu pot invoca insuficienţa fondurilor atunci când decid rambursarea eşalonată a taxelor auto: ”Nu se poate admite ca un stat membru, în calitatea sa de debitor într‑un litigiu precum litigiul principal, să se poată prevala de o insuficiență a fondurilor pentru a justifica imposibilitatea executării unei decizii judecătorești care îi recunoaște justițiabilului un drept conferit de ordinea juridică a Uniunii", este precizat în hotărârea CJUE, care stipulează, practic, că taxa auto trebuie restituită integral.
Cum s-a ajuns la hotărârea dată de CJUE
Un cetăţean român a înmatriculat în România, la începutul anului 2012, un autoturism rulat în Germania, iar înmatricularea l-a costat la acel moment 2.737 de lei, echivalentul a 615 euro.
O lună mai târziu, printr-o cerere depusă la Tribunalul Sibiu, contribuabilul a solicitat rambursarea acestei sume, precum și plata dobânzilor aferente acesteia, calculate până la data rambursării efective, pentru motivul că această taxă este incompatibilă cu dreptul Uniunii. Întrucât instanţa sesizată a avut îndoieli în legătură cu compatibilitatea taxei menționate cu dreptul Uniunii, aceasta a decis să suspende cauza la finalul anului 2012 și să sesizeze Curtea cu o cerere de decizie preliminară.
Ulterior, printr-o decizie oferită în 2014, Curtea a arătat că se opune unei taxe precum cea pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, astfel încât rambursarea eşalonată a taxei auto, în tranşe anuale de 20% pe o perioadă de cinci ani ar aduce atingere în special dreptului la o rambursare efectivă a taxelor percepute fără a fi datorate, dreptului de proprietate, precum și dreptului la un proces echitabil.
Notă: Din 2013, taxa pentru emisiile poluante a fost înlocuită de timbrul de mediu, care este încă în vigoare. Totuşi, si acesta a fost declarat parţial ilegal printr-o decizie din luna iunie a CJUE. Aveţi detalii aici.
În altă ordine de idei, Executivul a început recent să primească cereri de restituire a vechii taxe auto. Concret, persoanele care au plătit taxa specială pentru autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule pot să ceară toţi banii înapoi, nu doar o parte, fără a fi nevoite să deschidă o acţiune în instanţă. Detalii despre restituirea pe cale administrativă a vechii taxe auto găsiţi aici.
Comentarii articol (5)